ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ارتباط آیات قرآن کریم با حضرت زهراء(سلام الله علیها)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ارتباط آیات قرآن کریم با حضرت زهراء(سلام الله علیها)

آیاتی در قرآن مطرح است که هم اهل سنت و هم شیعه ، اتفاق نظر دارند که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد .
اسم فاطمه سلام الله علیها در هیچ جای قرآن به صراحت بیان نشده اما آیاتی در قرآن مطرح است که به نقل از شیعه و سنی مراد فاطمه سلام الله علیها می باشد .یكی از این آیات، آیه ی مباهله است. در قرآن در سوره ی آل عمران می فرماید ...

برهان و استدلال، مقدم بر مقابله و مباهله

دین ما دین استدلال است. «جاءَهُمْ بِالْبَیِّنات‏» (صف/۶) بینه و بینات در قرآن آمده است. بینه یعنی چیزی كه قصه را روشن كند و دیگر جای شكی برای كسی باقی نگذارد ، و لذا مصداق بینة معجزه است.
دین ما با برهان و استدلال با مردم صحبت می كند. اگر طرف جنگجو بود، در مقابل جنگ مقابله به مثل می كند. و این مقابله به مثل هم كار خود خداست. در قرآن کریم آیات زیادی بیان شده که نشان می دهد که خداوند در بسیاری از موارد از راه مقابله با مثل با بندگان رفتار می کند :
۱- «فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُم‏» (بقره/۱۵۲) شما یاد من باشید، خدا می گوید من هم یاد شما هستم.
۲- «وَ أَوْفُوا بِعَهْدی» شما به عهد من وفا كنید، من هم «أُوفِ بِعَهْدِكُم‏» (بقره/۴۰) به عهد شما وفا می كنم.
۳- «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» شما خدا را یاری كنید «یَنْصُرْكُمْ» (محمد/۷) خدا هم شما را یاری می كند.
۴- «زاغُوا» ‏اگر منحرف شوید خدا هم شما را منحرف می كند. «أَزاغَ اللَّه» (صف/۵)

نفرین پیامبر بر مسیحیان

پیغمبر اسلام به مسیحی ها گفت: معجزه را كه شما قبول نكردید، بیایید نفرین كنیم. مسلمان ها یك نفرین می كنند به جان مسیحی ها ، مسیحی ها هم یك نفرین می كنند به جان مسلمان ها، هر نفرینی عملی شد، معلوم می شود آن نفرین كننده حق است كه نفرینش گیرا شده است. اسمش هم مباهله است.

 

ماجرای مباهله پیامبر با مسیحیان

آیه ی مباهله در سوره ی آل عمران است. آیه ۶۱! آیه این است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِیه‏» یعنی كسی كه احتجاج می كند وچانه می زند، «مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» با اینكه علم دارد و می فهمد ولی باز هم چانه می زند، به او بگو دیگر چانه نزن: «فَقُلْ تَعَالَوْا» بیا : «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا»ما بچه هایمان را می خوانیم، «وَ أَبْنَاءَكم‏» شما هم بچه هایتان را بخوانید، «وَ نِسَاءَنَا» زنانمان را می خوانیم، «وَ نِسَاءَكُم‏» و شما هم زنانتان را بخوانید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُم‏» ما جانمان را می آوریم، شما هم جانتان را بیاورید. «ثُمَّ نَبْتهَِلْ» به همدیگر نفرین می كنیم. «فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَذِبِینَ» می گوییم خدا لعنت كند دروغگو را! بعد هر  نفرینی مستجاب شد، معلوم می شود كه حق است.

پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یك زن و یك مرد و دو بچه آورده است. نگاه كردند و زن و بچه ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین كنیم. ما یك جمعیتی آمده ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است. بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه اش را آورده است، پیداست به كارش عقیده دارد، چون هیچ كس زن و بچه اش را در معرض خطر نمی گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا كنید و كنار بروید

کجای آیه مباهله، مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؟

«تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكم» بچه هایمان را می آوریم، بچه هایتان را بیاورید. «وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُم‏» زن هایمان را می آوریم و زن هایتان را بیاورید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُم‏» جانمان را می آوریم ... 
شیعه و سنی گفته اند كه مراد از بچه ها حسن و حسین علیهم السلام بوده  و مراد از نساءنا فاطمه سلام الله علیها بود. و اینكه جانمان را می  آوریم، علی  بن ابیطالب است.
در اینجا شیعه و سنی گفتند كه مراد از «نسائنا» حضرت زهراست. سوره ی آل عمران آیه ی ۶۱.
پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یك زن و یك مرد و دو بچه آورده است. نگاه كردند و زن و بچه ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین كنیم. ما یك جمعیتی آمده ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است.
بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه اش را آورده است، پیداست به كارش عقیده دارد، چون هیچ كس زن و بچه اش را در معرض خطر نمی گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا كنید و كنار بروید.

حضرت زهرا(سلام الله علیها)، سبب نزول آیاتی از قرآن

جای دیگری كه حضرت زهرا مطرح است آیه ۸ سوره انسان(دهر ) می باشد: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعام» (انسان/۸) ‏
ماجرا این است كه امام حسن و امام حسین علیهم السلام كوچك بودند و مریض شدند، پیغمبر و جمعیتی به عیادت رفتند، پیشنهاد كردند كه یا علی نذر كن اگر بچه ها خوب شدند، روزه بگیر. اینها هم نذر كردند و بچه ها هم خوب شدند و  سه روز روزه گرفتند و هر سه شب در هنگام افطار ،یك شب مسكین و یک شب یتیم و یک شب اسیر، آمدند و آنها نیز غذایشان را به آنهادادند و با آب افطار كردند : که آیه آیه ی «یُطْعِمُونَ الطَّعام» نازل شد . 
یكی دیگر از مواردی که نه آیه ، بلکه کل سوره مربوط به این بانوی بزرگوار می باشد ، سوره کوثر و آیه «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» (كوثر/۱) می باشد که مراد از كوثر زهرا سلام الله علیها می باشد .

 

فرآوری: زهرا اجلال
------------------------------
منابع :
سایت حوزه
سایت درس هایی از قرآن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: حضرت زهرا در قرآن ،حضرت زهرا ،حضرت زهرا(س) ،حضرت فاطمه زهرا ،حضرت فاطمه زهراء ،درباره حضرت زهرا علیها السلام ،فضائل حضرت زهراء ،زهرا ،زهرا اجلال

تاريخ : چهار شنبه 29 / 9 / 1400 | 8:13 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.