فاصله‌گذاری هوشمند از ابهام تا اقدام

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فاصله‌گذاری هوشمند از ابهام تا اقدام

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فاصله‌گذاری هوشمند از ابهام تا اقدام

مشهد- ایرنا- فاصله‌گذاری هوشمند به عنوان گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کرونا از ۲۳ فروردین در استان‌های مختلف آغاز شد اما چیزی که در عمل از اجرای این طرح به چشم می‌خورد فعال شدن اصناف و برگشت فعالیت‌ها به روال عادی است.

ویروس کرونا از اسفندماه پارسال ایران را نیز درگیر کرد، به سرعت فراگیر شد و علاوه بر سلامت افراد، جنبه‌های مختلف زندگی را نشانه گرفت.
از ابتدای شیوع این ویروس، مسوولان مختلف و سازمان بهداشت جهانی به ماندن در خانه تاکید داشتند، در ایران نیز این مهم مورد تاکید بود، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد، برگزاری نماز جمعه متوقف شد، حرم‌ مطهر رضوی و آستان‌های مقدس تعطیل شد، دورکاری برای کارمندان برنامه‌ریزی شد، اصناف غیر ضروری تعطیل شدند و با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سفرها و ترددها در سطح شهرها و همچنین بین شهرها و استان‌ها جلوگیری شد.
با این اقدمات شیوع کرونا در کشور روند نزولی و ثابت به خود گرفت و سرانجام پس از یک ماه ۲۶ فرودین ماه با ثبت ۹۷ وفات، تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور ۲ رقمی شد. اما در این میان کسب و کارها نیز دچار آسیب و معیشت دچار مشکل شد.
از این رو در ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور کاهش خسارت وارد شده به کسب و کارها، تصمیم بر آن شد طرح فاصله‌گذاری هوشمند با هدف فعال شدن پلکانی اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خاص از ۲۳ فروردین ماه در کشور عملیاتی شود.
با اجرای این طرح طی سه روز گذشته، تردد در شهرها افزایش یافت و کرکره بسیاری از مغازه‌ها بالا کشیده شد اما در این میان جای پروتکل‌های بهداشتی خالی است.
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد با گشتی در سطح شهر، جریان زندگی عادی به خوبی مشهود است، ترافیک پرحجم و اصناف فعال هستند اما خبری از فاصله‌گذاری هوشمند نیست، تنها اندک افرادی هستند که برای تردد از ماسک استفاده می‌کنند، بوتیک‌ها و سایر صنوف طبق روال عادی مشغول فعالیت هستند گویی کرونا خوابی بیش نبوده است.
البته مسوولان امر نیز به این امر اذعان دارند و در نشستی که هفته جاری در این خصوص در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اعلام کردند فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند در صنوف رعایت نشده و در صورت افزایش فشارهای نظارتی، با این صنوف برخورد و واحدهای متخلف پلمب خواهد شد.
همچنین تصور می‌شود افراد و اصناف در موضوع فاصله‌گذاری هوشمند دچار ابهام هستند و این طرح آنطور که باید و شاید تشریح نشده و جا نیفتاده‌ است لذا از فرایند آموزش در این خصوص نباید غافل شد.
به تاکید علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، اتخاذ تصمیمات درست، منطقی و قاطع برای مدیریت ویروس کرونا و رفع محدویت‌های اعمال شده باید سلامت مردم و پروتکل‌های بهداشتی مدنظر باشد.
تشدید نظارت‌ها
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص نحوه اجرای فاصله‌گذاری هوشمند در استان به خبرنگار ایرنا گفت: پروتکل‌های بهداشتی به اصناف و واحدهای اقتصادی ابلاغ شده‌ است.
علی رسولیان افزود: به اصناف، واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی که پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند ابتدا اخطار داده شده و در صورت تکرار تخلف بعد از ۷۲ ساعت پلمب می‌شوند.
وی ادامه داد: همه واحدهای تولیدی، توزیعی، خدمات رسانی و بنگاه‌های اقتصادی ملزم به رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

