نقش حجاب در تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نقش حجاب در تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نقش حجاب در تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق

نقش حجاب در استحکام خانواده

بدحجابی و بی توجهی به موازین شرعی و دینی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی، سستی بنیان خانواده، بروز نزاع و گسیختگی در خانواده ها و کاهش احساس امنیت به ویژه در زنان می شود.

حجاب و پوشش در بینش توحیدی پیش از آنکه نیازی طبیعی باشد، امری فطری است و حفظ حجاب در جهان بینی اسلامی فرمانی ازسوی خداوند سبحان است.

بدحجابی و بی توجهی به موازین شرعی و دینی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی،سستی بنیان خانواده، بروز نزاع و گسیختگی در خانواده ها و کاهش احساس امنیت به ویژه در زنان می شود و می توان گفت یکی از مهمترین علل افزایش طلاق در کشور، «بدحجابی» و رعایت نکردن حریم های عفاف و حجاب می باشد .

بدحجابی تسهیل کننده جدایی زوجین در جامعه به شمار می رود و هنگامی که در جامعه هنجارهایی که نه تنها در دین بلکه در عرف و اصالت ایرانی ریشه دارد زیر پا گذاشته شود و زنان و مردان با ظاهری نامعقول در بطن اجتماع حضور یابند، این شیوه پوشش و رفتار منجر به تحریک هیجانات و غرایز شده و افراد را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می دهد.

گرمی خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر،تداوم زندگی، آرامش و ثبات، دلبستگی، عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است و گسترش بی حجابی و بی بند و باری در جامعه منجر به بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله از هم گسیختگی خانواده ها و طلاق می شود.

مردان اگر به راحتی در تمام صحنه های اجتماع  به زنان دسترسی داشته باشند، ضمانتی برای اثبات محبت و دلبستگی آنان به همسرانشان نخواهد بود. تحریک هوی و هوس، آنان را از زندگی دلسرد کرده و این امر عامل مهمی برای از هم پاشیدگی کانون خانواده خواهد بود.

بدحجابی نخستین لطمه را به خود فرد بد حجاب یا بی حجاب وارد می سازد و زمینه برخوردهای توهین آمیز برخی افراد با فرد بدحجاب را فراهم می کند، برخی والدین با این تصور که رعایت پوشش اسلامی موجب محدودیت و آزار فرزندشان است، آنها را از این مصونیت محروم می کنند.

افزایش آگاهی ها، انگیزه و علاقه به رعایت موازین شرعی در وهله نخست وظیفه خانواده و سپس برعهده مسئولان اجتماعی است. والدین باید محسنات حجاب اسلامی و مضرات بی حجابی را برای فرزندان خود بیان کرده و ارتباط عاطفی خود را با فرزندانشان تقویت نمایند.

بی بند و باری و زیر پا گذاشتن ارزش های دینی، نهاد خانواده را از معنویت، صفا و پاکی تهی کرده و موجب از هم گسیختگی عاطفی و هنجارهای حاکم بر آن می شود.

دنیای امروز دنیای حاکمیت رسانه هاست و هر جامعه ای افکار خود را تولید و عرضه می کند و در این میان شانس برد و استیلای تفکرات با گروهی است که توانایی بیشتری در برخورداری از ابزار رسانه ای دارد؛ چیزی که امروزه ما در مواجهه با تهاجم فرهنگ غرب چه از طریق شبکه های مجازی و چه از طریق برنامه های ماهواره ای با آن روبه رو هستیم.

در یک ارزیابی کلی بر روی حوادث پیرامون حجاب می فهمیم گروهی از بدحجابان از روی عمد بدحجابی می کنند و این بدحجابی ها شبکه ای و سازمان دهی شده است اما گروه دیگر نه از روی عمد بلکه تنها به هدف عقب نماندن از غافله، بدحجاب می شوند.

دخترانی که از پوشش و آرایش های نا به هنجار استفاده می کنند دچار کم توجهی در خانواده بوده و در اجتماع احساس ناامنی شدیدی می کنند.

این افراد برای آنکه احساس امنیت بیشتری داشته باشند، از پوشش ها و ظواهر نابه هنجار استفاده می کنند تا توجه اطرافیان را به خود جلب کنند و احساس امنیت بیشتری کنند اما این رفتار آنها بالعکس موجب به وجود آمدن بیشترین آسیب های اجتماعی و نهایتاً ناامنی بیشتر آنان برای حضور در اجتماع می شود و معمولا زندگی برده وار دارند.

بنابراین توجه به الگوی پوشش اسلامی و رعایت آن در تربیت فرزندان، تبلیغ، گسترش و اطلاع رسانی صحیح از آسیب های بدحجابی در جامعه، نشر و ترویج ارزش های اسلامی و به کاربردن توصیه ها و فرمایشات امامان معصوم در این زمینه و ترویج برنامه های فرهنگی در خصوص محسنات حجاب و مضرات بدحجابی از طریق رسانه های گروهی از مهمترین راهکارهایی است که برای ترویج فرهنگ حجاب در جامعه می توان به کار بست.

 نگارنده: سردار سید محمود میرفیضی، فرمانده انتظامی استان مازندران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: سردار سید محمود میرفیضی ، فرماندهی انتظامی مازندران ، عفاف و حجاب خانواده

تاريخ : شنبه 4 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.