ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پازل های آموزشی مناسب کودکان پیش دبستانی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پازل های آموزشی مناسب کودکان پیش دبستانی

پازل های آموزشی مناسب کودکان علاوه بر فراهم کردن سرگرمی، از وسایل کمک آموزشی به شمار می روند. اعداد، اشکال، حروف و بعضی موارد علمی، ریاضی و برانگیزنده خلاقیت و هوش را می توان در پازل های آموزشی مناسب به کودکان آموزش داد. در این نوشته، بهترین بازی های پازلی معرفی شده اند که به خردسالان از طریق بازی آموزش می دهند.

اگر به دنبال راهی برای به چالش کشیدن ماهیچه های تفکر انتقادی و منطقی فرزند خود و مهارت های حرکتی خوب هستید، درست کردن یک پازل را امتحان کنید. مطالعه محققان دانشگاه شیکاگو نشان داده است که کودکان خردسال که با پازل بازی می کنند نسبت به کودکانی که بازی نمی کنند، دارای مهارت تصور فضایی بهتری هستند  (فهم روابط بین شکلهای فیزیکی ۲ بعدی و فرمها در فضای ۳ بعدی). هنگام خرید یک بازی پازل، به یاد داشته باشید که می خواهید فرزند خود را به چالش بکشید، نه اینکه آنها را نا امید و سرخورده کنید. کار را با یک پازل ۱۰۰ تکه شروع نکنید، فقط بخاطر اینکه تصویر شخصیت مورد علاقه کودک پیش دبستانی شما روی آن است. با پازل های کوچک شروع کنید و به تدریج آن را بزرگ تر نمائید.

در ابتدای کار، همراه با کودک خود پازل بازی کنید، به خصوص اگر که قبلاً آنها این کار را نکرده اند. بسته به نوع پازلی که در کنار هم کار می کنید، استراتژی های مختلفی را که برای تکمیل آنها می توانند در نظر بگیرند را برایشان توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر یک پازل مربع یا مستطیل شکل دارید، ابتدا می بایست از گوشه ها و لبه های پازل کار را شروع کند. برای پازل های بریده شده ، به کودک خود کمک کنید تا بهترین راههای مطابقت با فرم ها و اشکال را تشخیص دهد.

پازل بدن انسان (که پسر و دختر آن در دسترس است)

پازل آموزشی چند تکه بدن یک پسر برای آموزش اعضای بدن، که چند لایه است و در هر لایه موردی را به کودک آموزش می دهد.
پازل چند تکه بدن یک پسر که نشان دهنده اعضای بدن او است.

این پازل پنج لایه، دارای ۲۹ قطعه می باشد که همه جزئیات قسمت ها و سیستم های مختلف بدن انسان را نشان می دهد. این نوع پازلها با یک پسر یا دختر کاملاً پوشیده شده با لباس شروع می شوند و با حرکت به سمت لایه های زیرین، بدن را با لایه هایی از پوست ، ماهیچه ها، اندام ها و در آخر اسکلت مشاهده می کند. این نوع پازل آموزشی، شرایط بسیار خوبی را برای درک کامل کودکان خردسال صورت می دهد. به ویژه در صورتی که کودکتان دچار آسیب دیدگی شده باشد می تواند بسیار مفید واقع گردد. زیرا با کمک این پازل می توانید به آنها کمک کنید تا بفهمند که در بدن آنها دقیقاً چه چیزی صدمه دیده و آن عضو در کجای بدن آنها واقع شده است.

پازل هجی کردن حروف الفبا

پازلهای آموزشی مورد استفاده یک دختر بچه بر روی یک میز

یاددهی الفبا و کلمات به کودکان از طریق پازل های آموزشی

حتی اگر کودک پیش دبستانی شما هنوز قادر به خواندن نیست، هنوز هم می تواند از طریق دیدن آنها با کلمات اصلی آشنا شود. با کمک این نوع از پازل ها، کودکان خردسال می توانند حدود ۲۰ کلمه سه و چهار حرفی را تمرین کنند. با تطبیق کلمات با تصاویر، فرزند شما تقویت بصری یافته و با ظاهر حروف و تشخیص صداهای آنها کمک می کند.  با مهارت یافتن بیشتر کودک شما در تکمیل پازل (مهارت حرکتی خوب )، می توانید کلمات را در کنار هم قرار دهید و جمله های ساده بسازید.

