عدالت یا نیکی به پدر مادر؟
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2121
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20958
بازدید ماه : 195347
بازدید کل : 1607026
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 6 / 9 / 1398

 

نیکی به پدر و مادرتوی قرآن از نیکی به پدر مادر صحبت شده در حالیکه جایگاه عدالت، بسیار بالاتر و فراتر از نیکی کردن هست. اصلا وقتی شما عدالت رو رعایت میکنی ، همین عدالت خودش یه نوع نیکی محسوب میشه پس جایگاه عدالت خیلی بالاتر و ارزشمندتر از نیکی کردن هست.چون ممکنه یک جایی شما به کسی نیکی کنید ولی واقعا اون به این نیکی شما احتیاجی نداشته باشه اما اگه بی عدالتی کنید محققا ظلمی صورت گرفته پس باید همیشه عدالت رو رعایت کنید و از اینجا بازم معلوم میشه که جایگاه عدالت بالاتر و برتر از نیکی کردن هست.

قرآن کریم میگه: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» بقره-83  یعنی:«و نیکی(کنید) نسبت به پدر و مادر»

اما چرا خداوند توی قرآن گفته به پدر و مادر نیکی کنید و نگفته نسبت به اونها عدالت پیشه کنید؟ مثلا چرا نگفته :«وَ بِالوالِدَینِ إعدالاً»؟

عدالت که خیلی بهتر و افضل تر و مقدم تره تا نیکی کردن.پس چرا توصیه به نیکی کرده ولی توصیه به عدالت نسبت به پدر و مادر نکرده؟

 

اگه قرآن گفته بود که نسبت به پدر و مادر، عدالت پیشه کنید اونوقت مثلا یه فردی می اومد و میگفت مادر من تو 9 ماه بارداری منو تحمل کردی  و من در قبالش 20 میلیون تومن بهت میدم و چند سالم بزرگم کردی . در قبال این چند سالم 100 میلیون تومن بهت میدم و کلا میشه 120 میلیون تومن. پدر جون به تو هم یه همچین مبلغی میدم. و خلاصه سر و ته ماجرا رو با 240 میلیون تومن به هم می آورد و دیگه هم با پدر و مادرش کاری نداشت چون میگفت که خدا گفته نسبت به پدر و مادر عدالت پیشه کنید.

اما خدا اینو نگفته بلکه گفته نسبت به پدر و مادر احسان(نیکی) کنید. تازه جالبه که لفظ «احساناً» رو هم با تنوین به کار برده که نشاندهنده ی اینه که هرگونه کار خیر و نیکی که از دستت بر میاد نسبت به پدر و مادرت انجام بده.

چون این لفظ رو اینجوری به کار برده دیگه هیچونه محدودیتی مثلا در حد اینکه بگیم با 240 میلیون تومن حق پدر و مادر رو از گردنمون ساقط کنیم، وجود نداره و حتی ممکنه یه کسی میلیلاردها میلیاردب رای پدر و مادرش خرج کنه اما بازم طبق این آیه بازم باید به پدر و مادرش نیکی کنه و چون خدا گفته نیکی کنید به پدر و مادرتون و این نیکی رو هم برای اندازه مشخص نکرده ، انسان تا آخر عمرش و هرچقدرم که در توانش هست باید به پدر و مادرش نیکی کنه اما اگه میگفت عدالت پیشه کنید نسبت به پدر و مادرتون اونوقت مردم میتونستن با پول یا چیزای دیگه پدر و مادرشون رو راضی کنن و حق بزرگ اونا رو از گردن خودشون ساقط کنن. اما خداوند متعال با لفظ «احساناً» سفارش کرده که همیشه تا آخر عمر باید به پدر و مادر مهر و محبت کرد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معرفت شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی