ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بازگشت یوزپلنگ‌های آسیایی به پارک ملی توران

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بازگشت یوزپلنگ‌های آسیایی به پارک ملی توران

عبدوس  اظهار کرد: یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، این حضور یعنی اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.
در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند بنابراین باید با تمام توان از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: پارک ملی توران در استان سمنان مناسب‌ترین زیستگاه زادآور یوزپلنگ محسوب می‌شود و انتقال کوشکی و دلبر به زادگاهشان در تکثیر این گونه ارزشمند موثر است.

عبدوس ادامه داد: زادگاه یوزپلنگ‌ها با نام کوشکی و دلبر پارک ملی توران در استان سمنان است که در گذشته به پارک پردیسان برای تکثیر گونه منتقل شدند و اکنون برنامه‌ریزی شده تا این گونه ارزشمند به زادگاه خویش برگردانده شوند.

وی با اشاره به برخی مباحث درباره بازگشت یوزها به زادگاه اصلی‌شان بیان کرد: فعالان و دوستداران محیط زیست باید زمانی که کوشکی و دلبر از زادگاهشان منتقل می‌شدند دست به اعتراض می‌زدند و اکنون که این گونه‌های ارزشمند به زادگاهشان باز می‌گردند اتفاقا باید خوشحال و خرسند باشند.

عبدوس اضافه کرد: تمام امکانات برای انتقال کوشکی و دلبر به پارک ملی توران در استان سمنان آماده است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: ۳  پایگاه همراه با پاسگاه محیط‌بانی در پارک ملی توران برای انتقال یوز پلنگ‌ها آماده سازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یکی از ۳ پایگاه آماده‌شده برای نگهداری از این ٢ یوزپلنگ آسیایی منطقه ۷۵۰ هکتاری است که برای جلوگیری از بروز مشکل تامین طعمه، در این منطقه طرح تکثیر و پرورش آهو اجرا شده است.

وی افزود: اجرای طرح تکثیر و پرورش آهو در پارک ملی توران سال ٩٨ با ۶ آهو شروع شد و در دی سال گذشته تعداد آهوها به ۱۴ راس رسید، هدف از ایجاد پایگاه تکثیر آهو، تامین شرایط مناسب از لحاظ آب و غذا و افزایش جمعیت این گونه به منظور افزایش تعداد طعمه یوزپلنگ آسیایی است.

عبدوس بیان کرد: ۲ پایگاه دیگر هر کدام دارای وسعت کمتر از یک هکتار بوده و مجهز به پاسگاه محیط‌بانی است و از لحاظ حفاظتی تمام زیرساخت‌ها فراهم شده است.

وی اضافه کرد: انتقال یوز پلنگ‌ آسیایی به پارک ملی توران به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و انتقال توسط تیم تخصصی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌شود و کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در صورت درخواست سازمان آمادگی همکاری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: برنامه دیروز برای انتقال کوشکی و دلبر به پارک ملی توران لغو شده و آنها هنوز منتقل نشده‌اند.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از ۳ منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد. 

کد خبر 498063

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: استان سمنان ،حیوانات ،یوزپلنگ آسیایی ،محیط زیست ایران

تاريخ : چهار شنبه 18 / 1 / 1399 | 10:42 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.