مباحث ولایت فقیه
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13897
بازدید دیروز : 1059
بازدید هفته : 347754
بازدید ماه : 670035
بازدید کل : 11061790
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 3 / 10 / 1400

احکام دینی که بانوان روزه‌دار باید رعایت کنند

سوالات مصاحبه استخدامی (گزینش استخدامی)

 

نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.


دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :
الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .

 

اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .

 

مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .

 

شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )

 

مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .

 

فروع دین:
ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری

 

اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)

 

پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).

 

فرق مجتهد با ولی فقیه:
در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.

 

انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)

 

انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار

 

مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان

 

شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.

 

چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت: 
شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.

مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.

 

غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)

احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.

 

تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.

چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.

 

نماز:
نمازهای واجب:

نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).
ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.

مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.

 

( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی