ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وحدت و قرآن - ۱

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وحدت و قرآن - ۱

وحدت و قرآن - ۱

رسول اعظم صلی الله علیه و آله ، درباره اختلاف و تفرقه میان مسلمانان، توصیه هایی داشتند که از جمله آنهاست: «باهم مخالفت نکنید که پیشینیان شما دچار اختلاف شدند و نابود گشتند».
کارت پستال اینترنتی, کارت های ویژه هفته وحدت

اشاره
قرآن مجید، وحدت را شیرازه اصلی دین اسلام می داند و می فرماید: «همگی به رشته دین خدا چنگ زنید و به راه های متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید و خداوند در دل های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند، همه برادر دینی یکدیگر شدید؛ در صورتی که شما در پرتگاه آتش قرار داشتید و خدا شما را نجات داد».


وحدت و تعالیم دینی
حیات واقعی دین اسلام، بر پایه وحدت بنا شده؛ زیرا اسلام دین تک محور نیست و این رمز ماندگاری آن است. خداوند متعال هم دستورهای خود را بر پایه وحدت نهاده تا مسلمین نسبت به یکدیگر احساس مسئوولیت کنند و همه با هم به سوی سعادت گام بردارند. یعنی مؤمنین یک خانواده بزرگ هستند تحت سرپرستی دستورهای الهی: «اِنَّما الْمُؤمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بینَ اَخَوَیکُم؛ مؤمنان همه برادرند، پس همیشه بین برادرانتان صلح برقرار سازید».
وحدت و سیره نبوی
عمل به سیره نبوی، یکی از نقاط قوت وحدت است، گرچه این سیره به طور کامل در میان مسلمانان دنیا اجرا نمی شود؛ ولی عمل به همان مقدار کم از سیره پیامبراعظم صلی الله علیه و آله هم وحدت آفرین است. یکی از بارزترین ویژگی های سیره نبوی که در کتاب های گوناگون حدیثی از جمله «سنن النبی» آمده، جویا شدن از احوال مؤمنین و یاری رساندن به آنان بود که این رفتار پسندیده آن حضرت، حامل پیام وحدت میان مسلمانان است.
رسول اعظم صلی الله علیه و آله ، درباره اختلاف و تفرقه میان مسلمانان، توصیه هایی داشتند که از جمله آنهاست: «باهم مخالفت نکنید که پیشینیان شما دچار اختلاف شدند و نابود گشتند».
«هیچ امتی پس از پیامبر خود گرفتار اختلاف نشد؛ مگر آنکه باطل گرایان آن بر حق خواهانش پیروز شدند».
دشمنان وحدت
برای مسلمانان جهان، یک دشمن مشترک وجود دارد؛ استعمارگرانی که چشم طمع به سرزمین مسلمین دوخته اند و برآنند تا جایگاه سلطه گرانه خود را تثبیت کنند. برای مثال، آنان در حمله امریکا به کشور اسلامی عراق، نخست این طرح شوم را نابخردانه نامیدند؛ اما هنگام اشغال عراق روشن شد که بسیاری از دولت های استعمارگر، با امریکا، همدست هستند.
اکنون هم این دولت های استعماری با هر شیوه ای، حتی کاریکاتور، شایعه، اختلاف و... قصد دارند در میان مسلمین، شکاف ایجاد کنند؛ ولی نکته در خور توجه این است که همه دولت های استعمارگر و ضد اسلام، از یک سو هدایت می شوند؛ سازمان های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی.
بشنوید این سخن مقام معظم رهبری را: «تحریک عواطف مذهبی و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانی که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی کمک کرده اند».
راه گریز
البته بهترین راه مقابله با دسیسه دشمنان برای ایجاد اختلاف، همان وحدت است که این مهم، در کلام گهربار حضرت امام خمینی رحمه الله و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به چشم می خورد: «مسلمین باید ید واحده باشند بر ضد ستمگران».
«تنها راه مقابله با دشمنان اسلام، وحدت و یک پارچگی امت اسلامی و پرهیز از اختلاف و درگیری است».

 

منبع: اشارات - فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۰۷ - آغاز هفته وحدت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: میلاد رسول اکرم ،هفته وحدت ،درباره وحدت ،مناسبتی

تاريخ : چهار شنبه 27 / 7 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.