ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چند نکته شنیدنی در مورد نماز !

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چند نکته شنیدنی در مورد نماز !

اشتباه می کنند کسانی که با هر کسی یک ساعت حرف می زنند ولی با خالقشان صحبت نمی کنند. گاهی فردی یک ربع جلوی آینه می ایستد تا موهایش را درست کند ولی حاضر نیست که پنج دقیقه با خدا حرف بزند.

حجت السلام قرائتی درباره برکات نماز و آثارش در زندگی می فرمایند: خداوند در قرآن چندین راهکار برای دعوت به نماز داده است. یکی توجه به نعمت های خداوند است. یعنی کسی که به نعمت های خداوند توجه داشته باشد روحیه ی شکر در او پیدا می شود. پس نعمت های خدا را بشمارید. در اول قرآن داریم که عبادت کنید زیرا خدا شما را خلق کرده است. در آخر قرآن داریم که مردم باید بندگی کنند.

به خاطر نعمت اکسیژن، دریا، جنگل ،خاک و... در قرآن داریم :آیا ما به تو چشم ندادیم؟ اگر خداوند ساده ترین نعمت ها را از ما بگیرد ما فلج می شویم. مثلا نعمت غلتیدن. همه بطور اتوماتیک در شب غلت می خورند ولی کسی شکر این نعمت را بجا نمی آورد. اگر ما شب تا صبح را بطور صاف بخوابیم وغلت نمی خوردیم، فلج می شدیم. اگر گوش ما مثل پیشانی صاف بود، سمت صدا را تشخیص نمی دادیم. همه ی دنیا حکمت است.

خدا در قرآن می فرماید: اگر ما بخواهیم درخت ها را خشک می کنیم، چطور درختان سبز می شوند. اگر بخواهیم حرکت زمین را کند می کنیم تا گردش خورشید مختل بشود. اگر خورشید خیلی از زمین دور بود از سرما خشک می شدیم. بچه ای که شیطان و چموش است. اگر شما لطف هایی که در حق بچه ای کرده اید بگویید، او شرمنده می شود.

قرآن به پیامبر می فرماید :تو بگو ممکن است که عده ای حرف تو را گوش نکنند. آنها به پیامبر گفتند که اگر ماه را به دونیم بکنی ما به تو ایمان می آوریم. پیامبر این کار را کرد ولی آنها ایمان نیاوردند. ما نمی توانیم به فرزندانمان اجبار کنیم یا آنها را بزنیم. خدا به پیامبر فرمود که تو رسول هستی و باید رسالت را بگویی.

دیگر اینکه اگر مردم برکات نماز را بدانند به آن علاقمند می شوند. در کتاب پیوندهای نماز 135 برکت نماز نوشته شده است.

مثلا شما لباس تان را می شویید، در این لباس شستن علاوه بر اینکه لباس تان تمیز می شود، دست تان هم تمیز می شود، عرق تان هم درمی آید. ،وقت تان هم پر می شود. لباس که تمیز شد شما شاد می شوید و کسی هم که به این لباس تمیز نگاه می کند شاد می شود. نماز بر اساس روایات شستشوی انسان است.

در شیر مادر همه ی احتیاجات نوزاد گذاشته شده است. نماز مثل شیر است که همه چیز در آن وجود دارد. اگر بچه ای شیر مادرش را بخورد، نیاز به تزریق ویتامین دیگری ندارد.

خداوند در قرآن چندین راهکار برای دعوت به نماز داده است. یکی توجه به نعمت های خداوند است. یعنی کسی که به نعمت های خداوند توجه داشته باشد روحیه ی شکر در او پیدا می شود. پس نعمت های خدا را بشمارید. در اول قرآن داریم که عبادت کنید زیرا خدا شما را خلق کرده است. در آخر قرآن داریم که مردم باید بندگی کنند

 

اگر ما نماز درستی بخوانیم همه ی کمالات در نماز وجود دارد. پس در نماز کمال هم وجود دارد.

 

حتی ورزش هم در نماز وجود دارد یعنی رکوع و سجود. در نماز خاک وجود دارد یعنی مُهر.

در نماز آب وجود دارد یعنی وضو و غسل . در نماز ماه وجود دارد یعنی برای تشخیص نماز اول ماه.

برای تشخیص قبله در نماز از ستاره استفاده می شود.

در نماز انتخابات وجود دارد که اگر شما پیش نمازمسجدی را قبول ندارید به مسجد دیگری بروید.

در نماز آزادی وجود دارد: مثلا شما می توانید در رکعت دوم نماز جماعت قصد فرادی کنید .

در نماز رنگ وجود دارد یعنی رنگ سفید لباس که مستحب است.

در نماز عطر وجود دارد که ثواب نماز را زیاد می کند.

کسی که ازدواج کند ثواب نمازش هفت صد برابر می شود.

اگر کسی بد همسرداری بکند نمازش قبول نیست: روایت داریم که اگر کسی به همسرش نیش بزند نمازش قبول نیست.

فریاد در نماز وجود دارد: یعنی اذان.

در نماز سلام وجود دارد: یعنی سلام بر بندگان صالح خدا.

در نماز حق مردم هم وجود دارد: لباس نمازگزار و مکان نباید غصبی باشد. حق حیوان در نماز وجود دارد که اگر سگ تشنه باشد شما نمی توانید با آب وضو بگیرید. باید آب را به سگ بدهید و تیمم کنید.

در نماز حق فرزند وجود دارد: یعنی اگر بچه در نماز گریه کرد مادر باید نمازش را زود تمام کند.

نماز مهندسی شده است: اگر مهندسی خودکاری طراحی کند که چهل تا کار انجام بدهد ما او را تشویق می کنیم. در مهندسی نماز ، تابه حال 135 مطلب بدست ما آمده است. اشتباه می کنند کسانی که با هر کسی یک ساعت حرف می زنند ولی با خالق شان صحبت نمی کنند. گاهی فردی یک ربع جلوی آینه می ایستد تا موهایش را درست کند ولی حاضر نیست که پنج دقیقه با خدا حرف بزند. بی انصافی است که ما نماز نخوانیم.بهشتیان از جهنمیان می پرسند که چرا جهنمی شدید؟ آنها می گویند: زیرا ما از نماز گزاران نبودیم. 

 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

 

 


 

منبع : فرهنگ نیوز

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز

تاريخ : جمعه 23 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.