دروغ گفتن کودکان، دلایل و ده گام جهت جلوگیری از آن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دروغ گفتن کودکان، دلایل و ده گام جهت جلوگیری از آن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دروغ گفتن کودکان، دلایل و ده گام جهت جلوگیری از آن

دروغ گفتن کودکان، دلایل و ده گام جهت جلوگیری از آن

دروغ گفتن کودکان، امری است که در همه بچه ها دیده می شود و البته اینکه بعضی اوقات کودکان دروغ می گویند کاری است که کمی ناهنجار است ولی نباید باعث زنگ خطر در والدین شود.

وقتی بچه ها می بینند که دروغ گفتن یک راه مؤثر برای رهایی از مشکلات است، آنگاه این دروغ گفتن می تواند به یک عادت بد تبدیل شود. بنابراین، وقتی فرزند شما دروغ می گوید، به طور مستقیم به آن بپردازید و از وقوع مجدد آن خودداری کنید. 

لطفا از دروغ گفتن کودکان داستانی ذهنی نسازید که باعث به هم ریختن افکار و احساساتتان و به التبع به کودک خود فشار بالا بیاورید. در اینجا ۱۰ راهکار وجود دارد که برای باز داشتن کودک از دروغ گفتن پیشنهاد می شود.

۱- در مورد گفتن حقیقت یک قانون خانگی برقرار کنید

یک مجموعه قانون خانگی روشن و صریح تعریف کنید که بر اهمیت صداقت تأکید کند. تعریف این قانون بیان شده، تضمین می کند که فرزندان شما درک کنند که شما به حقیقت ارج می نهید، حتی اگر گفتن آن دشوار باشد.

۲- نقش صداقت

دستی که برای رهایی از درد وجدان به حالت خاصی گرفتته شده است که در فرهنگ های اروپایی باب می باشد.
 
دستی به علامت دروغ گفتن سفید است

نقش رفتاری را که می خواهید کودکتان از شما ببینید، را بازی کنید تا او الگوبرداری کند؛ این به آن معنی است که همواره حقیقت را بگویید. بچه ها نمی توانند “دروغهای کوچک سفید” را از دروغهای دیگر تشخیص دهند. بنابراین در مورد سن فرزند خود دروغ نگویید تا مثلاً برا او ارزانترین بلیط ورود به سینما یا پارک را تهیه کنید. و یا اینکه نگویید که حالتان خوب نیست تا به یک تعامل اجتماعی (شرکت در جلسه ای و یا رفتن به محلی) نروید که نمی خواهید در آن شرکت کنید. فرزند شما از آنچه در تماشای کارهای شما دریافت می کند، تقلید کرده و انجامشان می دهد.

۳- در مورد گفتن حقیقت و در مقابلش، گفتن دروغ، صحبت کنید

مهم نیست که فرزند شما چند ساله باشد، مهم است که تفاوت بین گفتن حقیقت در مقابل گفتن دروغ توضیح داده شود. در مورد کودکان کوچک، گفتن مواردی مانند “اگر بگویم آسمان بنفش بود، آیا این حقیقت است یا دروغ؟”  می تواند موثر باشد. در مورد عواقب احتمالی بی اخلاقی دروغ گفتن صحبت کنید.

همچنین بسیار مهم است که در مورد صادقانه صحبت کردن و یا گفتن حقیقت یک مورد موضوعی صحبت  شود. بچه ها باید بدانند که لزوماً نیازی به اعلام ندارند که مثلاً “این پیراهن زشت است”، فقط به خاطر این که صادق باشند. ایجاد تعادل بین صداقت و شفقت یک مهارت اجتماعی پیچیده است که باید از ابتدا شروع به تدریس آن به فرزندتان کنید.

۴-دلیل دروغ را تشخیص دهید

مادری با کودک خود در حال صحبت است
 
گفتگوی مادر و دختر

سه دلیل اصلی وجود دارد که بچه ها را به دروغ وا می دارد: خیال پردازی، لاف زدن یا جلوگیری از پیامدهای منفی . هنگامی که دلیل احتمالی دروغ را تشخیص می دهید، دلایل آن می تواند به شما در ایجاد برنامه ای برای بررسی و تهیه راهکار آن کمک کند.

