موازین
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1562
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20399
بازدید ماه : 194788
بازدید کل : 1606467
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 17 / 7 / 1398

Related image

برخی آسیبها درحوزه فناوریهای اطلاعاتی وفضای مجازی
1-ورود درعرصه های گوناگون مجازی که دارای منع قانونی ویامفسده می باشد «به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.»( لیدرشهریور95)

2-استفاده ازفیلترشکن : استفاده از فیلترشکن و مانند آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی می‌باشد،و درصورتیکه مخالف قوانین ومقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست.

3- بهره برداری گناه آلود ازفضاهای مجازی:
الف)ارتباط مفسده انگیزبانامحرم درفضاهای مجازی
به طور کلی ارتباط با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن که مستلزم مفسده بوده و یا خوف وقوع در حرام در میان باشد، جایز نیست.(سایت لیدر،26 بهمن 96) حتی اگر به بهانه بحث دینی ومذهبی مثلاحجاب صورت گیرد ،باوجود فسادویاتحریک کننده بودن صحبتها ، جایز نیست. بله اگر برای ارتباط و صحبت کردن با نامحرم ضرورتی در بین باشد ، مانند سؤال کردن مسائل شرعی از نامحرم و امثال این مورد،وقصد لذت و شهوت هم در بین نباشد و مفسده هم نداشته باشد،اشکال ندارد؛ ولی به شرط آن که این نوع ارتباط نیز دوام دار نباشد.
ب)پیامکهای گناه آلود مانندتخریب افراد ،غیبت ،تهمت ...
وبایدتوجه شودکه باوسائل مدرن امروز،مانندوبلاگ،فیلمبرداری ونظائراینها غیبت وتهمت وگناهان دیگرمحقق می شود
ج)پیامکهای مخرب نظام اسلامی هر مطلبی که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنابراين، اگر اين مطالب موجب تضعيف نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست.(اجوبه،س1397 ) د)دیدن وخواندن تصاویرومطالب غیراخلاقی ومهیج - نگاه كردن به تصاوير زنان نامحرم اگر از روي لذت و خوف افتادن به گناه باشد جايز نيست و در صورت نياز به استفاده از اينترنت حتي المقدور از ديدن چنين تصاويري بايد پرهيز نمود و الا در صورت مفسده اصل استفاده از شبكه اينترنت جاي تأمل دارد. (اجوبه، 1182، 1183، 1187) -ديدن فيلم‌هايى که محرك شهوت باشد،جايز نيست.بايدازآن‌هااجتناب شود.(اجوبه،س172 وس 1197س3)

4-تجسس درایمیل افراد خارج از حدود و ضوابط قانوني تجسس در كار ديگران و يا تحقيق در اعمال و رفتار كارمندان براي كشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانوني حتی براي مأموران رسمي تفحص و تحقيق ،هم جايز نيست.
5-استفاده از اینترنت افراد(وای فای) بدون کسب اجازه
استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است ،اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشد، استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقدار که استفاده کرده است را، ضامن است.(لیدر19دی 97)
مسئله:کسی که از اینترنت افرادبدون اجازه استفاده نموده است، باید توبه کند وهر تعدادی از صاحبان اینترنت را که می شناسد و دسترسی دارد، هزینه اینترنت مصرفی را برساند یا رضایت ایشان را کسب نماید ومواردی که صاحبانشان را نمی شناسد یا دسترسی ندارد، از طرف صاحبانش به فقیر صدقه بدهد(28لیدرمرداد98)
6- شکستن قفل سی دی ویاکپی رایت الف:لازم است كه درنسخه بردارى و تكثير سى دى حقوق صاحبانش از طريق كسب اجازه از آنان رعايت شودوخريد آن خالى ازاشكال نيست ورعايت مقررات و قوانين مربوط به آن لازم ب:شكستن قفل سى دى و تكثير آن بدون اجازه ناشر اصلى بنا بر احتياط واجب جايز نيست و نيز استفاده و خريد و فروش سى دى تكثير شده بدون اجازه ناشر اصلى جايز نيست ج: لوح هاي فشرده اي كه در داخل كشور تهيه و تكثير مي شود، بنابر احتياط بايد حقوق صاحبان آن با كسب اجازه از آنان رعايت شود، آنچه مربوط به خارج كشور است تابع قرارداد ايران با آن كشور مي باشد و فرقي بين استفاده دولتي و يا غير دولتي نيست
7-راه اندازی کافی نت واستفاده نامشروع کاربران افرادي به راه اندازي كافي نت اقدام مي نمايند،چنانچه اين افراد علم داشته باشندكه مشتري از ابزاري كه در اختيارش قرار داده مي‌شود استفاده حرام مي‌كند، جايز نيست آن را در اختيار آنها قرار دهند و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد؛ ولي در صورت شك در اينكه مشتري از آن بصورت حرام استفاده مي‌كند، اشكال ندارد. ( استفتائات جديد)
8-نصب ، تعميرواستفاده از آنتن‌هاى ماهواره‌ای اگر از آنتن ماهواره‌اى براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا تعمير کننده و يا نصب کننده علم داشته باشد به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‏کند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‏اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست. (اجوبة‌الاستفتائات، س1217)

9-استفاده شخصی از اینترنت در محل کار
استفاده شخصی از اموال بیت المال وازجمله از اینترنت و فضای مجازی جایز نیست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولی که شرعاً و قانوناً چنین حقی دارد.
10-تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی؛ فی نفسه جایز نیست.(لیدراول آذر96)
11-تاییدوترویج عکس بی حجاب در فضای مجازی:اگرلایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست (15لیدراسفند97)
12-تعمیرسیستم های مخابراتی بدون داشتن تخصص لازم وکافی
س) در صورت نبودن تخصص لازم درتعمير برخي از سيستم هاي مخابراتي تکلیف چیست؟
ج) تعميروسائل بيت المال درصورت نداشتن تخصّص كافي، جايز نيست و در صورت اضطرار به قاعده اهم و مهمّ بايد عمل كرد و نظر مسئول درتعيين اهم ومهمّ تعيين‌كننده است وهمچنين در استفاده از قطعات بدون‌مصرف نيز نظر مسئول ملاك‌است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: موازین
برچسب‌ها: موازین
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی