راه تحصيل بصيرت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راه تحصيل بصيرت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راه تحصيل بصيرت

نقش بصیرت سیاسی در سبک و سیاق زندگی قرآنی

راه تحصيل بصيرت

براي نيل به مقام رفيع بصيرت بايد به بازسازي و اصلاح نفس خويش پرداخت.


مجاهده با هواي نفساني و تهذيب روح از زنگارهاي گناه، و لطيف و شفاف ساختن آيينه دل به نور توحيد، تنها صراط مستقيمي است كه "حجاب ديدگان دل" را مي گشايد و آدمي را در معرض الهامات غيبي و مقام كشف و شهود قرار مي دهد.

1. توبه: اولين گام براي تهذيب نفس و تحصيل بصيرت است. توبه از تقصيرات و گناهان، بلكه از كوتاهيها و جبران حق اللَّه و حق النّاسي است.

2. ذكر خدا: ذكر زباني، قلبي و عملي، موجب بصيرت مي گردد. اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: »مَنْ ذكر اللَّه استبصر؛(8) هر كسي به ياد خدا باشد، بينايي و بصيرت يابد«.

3. هم نشيني با علما: مجالست با علما كه موجب بصيرت و بينايي است. علي(ع) مي فرمايد: »جاور العلماء تستبصر؛(9) با دانايان بنشين تا آگاهي يابي«.

4. خرد ورزي: كسي كه هر خبر يا مطلبي را مي شنود، فوراً نميپذيرد، بلكه پيرامون آن مي انديشد و آن را از صافي عقل و انديشهاش مي گذراند، بصيرت و بينايي مي يابد، چنان كه آينده نگري و به كارگيري خرد در فرجام امور باعث بصيرت و بينايي مي گردد.(10)

5. زهد: زهد و عدم دلبستگي به دنيا، از اموري است كه باعث بصيرت مي گردد.(11)

6. ارتباط با خدا: ازدياد معرفت به خدا، انس با قرآن و معاني و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از اموري هستند كه موجب بصيرت و بينايي و برخورداري از الهامات غيبي مي‏شود.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بصیرت
برچسب‌ها: بصیرت

تاريخ : جمعه 19 / 12 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.