پیش دبستانی ها اغلب دروغ های خیالی برای لاف زدن می گویند. اگر فرزند شما می گوید:”من دیشب به ماه رفتم” ، از او بپرسید: “آیا این حرفت واقعاً راست است؟ یا چیزی است که دوست داشتی اتفاق بیافتد؟”. این می تواند به بچه ها کمک کند که تفاوت بین واقعیت و باورها را درک کنند.

اگر کودکی به دلیل لاف زدن، دروغ گفت، ممکن است به این علت باشد که عزت نفس پایینی دارد یا بخواهد جلب توجه کند. ممکن است که عزت نفس او با یادگیری مهارتهای جدید اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای مثبت، تقویت شود.

بعضی اوقات دروغ گفتن کودکان برای این است که از دردسری خلاصی یابند. مهم این است که دروغ های آنها موفق آمیز نباشد. درعوض، برای بچه ها این موضوع را روشن کنید که شما دوبار حقایق را بررسی می کنید.

۵- هشدار بدهید

هنگامی که نسبتاً مطمئن هستید که کودک تان به شما دروغ گفته است، به او هشدار دهید. به عنوان مثال بگویید: “من به شما فرصتی دیگر می دهم که آنچه اتفاق افتاده است را تعریف کنی؛ اگر متوجه شوم که شما دروغ گفته ای، عواقب بیشتری در انتظارت خواهد بود”.

۶- جریمه اضافه تری وضع کنید

هنگامی که دروغ گفتن او برایتان محرض شد، تنبیه و جریمه بیشتری را نسبت به حالت عادی برای فرزندتان اعمال کنید. به جای اینکه او را فقط برای یک روز از لوازم الکترونیکی محروم کنید، کارهای دیگری را نیز به او محول کنید که انجام دهد. امتیازات او را کسر کنید یا در نتیجه دروغ گفتن، از اعاده و جبران کار  استفاده کنید .

۷- در مورد پیامدهای طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید.

با فرزند خود در مورد پیامدهای طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید که عدم صداقت باعث می شود که حتی اگر او حقیقت را بگوید، او را به سختی باور کنید. و سایران، افرادی را که دروغ می گویند را دوست ندارند.

۸- صداقت را حمایت کنید.

زمانی که فرزندتان واقعیت را می گویید او را حمایت و تشویق کنید. او را با گفتن این جملات ستایش کنید: “می دانم که برایت حتماً سخت بوده است که به من بگویی شما آن ظرف را شکسته ای، اما بسیار خوشحالم که شما تصمیم گرفتید که در مورد آن صادق باشید.”

۹- به فرزندتان کمک کنید تا اعتماد دوباره برقرار کند.

اگر فرزند شما عادت بد دروغگویی را دارد، طرح و برنامه ای بریزید تا به او کمک کنید تا دوباره به صداقت و اعتماد روی آورد. به عنوان مثال ، یک قرارداد رفتاری ایجاد کنید که امتیازات بیشتری را برای صداقت قائل شود. یعنی وقتی او حقیقت را می گوید، یک قدم به کسب امتیازات بیشتر نزدیکتر شود.

۱۰- به دنبال کمک حرفه ای باشید.

مواقعی وجود دارد که دروغ گفتن می تواند به یک مشکل جدی برای کودکان تبدیل شود. اگر به نظر می رسد دروغگویی فرزند شما ریشه آسیب شناسی دارد، یا این مشکل برای فرزند شما در مدرسه یا همراه همسالان ایجاد مشکل می کند، برای رسیدگی به دروغ گفتن به متخصص حرفه ای مراجعه کنید.

منابع:https://www.verywellfamily.com/steps-help-child-stop-lying-tell-the-truth-1094945


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مربیان ببینند
برچسب‌ها: مربیان ببینند

تاريخ : سه شنبه 8 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.