ظهور مجدد داعش به شکل نظامی نخواهد بود

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ظهور مجدد داعش به شکل نظامی نخواهد بود

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ظهور مجدد داعش به شکل نظامی نخواهد بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه افزایش بی‌ثباتی و ناامنی از یکسو و ضعف اقتصادی مردم را زمینه ساز تقویت پایگاه داعش در عراق عنوان کرد و گفت: اگر در شرایط کنونی داعش ظهور کند، این ظهور به شکل سامان‌یابی داعش در قالب یک گروه نظامی نخواهد بود بلکه شاهد احیای تفکر داعشی‌گری خواهیم بود.

«عباس پرورده» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره حملات تروریستی اخیر داعش در عراق گفت: طی روزهای اخیر، دو حمله تروریستی از سوی داعش در عراق انجام شد که خبر بسیار شوک‌آوری بود چراکه در یک سال گذشته، درگیری مستقیمی میان داعش با نیروهای حشد الشعبی یا ارتش رخ نداده بود و داعش هم حمله تروریستی‌ای انجام نداده بود.

وی با اشاره به ارتباط بی‌ثباتی‌های سیاسی و ارتباط آن با بازگشت داعش اظهار داشت: وقوع دو حمله تروریستی پی در پی داعش در عراق حاکی از آن است که تحلیل کارشناسان سیاسی و ناظران آگاه از وضعیت عراق مبنی بر اینکه تداوم ضعف دولت مرکزی و اختلافات سیاسی درونی از یکسو و افزایش مداخله کشورهای بیگانه در امور می‌تواند زمینه‌ساز ناامنی و بازگشت داعش شود، در حال وقوع است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: این پیش‌بینی‌ها تا حد بسیار زیادی به وقوع پیوسته و ما باید منتظر ظهور مجدد داعش باشیم که بخش عمده آن ناشی از ضعف داخلی عراق و مداخلات خارجی است.

پرورده با تشریح ریشه‌های فرهنگی و فکری داعش تصریح کرد: داعش بیش از آنکه یک گروه نظامی باشد، یک تفکر و فرایندی است که ارتباط بسیار وثیقی با وضعیت اقتصادی اقشار مختلف اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی دارد و از ریشه‌های فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و مذهبی ولو به صورت انحرافی برخوردار است.

وی با بیان اینکه داعش در زمان ظهور نخستین خود مشی سیاسی، فکری و فرهنگی داشت، خاطرنشان کرد: داعش مدعی برپایی مجدد خلافت اسلامی بود و از پایگاه اجتماعی هم برخوردار بود اما وقتی گروه‌های مختلف وحشی‌گری و رویکردهای ضدانسانی و ضد دینی داعش را دیدند، حمایت خود را از آن قطع کردند و این یک عامل موثر در شکست و سقوط داعش در آن برهه محسوب می‌شد.

داعش ظهور نمی‌کند، تفکر داعشی‌گری احیا می‌شود

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه داعش قبل از شکست نظامی با شکست فرهنگی و دینی روبه‌رو شده بود، ابراز داشت: شرایط موجود عراق موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی از یکسو و ضعف اقتصادی مردم شده است و همین عوامل می‌توانند موجب تقویت پایگاه داعش شوند. اگر در شرایط کنونی هم داعش ظهور کند، این ظهور به شکل سامان‌یابی داعش به شکل یک گروه نظامی نیست بلکه احیای تفکر داعشی‌گری است.

پرورده افزود: همچنان دولت در عراق مستقر نیست که این بن‌بست ایجاد شده نتیجه اختلافات داخلی و نقصی است که در قانون اساسی این کشور وجود دارد و مجموع این مسائل موجب شده تا انتخاب نخست‌وزیر به تعویق بیفتد.

وی با بیان اینکه مداخله بازیگران خارجی هم در تشدید اختلافات و شکل‌گیری بن بست سیاسی عراق موثر بوده است، عنوان کرد: در درون مجلس عراق فراکسیون‌هایی وجود دارد که هر کدام از آنها به یک کشوری خارجی نزدیک هستند. هر کدام از این فراکسیون‌ها از نامزد تصدی نخست‌وزیری توقعاتی دارند تا خواسته کشور مورد نظر خود را برآورده کنند که این مسئله، اختلافات را تشدید می‌کند.

داعش مانند قبل مجددا ظهور نخواهد کرد

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به جایگاه نخست‌وزیر براساس قانون اساسی عراق یادآور شد: نخست‌وزیر نقش اصلی هدایت دولت را در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برعهده دارد و همزمان فرماندهی نیروهای مسلح را هم انجام می‌دهد.

پرورده در پاسخ به این سوال که آیا با ظهور داعش در عراق آیا ما باید شاهد حضور داعش در سوریه هم باشیم، بیان کرد: داعش همچنان در سوریه به صورت نقطه‌ای حضور دارد یعنی مناطق مرزی کردنشین از شرق تا شمال شرق سوریه به صورت نقطه‌ای فعال است اما آنها از هر طرف توسط کردها، ارتش سوریه و نیروهای نظامی کشورهای دیگر در محاصره هستند بنابراین قدرت مانور چندانی هم ندارند بنابراین حوزه عمل آنها بیشتر در عراق باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داعش همانند سال‌های ۲۰۱۴ در عراق مجددا قدرت‌نمایی خواهد کرد؟ گفت: داعش دیگر مانند سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در عراق قدرت‌نمایی نخواهد کرد و ما شاهد تصرف سرزمین و تشکیل دولت از سوی آنها نخواهیم بود چراکه هم نیروهای مسلح عراق نسبت به آن زمان قوی‌تر شده‌اند و هم اینکه در آن زمان بخش عمده خاک سوریه تحت اشغال داعش بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: به نظر می‌رسد حضور داعش در عراق بیشتر به شکل هسته‌های تروریستی است و عملیات آنها هم ایذایی باشد که البته همین مسئله بر امنیت و زندگی سیاسی و اقتصادی عراق تاثیرگذار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: اخبار،خبرداغ،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فناوری،ورزشی

تاريخ : شنبه 16 / 2 / 1399 | 9:6 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.