ماهیان کور از شگفتیهای آفرینش
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6010
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24847
بازدید ماه : 199236
بازدید کل : 1610915
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 / 11 / 1398

زیستگاه ماهیان کورآب شیرین ایران


زیستگاه این 2 گونه ماهی دریک غار واقع درزیر کوه چلن(چیلنگ)درلرستان درشمال غربی روستای لاون(لون)حوالی ایستگاه تنگ هفت ازتوابع بخش پاپی شهرستان خرم آبادقرارداردکه به غارماهی کور معروف است.

عمق آب غارماهیان کورمشخص نیست،آب به صورت راکدبا سطحی متغییربین 20 تا 30مترمساحت درنوسان است که درفصل بهار(پرآبی)به علت ازدیاد نزولات آسمانی درنتیجه زیادشدن آب،آب اضافی ازدهانه غارخارج و جویباری باعنوان کارود( کای رود )را تشکیل می دهد که پس از طی حدود 300 متر ازدهانه غار آبشار زیبایی رابوجودمی آوردوسپس به رودخانه سیرم که ازرشته رودهای کوچکتر سیرم وللری است واردوپس از طی نمودن حدود 4 کیلومتر به رودخانه سزارمی ریزد .
 
چگونگی کشف غاروشناسایی گونه های ماهی کورغار

همزمان با احداث راه آهن سراسری تهران - جنوب دونفرطبیعی دان دانمارکی که به همراه مهندسان سازنده راه آهن ومجریان طرح به منطقه آمده بودند پس ازبررسی سر شاخه رودسیرم و جویبارکارود ( کای رود ) به یک حفره آبی در نزدیکی روستای لاون ( لون ) می رسند که پس از بررسی با یک نوع ماهی کور مواجه می شوند که ضمن نمونه برداری چندین گونه از این ماهیان را به موزه جانور شناسی دانشگاه کپنهاک منتقل و در سال 1944 تحت عنوان « ایرانوسیپریس تیفلوپس » به عنوان یک گونه جدید به جهانیان معرفی نمودند اما از معرفی محل دقیق ماهی های کشف شده خودداری نمودند تا اینکه چندین سال بعد یک محقق انگلیسی به نام آنتونی جان اسمیت جهت کشف محل ماهی کوربه ایران وبه شهر کرمان سفرمی کند و پس از 3 ماه تحقیق بدون اینکه نتیجه ای بگیرد به کشورش بر میگردد.
 
چند سال بعد این محقق متوجه می شودکه ماهی کورمورد نظرش درکرمان نبود ه بلکه در کوه های زاگرس وجودداردوبر این اساس به منطقه پاپی سفرمی کند و به محل غار می رسد و چند نمونه از ماهیان غار را با خود به انگلیس می بردکه درحین آزمایش وبررسی متوجه می شودکه این نوع همان گونه ای است که توسط دانمارکی هاثبت و به جهانیان معرفی شده اما یک نوع دیگر گونه جدیدی است که با نام وی تحت عنوان«پاراچو بیتس اسمیتی»به ثبت می رسد .

مشخصات ظاهری ماهیان کورغار

این غاربه خاطر وجودماهیان کوچک وصورتی رنگی است که فاقد چشم می باشند و به همین دلیل ماهی کورنامیده می شوند.
طول آنها بین 4 تا 5 سانتی مترمی باشد.سراین ماهیان تاحدودی پهن وهیچ اثر خارجی ازچشم دیده نمی شود،دیواره بدن به قدری شفاف است که روده پربا محتوای تیره دیده می شود،رنگ ماهیها در حالت زنده صورتی است.
اختلاف این دوگونه در این است که« ایرانوسیپریس »دو جفت سبیلک،یک جفت روی لب بالاوجفت دیگردرگوشه های دهان وکمی نیزفلس دارد.

ولی«پاراچوبیتس اسمیتی » سه جفت سبیلک دارد که دومین جفت از آنها به خوبی رشد کرده و به انتهای سومین جفت می رسد و فلس هم ندارد .
 
ثبت زیستگاه ماهیان کورلرستانی به عنوان اثر طبیعی-ملی

باتوجه به اینکه این گونه هادرمحدوده جغرافیایی معین ومحدودی انتشارداشتندو در هیچ جای دیگر کشور تاکنون یافت نشده اند و جزء گونه های اندمیک و منحصر بفرد می باشند،در سال 1382 طرح مقدماتی به عنوان اثر طبیعی - ملی غار ماهی کور توسط اینجانب (نبی اله قائد رحمتی ) تهیه و پس از انجام مراحل قانونی در سال 1384 در شورایعالی حفاظت محیط زیست مطرح و طی مصوبه شماره 262 مورخ 1384/2/14 به عنوان نخستین اثر طبیعی ملی استان لرستان تصویب و به ثبت رسید و در روز نامه رسمی شماره 17622 مورخ 84/6/5 آگهی گردید و در حال حاضرتوسط اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان محیط بانانی به منظور حفاظت وحراست از آن منطقه و گونه های مذکور به کار گمارده شده و نیروهای اجرایی یگان حفاظت اداره کل و محیط زیست شهرستان دورود نیز در این زمینه با مامورین منطقه جهت حفاظت بهتر منطقه همکاری لازم را به عمل می آورند .

ارزش علمی و تحقیقاتی ماهیان کور

ماهیان کوربه لحاظ شیلاتی فاقدارزش اقتصادی هستند،امابعنوان منابعی برای ذخائر ژنتیکی نادرومنحصربه فرددربسیاری از پژوهشکده هاموردمطالعه و ارزیابی قرار می گیرندیاتحت عنوان ماهیان زینتی و شگفت انگیزوزیبادرموزه های حیات وحش و آکواریوم ها در برابر دید علاقه مندان قرار می گیرند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
برچسب‌ها: شگفتیها،آفرینش
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی