جنایات رژیم پهلوی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

جنایات رژیم پهلوی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

جنایات رژیم پهلوی

سوگواری و نوحه‌خوانی مردم جهرم در واکنش به جنایات رژیم پهلوی

بعد از آتش زدن سینما رکس آبادان این بار نوبت جنایتی دیگر بود. در تاریخ 24 مهر ماه سال 1357 بعد از به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان توسط ماموران رژیم، قرآن‌ها نیز توسط آنها به آتش کشیده شد. مردم سراسر کشور از جمله جهرم نسبت به این حادثه عکس‌العمل نشان دادند. از جمله واکنش مردم جهرم در این زمان خواندن نوحه‌هایی بود که بعد از وقوع این حادثه دلخراش در کشور توسط مرتضی عسکری در مساجد جهرم خوانده شد

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در آستانه  چهلم شهدای ۱۷ شهریور از پاریس پیامی خطاب به ملت ایران صادر کردند و از مردم  ایران خواستند  که چهلم شهدای عزیزانمان در تهران را با اعتراض و تجمعات باشکوه برگزار کنند و در مقابل ظلم‌های رژیم پهلوی و دست‌درازی‌های بیگانگان ساکت ننشینند. در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در جهرم» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره عکس‌العمل مردم جهرم نسبت به جنایات رژیم پهلوی در کرمان آمده است:

به دنبال پیام امام خمینی مراجع، علما و روحانیون نیز با صدور اعلامیه‌هایی 24 مهر ماه را روز بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور اعلام کردند. عزای عمومی، تعطیلی، اعتصاب به شکل بی‌سابقه‌ای در سرتاسر کشور مورد استقبال قرار گرفت و مجالس ختمی در سراسر کشور برگزار شد.  در استان کرمان به مناسبت چهلم شهدای 17 شهریور تهران و به سالگرد شهادت حاج‌آقا مصطفی خمینی مجلس ختمی در مسجد جامع این شهر برگزار شد که با دخالت عمال رژیم پهلوی مجلس مردم کرمان به خاک و خون کشیده شد. وقتی خبر جنایات رژیم پهلوی به گوش مردم جهرم رسید در سوگ مردم کرمان نشستند.

بعد از آتش زدن سینما رکس آبادان این بار نوبت جنایتی دیگر بود. در تاریخ 24 مهر ماه سال 1357 بعد از به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان توسط ماموران رژیم، قرآن‌ها نیز توسط آنها به آتش کشیده شد. مردم سراسر کشور از جمله جهرم نسبت به این حادثه عکس‌العمل نشان دادند. از جمله واکنش مردم جهرم در این زمان خواندن نوحه‌هایی بود که بعد از وقوع این حادثه دلخراش در کشور توسط مرتضی عسکری در مساجد جهرم خوانده شد و مورد حمایت شدید مردم قرار گرفت. در قسمتی از این نوحه آمده است.

ای یزید کافر، رنگین شده کاخت ، از خون جوانان

 ای پلید کافر، گشته‌ای ستمگر، بهترین عزیزان

آتش زدن کتاب قرآن در مسجد کرمان

معنای دیانت بود ای ظالم فاسد

تا کی اهانت، می کنی به قرآن

کشتن هزاران، مردم مسلمان در مرقد هشتمین امام دین و ایمان

معنای دیانت بود ای ظالم فاسد

تا به کی اهانت می‌کنی به قرآن

و..

مرتضی عسکری که قبلا نز چند بار توسط ماموران رژیم دستگیر شده بود، بعد از خواندن این نوحه بار دیگر توسط ماموران رژیم دستگیر شد و مدت زمانی در زندان سپری کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه دهه فجر 99

تاريخ : چهار شنبه 13 / 11 / 1399 | 8:58 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.