وی گفت: با بازگشایی و فعالیت مجدد بخشی از صنوف، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی، در صورت رعایت نکردن فاصله‌ یک تا دو متر بین افراد با اوج غیرقابل باور بیماری کرونا در استان مواجه خواهیم شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز به کار بخشی از فعالیت‌های اقتصادی در سراسر کشور از ۲۳ فروردین ماه، واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی موظف هستند از این تاریخ به مدت یک هفته با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ثبت نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند.
رسولیان ادامه داد: واحدی که بارکد نداشته باشد ابتدا اخطار گرفته و در صورت مهیا نکردن شرایط اخذ بارکد بعد از ۷۲ ساعت پلمب خواهد شد.
وی گفت: ۲ کمیته نظارتی جداگانه متشکل از نمایندگان مرکز بهداشت، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اداره نظارت بر اماکن عمومی و تعزیرات تشکیل شده و بر داشتن بارکد، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل بهداشتی از سوی واحدهای صنفی، تولیدی، خدماتی غیردولتی نظارت می‌کنند.
وی افزود: استفاده از ماسک برای واحدهای عرضه مواد غذایی در استان خراسان رضوی اجباری است و نداشتن آن تخلف محسوب می‌شود، همچنین واحدهای عرضه کننده کالا و خدمات موظفند برای رعایت سلامت از گرفتن پول نقد خودداری و شرایطی را فراهم کنند که مشتری کارت را در کارتخوان قرار داده و مبلغ توسط فروشنده در کارتخوان درج شود.
رسولیان ادامه داد: مسوولیت رعایت پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت بر عهده همه بنگاه‌های اقتصادی و سپس بر عهده دستگاه‌ اجرایی متولی است که آن بنگاه را زیرپوشش دارد.
وی گفت: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز به کار بخشی از فعالان اقتصادی در کشور، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای غیر از سوپرمارکت‌ها و فروشندگان مواد بهداشتی و شوینده‌، پاساژها و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران ها، اغذیه فروشی ها، طباخی ها و فست فودها، گرمابه ها و مراکز سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت‌ها، باشگاه‌های ورزشی و بدن‌سازی، تالارهای پذیرایی و سالن‌های برگزاری مراسم، قهوه‌خانه ها و چایخانه‌ها، مشمول بازگشایی نیستند و همچنان تعطیل خواهند بود.
رسولیان افزود: سامانه‌های ۱۹۰، ۱۹۱، ۴۰۳۰ و سایت http://۱۲۴.ir آماده دریافت شکایات و گزارش تخلفات واحدهای صنفی، تولیدی و اقتصادی مبنی بر عدم رعایت پروتکل بهداشتی به خصوص فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت هستند.
اعلام پروتکل‌های بهداشتی به رسته‌های صنفی
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تمام موارد مربوط به پروتکل بهداشتی برای هر رسته صنفی از سوی وزارت بهداشت اعلام شده و واحدها ملزم به رعایت آن هستند.
امیر دلداری افزود: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از سوی صنوف مجاز به بازگشایی، الزامی است و اتاق اصناف ایران شیوه اجرای این طرح را مبتنی بر بخشنامه‌های وزارت بهداشت و وزارت کشور اعلام کرده است.
وی ادامه داد: گشت‌های مشترک نظارت بر صنوف مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با حضور بازرسان اتاق اصناف مشهد، اتحادیه‌ها، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت و اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی از ابتدای هفته جاری در سطح شهر فعال شده‌ است.
وی گفت: به هر واحدی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند مبنی بر ایجاد فاصله یک تا ۲ متر برای ارایه خدمات به مشتری را رعایت نکند، در مرحله اول اخطار داده شده و بعد از دادن مهلت ۷۲ ساعته در صورت تکرار تخلف واحد متخلف پلمب می‌شود.
پلمب ۸۰۰ واحد صنفی
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد همچنین از پلمب ۸۰۰ واحد صنفی در مشهد به به دلیل عمل نکردن به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ازابتدای فروردین ماه تاکنون خبر داد و افزود: دستگاه‌های نظارتی در مشهد به خاطر برخورداری از نیروهای بازرس با هیچ کمبودی مواجه نیستند و رسیدگی و ظرفیت لازم برای نظارت بر تخلفات در کل شهر وجود دارد.
وی ادامه داد: بازرسی‌های مرتبط با کرونا از اسفند ماه پارسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد و با هر گونه تخلف در این خصوص برخورد می‌شود.
رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر گونه فعالیت خارج از ضوابط ابلاغی طرح فاصله‌گذاری هوشمند تخلف است و با آن برخورد می‌شود.
امید جلیلی افزود: تیم نظارتی تعزیرات حکومتی استان به عنوان نیروی پشتیبان، در کنار سایر تیم‌های نظارتی بر نحوه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت دارد و با تخلفات برخورد می‌کند.
افزایش ۳۰ درصدی ترافیک
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در ایام نوروز امسال تردد و ترافیک در شهر مشهد نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۵ درصد کاهش داشت.
سرهنگ حمید رضا دهنوی افزود: از ابتدای هفته جاری و با آغاز به کار برخی اصناف، ترددها نسبت به ایام نوروز حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: در طرح فاصله‌گذاری هوشمند ممنوعیت تردد بین شهرها برداشته شده و ضمن تاکید بر پرهیز از ترددهای غیر ضروری، محدودیت خاصی مبنی بر کاهش تردد خودروها نداریم.
وی گفت: طرح ترافیکی زوج و فرد در هسته مرکزی شهر مشهد نیز طبق روال گذشته در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود اما طرح زوج و فرد از در منزل اجرایی نخواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ویروس کرونا Tاستانداری خراسان رضویT طرح زوج و فرد Tفاصله گذاری هوشمند

تاريخ : جمعه 27 / 1 / 1399 | 7:54 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.