بعد چه اتفاقی می افتد؟ پازل های متوالی

بسته بندی یک نوع پازل آموزشی خاص که ترتیب انجام شدن یک اتفاق را نشان می دهد

پازل ترتیب اتفاق افتادن که باعث بلوغ فکری کودک می شود

یک راه عالی برای کمک به فرزند تان در بزرگ کردن محدوده واژگان خود و تمرین بالا بردن مهارت های گفتاری ایشان، کار بر روی یک فرایند دارای ترتیب و نظم مناسب و منطقی است. با وجود این پازلهای سه تکه، کودک شما باید بفهمد که در یک سری از رویدادها، کدام تکه در اول ، کدام دوم و کدام در آخر می آیند؛ البته اگر جواب درست باشد، قطعات بطور مناسب کنار هم خواهند نشست. در این نوع پازل آموزشی، نیازی به خواندن نیست، اما برای آنان که هنوز قادر به خواندن نیستند بسیار خوب بوده و می تواند این امکان را فراهم آورد که در مورد عناصر اصلی داستان گویی مطلب بیاموزند.

پازل ساعت خوشحال

ساعت های پازلی روشی بسیار مناسب برای یادگیری اعداد و ساعات روزانه می شوند.

مفهوم زمان می تواند برای درک کودک دشوار باشد. این نوع پازل به آموزش زمان به کودکان کوچک کمک می کند تا در مورد ساعت ها و دقیقه ها با فرمت اساسی آموزش یابند. حتی اگر فرزند شما برای بیان و فهم زمان چند سال فاصله دارد (عموماً در حدود شش سالگی)، پازل به آنها کمک می کند تا در مورد ترتیب اعداد، دو عقربه ساعت و نمای کلی آن مطلع شوند.

پازل زندگی دریایی (مخلوط و جاگذاری)

یک نوع پازل خاص آموزشی که تکه هایش را می توان در جاهای مختلف گذارد و نتیاج متفاوت بصری دید

اگرچه اکثر پازل ها مکان های مشخصی دارند که قطعات باید در آنجا قرار گیرند، این نوع پازل (مخلوط و جاگذاری کن) Mix & Match به بچه ها این امکان را می دهد  هر بار که آنها را در جای قرار می دهند، ظاهر آن را تغییر دهند. این نوع بازی بدون فرم، سبب ترغیب تفکر منطقی و خلاق می شود- در حالی که برای کنار هم گذاشتن قطعات انتخابی وجود دارد، باید درک صحیحی از چگونه همه چیز در کنار هم قرار میگیرد داشته باشیم تا بتوانند به درستی کنار هم جمع شوند. رنگ های موجود در این نوع پازلها (نمونه های مشابه شامل اشکالات و روبات ها) روشن و خوش منظر هستند ، و کودک را به دوباره و دوباره بازی با آن ترغیب می کند.

پازل های دورو برای یادگیری الفبا

پازل آموزشی دو رو که می توان از هر دو روی آن برای آموزش کودکان استفاده نمود.

پازل دو رو وسیله خوب و اقتصادی

این پازل به صورت دو طرفه است و باعث دو برابر شدن لذت و یادگیری می شود. اول، بچه ها می توانند یک پازل را با نمای تمام رنگی الفبا کنار هم قرار دهند. و در طرف دیگر، یک نسخه سیاه و سفید آن موجود می باشد، که با نکمیل آن با مداد رنگی، کودکان پیش دبستانی به رنگ آمیزی، نوشتن و تکمیل فعالیت ها ترغیب می شوند.

تمرین شمارش و شکل های با پازل کف زمینی

پازل آموزشی اعداد و اشکال که از نظر طولی بسیار طولانی بوده و بر روی زمین آن را پهن می کنند.

پازل زمینی برای یادگیری اعداد و نوع اتصالات

این معمای ۳۰ قطعه ای از بچه ها می خواهد که اعداد و شکل هایشان را با یک ماشین قطار مطابقت دهند. با توجه به جستجوی و انجام کارهای بسیار زیادی که صورت می پذیرد، این پازل برای پیشرفت در تشخیص اعداد، شمارش و مرتب سازی شکل بسیار عالی است. این امر می تواند کمی پیچیده باشد و کودکان پیش دبستانی جوان احساس سردرگمی کنند، اما با کمی کمک از جانب فردی بالغ، باید خوب باشد. تصاویر این نوع پازل جالب بوده و به احتمال زیاد کودک شما هر بار که این کار را انجام می دهد چیز جدیدی می یابد.

منابع:

  1. https://www.verywellfamily.com/puzzles-for-kids-2765117

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مربیان ببینند
برچسب‌ها: مربیان ببینند

تاريخ : سه شنبه 8 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.