نمودار سرعت رشد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نمودار سرعت رشد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نمودار سرعت رشد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران

به گزارش همشهری انلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،آمارهای فوتی، در یک ماه اخیر همواره سه رقمی گزارش می‌شد که روز قبل، این رویه تغییر کرد و میزان فوتی‌ها به سطح دو رقمی بازگشت. علاوه بر این، میزان مبتلایان روزانه نیز به رقم ۱۵۷۴ نفر رسیده که کاهش ۳ درصدی را طی یک روز ثبت کرده است.

این رقم نیز کمترین سطح در ۲۱ روز اخیر بوده است. کاهش میزان مبتلایان درحالی است که قدرت تست‌گیری نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته است؛ در نتیجه می‌توان به این روند کاهشی خوش‌بین بود.
البته این موضوع باید همراه با تدابیر کنترلی برای تداوم روند کاهشی باشد؛ زیرا با کاهش سختگیری‌ها برای فاصله‌گذاری اجتماعی در روزهای اخیر، احتمال بروز موج دوم وجود دارد. البته مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده که زمان احتمالی موج دوم در انتهای تابستان باشد.

با توجه به ناشناخته بودن رفتار ویروس، پیش‌بینی سریع درباره کاهش محدودیت‌ها می‌تواند وضعیت کشور را به یک ماه قبل بازگرداند. اما اگر محدودیت‌ها در هفته‌های آتی نیز وجود داشته باشد، روند کاهشی مبتلایان تداوم خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مبتلایان در استان‌های مرکزی بیشتر بوده و احتمال رشد در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

  • رکوردشکنی۲۱ روزه

براساس آمارهای روز گذشته، میزان مبتلایان روزانه در ۲۶ فروردین ماه سال‌جاری به رقم ۱۵۷۴ نفر رسید. این رقم کمترین سطح در ۲۱ روز اخیر محسوب می‌شود. همچنین میزان مبتلایان روزانه نسبت به روز قبل کاهش ۳ درصدی را ثبت کرده است. این چهارمین روز متوالی است که روند مبتلایان کاهشی گزارش شده است. با آمار روز گذشته، جمع کل مبتلایان به رقم ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر رسیده است. از این حیث ایران در رتبه هشتم بیشترین مبتلایان در دنیا قرار گرفته است. رشد هفتگی میزان مبتلایان در روز گذشته به ۶/ ۲ درصد رسیده که نسبت به روز قبل از آن، ۲/ ۰ واحد درصد کمتر گزارش شده است. مجموع این آمارها نشان می‌دهد که روند مبتلایان به‌خصوص در روزهای اخیر کاهشی شده است و احتمال دارد که شرایط در روزهای آینده نیز بهتر شود. اما باید دراین خصوص چند نکته را نیز در نظر گرفت. بخش قابل‌توجهی از این روند به این‌دلیل نزولی بوده که مردم در هفته‌های اخیر توانسته‌اند فاصله اجتماعی را حفظ کنند. اما در شرایط کنونی، با توجه به فعال شدن کسب‌وکارها و همچنین استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌نظر می‌رسد که خطر بازگشت به روند افزایشی وجود دارد.

بررسی‌ها از وضعیت چین نشان می‌دهد که این کشور به سرعت میزان مبتلایان را کاهش داد و پس از آن فعالیت‌های خود را با احتیاط و گام به گام شروع کرد. این درحالی است که رفتار سیاستمداران و مردم در روزهای اخیر نشان‌دهنده مهار کامل بیماری کرونا است و حتی به‌نظر نمی‌رسد در چین نیز محدودیت‌ها به این میزان کاهش پیدا کرده باشد. از این حیث به‌نظر می‌رسد که رویکرد ما در مقابل‌تغییرات بیماری منحصر به فرد محسوب می‌شود و احتمال بروز خطا در چنین رویکردی نیز بسیار بالا است. بنابراین لازم است که به این آمار یک خوش‌بینی همراه با احتیاط داشت؛ زیرا احتمال تغییر روند وجود دارد؛ به‌خصوص اینکه براساس گزارش‌های وزارت بهداشت در روزهای گذشته در برخی استان‌ها روند افزایشی مشاهده می‌شود و به پیک بیماری نرسیده‌اند.

