ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

والدین، فرزندان و تلفن هوشمند

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

والدین، فرزندان و تلفن هوشمند

والدین، فرزندان و تلفن هوشمند

والدین، فرزندان و تلفن هوشمند


شاید در سالهایی نه‏ چندان دور، استفاده کردن یا استفاده نکردن از ابزارهای دیجیتال و ورود یا عدم ورود به دنیای فناوری، یک انتخاب بود. اما امروزه، ابزارهای دیجیتال جزء لاینفک زندگی بشر است و در قالب‏های گوناگونی ایجاد وابستگی کرده و تأثیر به ‏سزایی در تغییر سبک زندگی داشته‏ است. در همین زمینه، تلفن‎های هوشمند به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال قدرتمند، پویا، در دسترس و دائم در حال تغییر بر روی فرهنگ و کیفیت زندگی و شخصیتی افراد، تأثیرات قابل تأملی دارد. این ابزار قدرتمند بخشی از زندگی همه‌ی ماست و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم آن را در زندگی خود کم یا زیاد کنیم، حذف کردنش از زندگی چیزی نزدیک به محال است و به لحاظ منطقی نیز پاک کردن صورت مسئله راه درستی برای حل مشکل نیست. زیرا این ابزار همانند یک شمشیر دو لبه است. به این معنی که به میزان مضر بودن می‎تواند مفید بوده و عامل پیشرفت فردی و اجتماعی باشد و آنچه می‏تواند در این تقابل سهم تأثیر بیشتری داشته باشد، فرهنگ‏سازی و افزایش آگاهی است.
اگر پیش از استفاده از تلفن‎های هوشمند، نحوه‏ ی درست استفاده کردن در افراد، فرهنگ‎سازی شود و آگاهی‎های لازم در رابطه با مضرات، مخاطرات، فواید و ویژگی‏های کاربردی که می‏توانند موجب افزایش سطح زندگی آن‏ها شود، به نحوی آموزش داده شود، تا حد بسیاری می‏توان آسیب‏های ناشی از لبه‏ ی خطرناک این شمشیر را کاهش داده و حتی به صفر رساند. در سطح جامعه، وظیفه‎ی این فرهنگ‏سازی و آگاهی به عهده‏ ی نهادهای بزرگ اجتماعی و سیاسی است اما این بدان معنی نیست که افراد خود هیچ وظیفه‏ ای ندارند.
اگرچه بهتر است که این امر یک متولی اجتماعی-سیاسی داشته باشد اما هر کدام از ما می‎توانیم این فرهنگ را خودمان با افزایش آگاهی در خویش و سپس در خانواده ایجاد کنیم و هوشمندانه موجبات ارتقای خود و خانواده را فراهم آوریم. در محیط خانواده‎ی امروز، که این ابزار قدرتمند به عنوان یک عضو، حضور دائم دارد، این امر وظیفه‎ی اصلی تربیتی والدین است و آن‏ها برای تحقق آن اساسی‎ترین نقش را ایفا می‎کنند.
درست زمانی که شما به عنوان پدر یا مادر، تلفن هوشمند خود را در اختیار فرزندتان قرار می‏دهید چند وظیفه‏ ی مهم بر عهده دارید.
پیشرو باشید
اولین وظیفه‏ ی والدین این است که باید خودشان در مقایسه با فرزندشان اشراف بیشتر و کامل‎تری نسبت به این ابزار داشته باشند. بسیاری از والدین از اینکه فرزندشان در سن پایین، بیشتر از آن‎ها درباره تلفن هوشمندشان می‏داند، ذوق‌زده می‌شوند و گاهی به آن می‎بالند. در حالیکه این اولین قدم اشتباه و نشان‌دهنده‌ی ضعف آن‎هاست و می‎تواند عواقب جبران‎ناپذیری را چه در حال و چه در آینده‌ی فرزندشان به دنبال داشته باشد.
ایمن‎سازی کنید
از آنجایی که فضای مجازی دریچه‎ای به دنیای وسیع و نامحدود خارج از محیط خانه و خانواده است؛ دومین وظیفه‏ ی مهم والدین این است که در پی محیط‏ های امن برای استفاده‎ی فرزندانشان باشند. زیست‎بوم مجازی درسا با ارائه محصولات خود، به خانواده‎ها در ایجاد فضای مجازی امن برای فرزندانشان کمک می‎کند. یکی از روش‎های تربیتی کاربردی آن است که برای فرزندان محدودیت‎هایی که از آسیب‎ها جلوگیری می‏کنند، ایجاد کرده و در آن فضای محدود شده آن‏ها را آزاد بگذاریم. اصطلاحاً گفته می‎شود در اتاق را ببندید و بعد به کودک بگویید در این فضا و با این امکانات هر کاری که می‎خواهد انجام دهد. یافتن این فضای امن و در اختیار قرار دادن آن علاوه بر این که باعث رشد فرزند می‎شود وی را از آسیب‎ها در امان می‎دارد.
زمینه یادگیری را فراهم کنید
   سومین وظیفه والدین که دغدغه‎ی تربیتی اکثر والدین نیز می‎باشد، ارائه آموزش‎های متنوع به فرزندان است که در همین راستا تلفن‎های هوشمند به لحاظ جاذبه‎ای که فی نفسه برای فرزندان دارد می‎تواند ابزار بسیار مؤثری باشند. به این صورت که والدین با ایجاد محیطی امن چه به لحاظ برنامه‎های کاربردی و چه به لحاظ فضای مجازی می‎توانند زمینه آموزش را از طریق مجموعه‏ ای از بازی‎ها و برنامه‏ های کاربردی برای فرزند خود فراهم کنند.
در نهایت آنچه در استفاده از این ابزار قدرتمند در هر سنی مهم است، استفاده ی هوشمندانه از آن در جهت بهبود زندگی فردی و خانوادگی است که با کمی توجه و جدیت از سمت دارندگان تلفن های هوشمند قابل اجراست.

تهیه شده در گروه محتوایی درسا- محیا خزاعی مقدم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : چهار شنبه 29 / 10 / 1399 | 8:39 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.