ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ویژگی‌های منحصر به فرد امام جعفر صادق (ع)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ویژگی‌های منحصر به فرد امام جعفر صادق (ع)

کارت پستال میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق

ویژگی‌های منحصر به فرد امام جعفر صادق (ع)/ اهمیت جوان و خانواده از نگاه امام ششم شیعیان

امام صادق (ع) در سیره خود اعتقاد به جذب حداکثری داشتند و تا جایی که می‌توانستند دیگران را در هر دین و آیینی که بودند، یاری می‌کردند.

حجت الاسلام علی سعیدیان سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: یکی از نکاتی که در شناخت امام صادق (ع) از آن غفلت

شده، اثرگذاری مطلوب ایشان بود که دین را از یک دین پوسته‌ای که فقط منحصر به ظواهر شریعت مانند نماز، روزه، زکات و حج بود، به یک دین عمیق تبدیل کردند؛ زیرا حقیقت دین بالاتر از این مطالب است و تمام این ظواهر شریعت برای رسیدن ما به حقیقت دین و فهم انسانیت است. امام صادق (ع) در طول دوران امامت خود این حالت پوسته‌ای و ظاهری را به حقیقت باطنی در دین تعمیم دادند.

وی افزود: در روایاتی که از امام صادق (ع) نقل شده است به حقیقت و پوسته دین بسیار اشاره شده است. حتی در حدیثی از رسول خدا (ص) آمده است: «إِنَّ اللَّهَ (تَبَارَکَ وَ تَعَالَى) لَا یَنْظُرُ إِلَى صُوَرِکُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِکُمْ وَ لَکِنْ یَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِکُمْ وَ أَعْمَالِکُمْ؛ خداوند تبارك و تعالى، به چهره هاوداراييهاى شما نمى نگرد، بلكه به دلها و كرده هاى شما مى نگرد.» آیا فقط خودتان را می‌بینید یا جامعه را هم نگاه می‌کنید؛ پس اگر نماز می‌خوانید و عبادت می‌کنید، اما تعلق دنیایی دارید، ذره‌ای عبادت شما به درد نمی‌خورد.

حجت الاسلام سعیدیان اشاره کرد: امام صادق (ع) در قالب ادعیه مکرراً می‌خواهند به ما بفرمایند که اگر عبادت می‌کنی و کبر داری به جایی نخواهی رسید، زیرا شیطان هم ۶۰۰۰ سال عبادت کرد و پوسته ظاهری را داشت، اما از باور تهی بود.

ویژگی‌های منحصر به فرد امام جعفر صادق (ع)

حجت الاسلام سعیدیان در مورد ویژگی  امام صادق (ع) در جذب همه اقشار مردم مطرح کرد : یکی از ویژگی‌های امام صادق (ع)، گشاده رویی ایشان نسبت به افکار، افراد و عقاید مختلف بود. شیخ الائمه شرایطی را فراهم کردند که انسان مادی گرایی مثل ابن ابی العوجاء یا حتی شخص ناصبی که به اهل بیت (ع) توهین می‌کرد، با ایشان بحث کنند. موضوعی که نیاز جامعه امروز است؛ امروز هم باید شرایط برای بحث درباره نظرات مختلف فراهم شود تا به اصلاح  منجر شود؛  اگر این اتفاق بیفتد خیلی از مشکلات حل و اختلاف نظر‌ها برطرف می‌شود.

کارت پستال میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق

امام صادق (ع) به چه ویژگی معروف بودند؟

سعیدیان سخنران و کارشناس مذهبی افزود : امام جعفر صادق (ع) دست رد به سینه کسی در بُعد مباحث علمی نمی‌زدند. در سیره عملی ایشان آمده است، زمانی که به سفر رفته بودند، یکی از شاگردانشان را برای مباحثه با شخصی فرستاده بودند. در میان بحث شاگرد امام شروع کرد به پرخاش کردن با آن فرد. شخص مخالف به او گفت من دیگر با تو بحث نمی کنم، زیرا امام تو وقتی با من بحث علمی می‌کند، آن‌قدر ادب را رعایت می‌کند که من گاهی فکر می‌کنم در بحث دارم به ایشان غلبه می‌کنم؛ اما در آخر متوجه می‌شوم در مناظره شکست خوردم. امام صادق (ع) ذره‌ای در این مناظره ها به من توهین نمی‌کند. این داستان باید برای کسانی که قصد دفاع از دین و اهل بیت (ع) را دارند، الگو شود؛ در مکتب امام جعفر صادق (ع) توهین هیچ جایگاهی ندارد.

