سوالات مصاحبه استخدامی (گزینش استخدامی)
نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.
دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :
الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .
اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .
مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .
شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )
مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .
فروع دین:
ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری
اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)
پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).
فرق مجتهد با ولی فقیه:
در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.
انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)
انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار
مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان
شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.
چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:
شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.
مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.
غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)
احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.
تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.
چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.
نماز:
نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).
ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.
مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.
( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .
نظرات شما عزیزان: