مواجه امام موسی کاظم (ع) با چهار جریان فکری

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مواجه امام موسی کاظم (ع) با چهار جریان فکری

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مواجه امام موسی کاظم (ع) با چهار جریان فکری

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، با حضور در جمع اساتید موسسه آموزش عالی طلوع مهر، با تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)، با اشاره به این که امامان بزرگوار همواره با چهار جریان مواجه بودند، خاطرنشان کرد: «جریان های درون مذهبی و انحرافات و ریزش های درون شیعه»، «رقابت های برون مذهبی و جریان های حدیثی و کلامی در این حوزه»، «جریان های وارداتی غیر اسلامی» و نیز «جریان اجتماعی و سیاسی خلافت» از مهمترین جبهه های فکری است که ائمه اطهار (علیهم السلام) با آن روبرو بودند.
وی با بیان این که در زمان امام موسی کاظم (علیه السلام) همه جریان ها حضور فعالی در جامعه اسلامی داشتند، یادآور شد: ائمه معصوم (علیهم السلام) علاوه بر جبهه بندی های فکری، در جبهه ای سخت حضور داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در ادامه توسعه و گسترش علمی کشور را یکی از مهمترین محورها در سال های پس از دفاع مقدس برشمرد و با اشاره به این که دو بال دانشگاه و حوزه از مهمترین عرصه های توسعه و گسترش علمی ایران اسلامی به شمار می روند، اظهار داشت: با توجه به این که انقلاب بسیاری از زیرساخت ها را متحول نموده و بعد از آن با جنگ تحمیلی ۸ ساله، تحریم ها، توطئه ها و دسیسه های مختلفی روبره شدیم؛ اما از کارنامه بسیار درخشانی در حوزه های مختلف علمی برخوردار هستیم.
وی به برخی از دستاوردهای ایران اسلامی در حوزه آموزش عالی اشاره نمود و اذعان داشت: در حوزه تحصیلات تکمیلی قدم های مستحکمی برداشته شده، نظام آموزش عالی ایران از تنوع و تکثر رشته ای برجسته ای برخودار است.
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با اشاره به این که توجه به مشارکت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی مورد اهتمام قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بر اساس معیارهای علمی بین المللی، تولیدات علمی و مقالات ارائه شده، ایران اسلامی را در رشد علمی به کشور نخست منطقه تبدیل نموده است.
رئیس جامعه المصطفی توجه به فن آوری های پیشرفته را از مهمترین رویکردهای آموزش عالی ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: دنیا با ناباوری شاهد پیشرفت ایران اسلامی در روزگار تحریم و توطئه است.
وی با بیان این که در مدیریت راهبردی و کلان علم و فن آوری کشور، گام های بزرگی برداشته شده است، ابراز داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تولید اسناد علمی مهم، در مدیریت راهبردی علم و فن آوری تأثیرات عمیقی را رقم زده است.
وی نگاه تربیتی و فرهنگی حاکم بر نظام آموزشی را از مهمترین رویکردهای علمی کشور عنوان کرد و اذعان داشت: حرکت رو به رشد کاروان علمی کشور برگ درخشانی در تحولات آموزشی ایران اسلامی به شمار می رود.
رئیس جامعه المصطفی در ادامه به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در راستای احیای میان برهای لازم در حرکت علمی کشور، اشاره نمود و اذعان داشت: علی رغم توفیقات فراوان در عرصه علمی کشور، در حوزه جذب و نگه داشت نخبگان و استعداد های برتر، همچنان با اشکالاتی در نظام آموزشی مواجه هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با تأکید بر این که سیستم برنامه ریزی اقتصادی و علمی کشور باید در مسیر حفظ و جذب استعداد های برتر قدم های بزرگی بردارد، خاطرنشان کرد: حوزه ارتباط علم با عرصه های مختلف زندگی از محورهایی است که خلاء هایی در آن مشاهده می گردد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانش های تولیدی ما حضوری قوی در حوزه های زیستی چون، صنعت و سیستم های اداری و واحدهای تصمیم گیری ندارند،
وی یادآور شد: فاصله علم و تولید علمی با واقعیات های زندگی در ارائه خدمات صنعتی، تولیدی، حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی از ضعف هایی است که بخشی از آن به دانشگاه ها و بخشی نیز به واقعیت های موجود عرصه های مختلف کشور بر می گردد.
امام جمعه قم فقدان رشد مناسب در بحث بودجه های پژوهشی را از دیگر بایسته های نظام آموزشی عنوان کرد و ابراز داشت: علی رغم برنامه ریزی های صورت گرفته، همچنان نسبت بودجه پژوهش و تحقیقات علمی به تولید ناخالص ملی بسیار کمرنگ است.
رئیس جامعه المصطفی عدم کیفیت بخشی به پایان نامه ها و هدفمند سازی موضوعات تحقیقی را از دیگر آسیب های نظام آموزشی ایران دانست و خاطرنشان کرد: نظریه پردازی های کلان علمی از دیگر محورهای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به ظرفیت های کشور ایران و منطق انقلاب اسلامی در تبدیل شدن به مهد خدمات بزرگ اشاره نمود و اذعان داشت: ایران زمانی که پذیرای اسلام شد، به سرعت به نظریه پرداز عرصه های مختلف اسلامی تبدیل شده، تئوری های بزرگ ادبیات عرب در این دیار رقم خورد.
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در ادامه با بیان این که متأسفانه الگوهای نو و پارادایم های جدید در حوزه های مختلف علمی تولید نکرده ایم، اظهار داشت: به رغم دستاوردهای مهم در حوزه اسلامی سازی علوم، همچنان کمبودهای زیادی در این عرصه مشاهده می گردد.
وی راه اندازی و تأسیس دانشگاه اسلامی در رشته های غیر علوم انسانی را بسیار مهم و انکار ناپذیر دانست و اذعان داشت: اگر بخواهیم به اسلامی سازی عمق مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دست یابیم، باید نگاه تمدنی، تاریخی، فلسفی، اخلاقی و فقهی را در رشته های مختلف حاکم کنیم.
رئیس جامعه المصطفی ترسیم فقه، فلسفه و اخلاق ناظر به رشته ها را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: بین المللی شدن مراکز علمی ایران اسلامی از دیگر حوزه های مغفول در نظام آموزشی به شمار می رود.
امام جمعه قم با بیان این که دانشگاه های ایران از ظرفیت بین المللی شدن فوق العاده ای برخوردار هستند، افزود: باید با تأکید بر نگاه انقلابی و اسلامی، قدم های مستحکمی در عرصه بین المللی سازی دانشگاه های ایران برداریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اگر بخواهیم به مرزهای دانش برسیم و استقلال، ارزش های اسلامی و مقاومت خود را در دنیا حفظ نماییم، حتما باید به زیرساخت های علمی کشور توجه داشته باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع)

تاريخ : سه شنبه 20 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.