چرا به امام ششم صادق می‌گفتند؟

وی در مورد اینکه چرا به امام ششم صادق می گفتند ، بیان کرد: ایشان صادق نامیده می شدند نه فقط به دلیل صداقت ظاهری؛ بلکه صدق ایشان باطنی و حقیقی بود به این معنا که هر چه خداوند دستور می‌داد، صادقانه قبول و در عمل هم در زندگی خود پیاده می‌کردند. به همین دلیل به لقب صادق نامیده می‌شدند.

مکتب امام صادق (ع) فقط اختصاص به شیعیان نداشت

حجت الاسلام سعیدیان گفت: گستره مکتب امام صادق (ع) فقط محدود به تشیع نمی‌شد، فرقه‌های مختلف حتی اهل سنت هم شاگردی ایشان را می‌کردند. ابو حنیفه پیشوای فرقه حنفی که از شاگردان امام صادق (ع) بود در مورد ایشان می‌گوید: من فقیه‌تر از او (جعفر صادق) ندیدم، او داناترین فرد این امت است. امروز کتاب های علمی و فقهی شیعه خیلی از روایت هایش را مدیون امام صادق (ع) است، اگر علامه مجلسی کتاب بحارالانوار که صد و ده جلد احادیث است را جمع آوری می‌کند، بخش اعظم آن احادیث برای وجود نازنین امام صادق (ع) است.

جایگاه خانواده و جوانان از منظر امام صادق (ع)

حجت الاسلام سعیدیان در مورد جایگاه جوان در نظر امام صادق (ع) گفت: از نکات مهمی که باید به آن اشاره کرد، نوع نگاه امام صادق (ع) به جوانان است. زمانی خدمت امام ششم شیعیان رسیدند و گفتند، جوانی گناه انجام داده و امام فرمودند: عمل او گناه است، ولی طیِّب روح است یعنی باطن او پاک است و زمینه بازگشت برای او وجود دارد. اگر فرزندی خطا کرد باید دست او را گرفت؛ اما متاسفانه امروز می‌خواهند دیواری بین قشر مذهبی و دیگران بکشند و بگویند که این دو گروه همدیگر را نمی‌فهمند و این حرکت غلط کار دشمن است. اگر ما به تفکر امام صادق (ع) برگردیم متوجه می‌شویم آن کسی که پای سجاده است، نشانه بالا بودن مرتبه ایمانش نیست و در مقابل هم جوانی که گناهی انجام می‌دهد، نشانه نداشتن ایمانش نیست.

ویژگی منحصر در امام جعفر صادق (ع) چه بود؟ / جایگاه جوان و خانواده از نگاه امام صادق (ع)

این سخنران در مورد اینکه یک جوان چه درسی می تواند از امام صادق (ع) بگیرد ، افزود: جوان امروزی اگر می‌خواهد از امام درس بگیرد باید سطح علمی خود را بالا ببرد. امروزه شبهات نسبت به مسائل دینی زیاد است و هر کسی با هر مسلک و منشی که دارد در دین ایجاد شبهه می‌کند. حال اگر سوال برای جوانان پیش آمد باید دنبال جوابش بروند و خود را از لحاظ علمی تقویت کنند تا زمینه ارتقای فکری خود را فراهم کنند.

تخریب بقیع نشانه عظمت فکری اهل بیت (ع)

وی در مورد دلیل تخریب قبور اهل بیت (ع) به دست آل سعود بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین جنایاتی که در همه دنیا محکوم است این است که شما بنا‌های تاریخی که منتسب به بزرگان است را تخریب کنید. کاری که آل‌سعود کرد؛ اما حقیقت این است که با تخریب قبور اهل بیت (ع) نظر‌ها را جلب این موضوع کردند که این انسان‌های متحجر که حتی از در و دیوار صاحبان این قبر می‌ترسند چه چیزی در مکتب صاحبان این قبور دیدند که با آن مخالف بودند. این تخریب باعث شد خیلی‌ها مطالعه کنند و با پیدا کردن دلیل تخریب قبور امامان، صادق شناس و اهل بیت شناس شوند.

غربت امام جعفر صادق (ع)

سعیدیان سخنران و کارشناس مذهبی در مورد غربت شیخ الائمه  نیز گفت: امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند «بزرگان شما حرمت دارند و برکت در زندگی شما می‌آورند». یکی از ویژگی‌هایی که امام صادق (ع) داشتند، حرمت محاسن سفید امام بود که دشمنان اهل بیت (ع) جسارت کرده و حرمت شیخ الائمه را حفظ نکردند.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه میلاد فرخنده پیامبراکرم و گرامیداشت هفته وحدت

تاريخ : دو شنبه 2 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.