  • نزول رقم فوتی‌ها به زیر ۱۰۰

شاید مهم‌ترین نکته از خبرهای روز گذشته کاهش میزان فوتی‌های روزانه به زیر ۱۰۰ است. نرخ روزانه فوتی‌ها در تاریخ ۲۵ اسفند ماه به رقم ۱۱۳ نفر رسید و سه رقمی شد، اما پس از آن این روند صعودی در آمار فوتی‌ها وجود داشت و تا ۱۶ فروردین ماه این رقم حتی تا سطح ۱۵۸ نفر نیز در روز افزایش یافت. اما در یک هفته اخیر این روند کاهشی شده است و در آخرین آمارهای روز گذشته میزان مبتلایان ۹۸ نفر گزارش شد.

با این حساب میزان کل فوتی‌ها تا روز گذشته به ۴ هزار و ۶۸۳ نفر رسیده است. رشد هفتگی کل فوتی‌ها در روز گذشته ۸/ ۲ درصد ثبت شده که نسبت به روز قبل کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی را داشته است. به‌نظر می‌رسد که با توجه به کاهش میزان مبتلایان در روزهای اخیر، این روند نزولی در فوتی‌ها تداوم داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد فوتی‌ها به ابتلا در هر روز به رقم ۲/ ۶ درصد رسیده که نسبت به آمار روز قبل ۷/ ۰ درصد کاهش یافته است. نسبت کل فوتی‌ها به میزان کل مبتلایان نیز به رقم ۲۵/ ۶ درصد رسیده و نسبت به روز قبل از آن تغییری نداشته است.

  • کاهش نسبت ابتلا به آزمایش

روند افزایشی یا کاهشی میزان مبتلایان به خودی خود نمی‌تواند یک نشانه مثبت باشد؛ زیرا ممکن است که در یک روز قدرت تست افراد دو برابر شود و در نتیجه میزان مبتلایان بیشتری نیز شناسایی خواهند شد. برخی از پژوهشگران معتقدند که در هر جامعه به‌طور متوسط تنها ۱۰ درصد افراد شناسایی می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که اکثر افراد جامعه این بیماری را بدون علامت پشت‌سر می‌گذارند و تنها جوامعی که به‌صورت تصادفی آزمایش انجام می‌دهند، می‌توانند این افراد را شناسایی کنند. براساس آمارهای منتشر شده کل افراد آزمایش شده تا روز گذشته به رقم ۲۸۷ هزار و ۳۵۹ نفر رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد نسبت افراد مبتلا به کل آزمایش‌ها ۲۶ درصد است. به این معنی که از حدود چهار نفر تنها آزمایش یک نفر مثبت اعلام می‌شود. در یک هفته اخیر، به‌طور متوسط حدود ۱۱ هزار تست در هر روز انجام شده است. براساس آمارهای روز گذشته، تعداد آزمایش‌های روزانه در ۲۶ فروردین ماه ۱۱ هزار و ۹۳۲ نفر گزارش شده است. در نتیجه براساس این آمارها نسبت افراد مبتلا به افراد آزمایش شده ۱/ ۱۳ درصد بوده است. به این معنی که از هر ۱۰ نفر آزمایش شده تنها جواب ۳/ ۱ نفر مثبت اعلام شده است.

این نسبت در برخی روزهای قبل ۲۰ درصد نیز گزارش شده بود. در نتیجه می‌توان عنوان کرد با توجه به تست‌های صورت گرفته روند کاهشی مبتلایان قابل ‌تایید است. این امکان وجود دارد که در روزهای آینده به ازای هر ۱۰ تست صورت گرفته تنها یک نفر مثبت ثبت شود. به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر برخی آزمایشگاه‌های خصوصی نیز وارد حوزه تست‌گیری شدند و در نتیجه تعداد افراد تست شده افزایش یافته است. یکی از راهکارهای مهم توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، تست مداوم افراد مبتلا به کرونا است. این رویه باعث می‌شود که حتی افراد بدون علامت نیز شناسایی شده و با این کار قدرت شیوع این بیماری کاهش یابد.

کد خبر 501337

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: كرونا در ايران

تاريخ : جمعه 27 / 1 / 1399 | 8:29 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.