خط قرمزهای شادی در ایام فاطمیه

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خط قرمزهای شادی در ایام فاطمیه

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خط قرمزهای شادی در ایام فاطمیه

 
خط قرمزهای شادی در ایام فاطمیه

هیچ کس با شادی و سرور مردم مخالفتی ندارد و همه مردم حق دارند که شاد باشند و این شادی بیرونی و درونی نیاز هر انسانی است. اما شادی نیز در وقت خود و بجا باید صورت گیرد.

عید نوروز از جمله اعیاد کهن ایرانیان است که هر سال با شکوه و شور و شادی برپا می‌شود. در این ایام ایرانیان اقدام به برگزاری انواع آداب و رسوم به دست آمده از سوی گذشتگان می‌کنند. برخی از اعتقادات ایرانیان در این ایام بسیار مورد توجه است و دین مبین اسلام نیز نسبت به انجام آنها سفارش زیادی کرده است.

از جمله آنها صله رحم، مهمانی دادن و مهمانی رفتن، کنار گذاشتن کینه‌ها و بدی‌ها، آشتی کردن با کسانی که کدورتی از آنها به دل مانده است، سفر رفتن، زیارت اهل قبور، عیدی دادن و ... همه اینها از جمله برکات عید نوروز است که در این میان شاد بودن، تاثیر آنها را دوچندان می‌کند. امسال چند روز پیش از آغاز نوروز (بیست و چهارم اسفند) شهادت دخت گرامی پیامبر صلی‌الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها واقع شده است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: فاطمه، پاره تن من است. هر که او را شاد کند، مرا شاد کرده و هر که او را اندوهگین کند، مرا اندوهگین کرده است. فاطمه، عزیزترین فرد نزد من است.

 

 
ایام فاطمیه نزد اهل بیت ایشان و شیعیان جایگاه خاص و محترمی دارد. هر ساله مجالس سوگواری در این ایام در سراسر کشور اسلامیمان برپا می‌شود. عده‌ای از دشمنان درصددند که این ایام را در نظر شیعیان و بخصوص ایرانیان کمرنگ‌تر کنند و هرچه این ارزش‌ها کمرنگ‌تر شود آنها سریع‌تر به مقاصد خود دست پیدا می‌کنند.


مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه ما در این ایام زنده نگهداشتن فرهنگ فاطمی و ذکر مصیبت‌ها و مشکلاتی است که بر اهل بیت علیهم‌السلام وارد شده است. هر قدر به این ارزش‌ها اهمیت بیشتری داده شود و حرمت این ایام بیشتر نگه داشته شود، اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی به نحو چشمگیری بروز خواهد کرد.



هیچ کس با شادی و سرور مردم مخالفتی ندارد و همه مردم حق دارند که شاد باشند و این شادی بیرونی و درونی نیاز هر انسانی است. اما شادی نیز در وقت خود و بجا باید صورت گیرد و موجب هتک حرمت به مقدسات و اصول دین نشود.

این بدان معنی نیست که در تمام ایام فاطمیه فقط عزاداری شود و صدا و سیما هم فقط عزاداری و سخنرانی مذهبی پخش کند. بلکه مردم نباید نسبت به این ایام بی تفاوت باشند و به بهانه عید نوروز و برگزاری یک سنت دیرینه ایرانی، حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها را در حاشیه قرار دهند و یا خدای نکرده زیر پا بگذارند.



 
عظمت و شان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حقی که ایشان به گردن ما دارند بسیار زیاد است و زنده نگه داشتن شعائر دینی و اسلامی موجب رشد و پیشرفت مادی و معنوی یک جامعه می‌شود. هر قدر مردم یک جامعه برای خدا و مقدسات احترام بیشتری قائل باشند به واسطه لطف و توجه خدا برکت در آن جامعه زیاد خواهد شد و از طرفی خود افراد هم به واسطه ادب و احترامی که به مقدسات می‌گذارند از لحاظ معنوی رشد می‌کنند و به کمال می‌رسند.


بنابر روایات شیعیان در شادی اهل بیت علیهم السلام شاد و در حزن آنها محزون هستند. بنابراین شادی و شور در ایام سوگواری امری نکوهیده و ناپسند است.

یک محب در ایامی که محبوبش اندوهگین است اقدام به برپایی جشن و سرور و ابراز شادی و خوشحالی نمی‌کند اگر غیر از این باشد دیگر محب نیست. انجام مراسم و آداب سنتی ایرانیان در ایام نوروز نه تنها منافاتی با ایام فاطمیه ندارد، بلکه بسیاری از آنها موجب خشنودی حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز می‌شود.

اما توصیه ما به مردم عزیز کشورمان این است که در ایام نوروز در کنار انجام مراسم مختلف، سعی کنند حرمت این ایام حفظ شود و از شادی و برگزاری جشن‌هایی که موجب اهانت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام می‌شود جلوگیری کنند.


شاید عده‌ای از مردم ندانند که برگزاری جشن‌ها و شادی کردن در این ایام مخالف سیره و سنت اهل بیت علیهم السلام است بهتر است. مراجع عظام نیز با اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم سعی کنند شان این ایام را حفظ کنند و جلوی هرگونه بی حرمتی به این ایام را بگیرند.

منصوره فراهانی


بخش اجتماعی تبیان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام

تاريخ : چهار شنبه 14 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.