ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران)

همان گونه که اصل دین، دینداری و معنویت برای انسان ها لازم است، باید اشخاصی؛ برای شناخت صحیح و دقیق دین؛ تربیت شوند، تا دین از مسیر واقعی خود جدا نشده و دچار انحرافات و خرافات نشود و این به تنهایی، اهمیت یادگیری علوم دینی را موجه می سازد. با توجه به نقش مهمی که آموختن مسائل دینی و انتقال آن به دیگران در محافظت از دین به جای می گذارد، قرآن کریم به مؤمنان توصیه فرموده که حتی در زمان جنگ و جهاد نیز، تعدادی از افراد؛ برای آموختن دانش دینی؛ باقی بمانند و آن چه آموخته اند را به دیگران بیاموزند. هر چند، این آیه نمی تواند بیانگر معاف بودن دانشجوی دینی از جهاد باشد، بلکه به فرموده امام باقر(ع)، تنها ناظر به نوبت بندی افراد در اعزام به جبهه ها در زمان کافی بودن تعداد رزمندگان است. این مطلب اهمیت و ضرورت تحصضیل علوم دینی را از نظر اسلام به خوبی نشان می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار تأکید کردند اگر همه تخصص های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه ای دینی، بر عهده علما و روحانیت و طلاب است. ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه های ناب اسلامی» خواندند و تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «بازار شبهات رواج دارد؛ هم فضای مجازی کمک می‌کند و هم انگیزه‌ی سیاسی برای ترویج آن وجود دارد، اینها مواجهه لازم دارد. برای جهاد لازم نیست فقط شمشیر برداریم؛ این بزرگترین جهاد است؛ برای این جهاد خود را آماده کنید.» در دنیای امروز با توجه به پیشرفت ابزارهای ارتباطی و نیز سرعت ارتباطات، تبلیغ دین و شناخت و پاسخگویی به شبهات در حوزه دین مهارت های جدیدی می طلبد. شاید در گذشته کتاب نوشتن و تبلیغ در مجالس و سخنرانی ها برای هدایت فکری جامعه کافی بود اما اکنون لازم است طلاب علوم دینی مهارت های بیشتر و کارامدتری کسب کنند تا بتوانند به طور مؤثر برای تبلیغ دین و رفع شبهات در جامعه حضور داشته باشند.

رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» را، نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمردند و افزودند: «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند. رهبر انقلاب، «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» را با ابزار خرد و اندیشه اسلامی، وظیفه مهم روحانیون برشمردند و افزودند: راه انبیاء، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه دهنده‌ی همین راه سعادت بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.

ایشان، هدایت عملی مردم را مکمل هدایت اندیشه ای آنان دانستند و افزودند: با بهترین روش ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید. ایشان عمق بخشیدن به اعتقادات موروثی مردم را مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: باید با استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشید و به مسیر صحیح بکشانید.

حضرت آیت الله خامنه ای، «هدایت سیاسی» را دیگر وظیفه مهم علما و روحانیون خواندند و افزودند: علت تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزه های علمیه این است که استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست. رهبر انقلاب با اشاره به قضایای «تنباکو، مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» افزودند: مشروطیت به علت استمرار نیافتن حضور روحانیت به اهداف خود نرسید، اما هنر امام خمینی(ره) این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند چرا که در غیر این‌صورت، نه انقلاب پیروز می‌شد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه می‌داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها از اول انقلاب نیز مانند امروز در صدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بوده‌اند تا در مرحله بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد اما تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده اند و به فضل الهی نخواهند شد. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در بیداری اسلامی هم، «دین»، مردم را به میدان کشاند اما چون دستگاه های دینی در آن کشورها متفرّق هستند، این کار استمرار نیافت و بیداری به نتیجه لازم نرسید، اما در جمهوری اسلامی، تداوم حضور علما و روحانیون و در نتیجه حضور مردم در عرصه ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین هدایت دینی و هدایت سیاسی، به سومین وظیفه مهم روحانیت یعنی «حضور هدایتگر و نیز میدانی در عرصه خدمات اجتماعی» پرداختند. ایشان افزودند: حضور طلاب در خدمات رسانی به مردم، مدرسه سازی، بیمارستان سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می آورد و منشأ خدمات خواهد شد. در طول تاریخ تشیع در ایران زمین، روحانیون همواره تکیه گاه مردم در سختی ها بوده اند. آنها نه فقط محل رجوع مردم برای امور دینی و شناخت دین بلکه پناهگاهی مطمئن در حوادث و ناملایمات زندگی فردی و اجتماعی مردم بوده اند. بسیاری از مدارس، بیمارستان ها و مراکز خدماتی دیگر با محوریت یک روحانی ساخته شده است. حضرت آیت الله خامنه ای به طلاب علوم دینی سفارش می کنند برای حل مشکلات مردم در حوزه خدمات اجتماعی پیش قدم باشند تا دیگر مردم نیز به تبعیت از آنان برای رفع مشکلات جامعه حضور یابند.



رهبر انقلاب با توصیه به طلاب برای «درس خواندن خوب و تهذیب نفس» خاطر نشان کردند: همت خود را برای ایفای مسئولیت های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود، به‌کار گیرید؛ البته این کار نباید به معنای هدف گیری مناصب و مقامات و عناوین باشد بلکه در همه اوقات باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر(عج)، هدف اصلی قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند شیوه طلبگی در حوزه های علمیه نباید به شیوه دانشگاهی تبدیل شود . ایشان همچنین «طرح آموزش اخلاق در حوزه ها» و «منطقه ای کردن گزینش و جذب طلاب»، را از مسئولیت مدیران حوزه ها دانستند که باید پس از بررسی های لازم در خصوص این موضوعات، تصمیم گیری کنند. شیوه درس خواندن طلاب در حوزه های علمیه با آنچه امروزه در دانشگاه ها متداول است تفاوت های مهمی دارد. طلاب علوم دینی درس خواندن را وظیفه و تکلیف الهی خود می دانند و برای مجلس درس قداست خاصی قائل هستند . توصیه های اکید قرآن و روایات بر اهمیت تحصیل علوم دینی و جایگاه علم پشتوانه این اعتقاد است. در حوزه علمیه درس خواندن فقط آموختن مطلب نیست بلکه با تلاش جدی برای تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی همراه است. همین فضا باعث می شود جدیت طلاب برای آموختن بسیار بیشتر از سایرین باشد. مطالعه قبل از درس استاد و نیز جلسات مباحثۀ طلاب با یکدیگر دو مشخصه واضح برای شیوه طلبگیِ درس خواندن به شمار می رود که در دانشگاه ها دیده نمی شود. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید می کنند ویژگی های خوب «شیوۀ طلبگی» نباید مورد غفلت واقع شود.

حوزه علمیه تهران با وجود بزرگان اخلاق و علم توانسته است بسیاری از جوانان تهرانی را به خود جذب کند. بسیاری از این جوانان، در کنار تحصیلات عالیه حوزوی، در علوم روز نیز متخصص اند و هر کدام منشاء برکات زیادی برای جامعه هستند. رهبر انقلاب همچنین با اشاره به قدمت و اهمیت حوزه علمیه تهران و علما و فضلای برجسته‌ای که در این حوزه حضور داشته اند، خاطر نشان کردند: حوزه علمیه تهران اکنون دارای هویت است و این هویت نیز باید قدر دانسته شود تا برجستگانی در فقه و علوم عقلی و تفسیر و حدیث، در این حوزه پرورش یابند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق است

تاريخ : جمعه 20 / 1 / 1399 | 9:9 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.