راهکارهای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راهکارهای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راهکارهای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی

راهکارهای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی

صرف نظر از وظایف پلیس، دولت و ارگان‌های اجتماعی، هر یک از افراد نیز به لحاظ ضرورت پیشگیری باید در هر شرایطی اقدام به حفظ حریم شخصی خود نمایند. مهمترین اقدامات در راستای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی شامل موارد زیر است؛
-افزایش آگاهی: کاربران و خانواده‌ها باید سعی نمایند در حد ممکن اطلاعات خود را در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی افزایش دهند.
-دقت و تأمل قبل از بارگذاری اطلاعات و یا تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی: دقت داشته باشید که بارگذاری هرگونه عکس شخصی در هر گروه یا صفحه خصوصی می‌تواند منجر به پخش آن در کل فضای مجازی گردد.
-انتخاب گذرواژه مناسب: سعی کنید از گذرواژه‌ها یا همان پسورد مناسب، ترکیبی و پیچیده که حداقل 10 کاراکتر شامل حرف بزرگ، حرف کوچک، عدد و علامت باشد استفاده کنید.
-آنتی ویروس: از آنتی ویروس‌های مطمئن، اصلی و بروز استفاده نمایید.
-رمزگذاری داده‌ها: در صورتی که داده‌های مهم مانند عکس‌های خصوصی و یا اطلاعات بانکی دارید می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند bitlocker، winrar و ... آنها را فشرده و قفل کنید.
-نصب نرم‌افزار از سایت‌های معتبر: نرم‌افزارها را از سایت‌ها و برنامک‌های معتبر مانند درسا بازار که اعتبار آن‌ها مورد تأیید است، دانلود نمایید. همچنین در نصب این نرم‌افزارها سطح دسترسی‌هایی که برای شروع به کار نیاز دارند را بررسی کنید.
-به‌کارگیری برنامه‌های ضد جاسوسی: جاسوس افزارها در پی جمع‌آوری اطلاعات رایانه یا موبایل شما می‌باشند که ممکن است خودشان را در یک نرم‌افزار محبوب مانند تلگرام مخفی نمایند. برای مقابله با جاسوس‌افزارها که امروزه در فضای مجازی همه‌گیر شده‌اند، نصب برنامه‌های ضد جاسوسی بسیار ضروری است.
-تنظیمات امنیتی تلفن همراه و رایانه: هر ابزاری دارای تنظیماتی است که اگر درست انجام نشود امکان سودجویی را برای کلاهبرداران فراهم می‌کند. remote desktop از جمله این تنظیمات است.
-تهیه نسخه پشتيبان: برای اطمینان از اینکه اطلاعات شما در امنیت می‌باشد، بهتر است از تمام داده‌های خود پشتیبان تهیه کرده و آن را در فضایی مستقل مانند یک حافظه یا رایانه جداگانه ذخیره نمایید.
-آموزش به کودکان: با توجه به اینکه در حال حاضر کودکان بیشتر متمایل به بازی‌های آنلاین می‌باشند و ممکن است در این حین طعمه افراد سودجو گردند، لازم است که به طور کامل آموزش ببینند. علاوه بر این می‌توان اقدام به تعیین قوانین خاصی برای آنها نمود تا بدانند که هرگز نباید اطلاعات و عکس‌های شخصی خود را در فضای مجازی منتشر کنند.
-برای آنلاین بودن خود محدودیت تعیین نمایید: نیازی نیست همیشه آنلاین باشید. برای خود و فرزندانتان وقت خاص و محدودی برای برخط بودن تعیین نمایید.
-وبگردی با هدف: وبگردی بی‌هدف علاوه بر آسیب‌هایی که دارد، ممکن است شما را به سمت افراد سود‌جو و پلیس هدایت نماید. در فضای مجازی با هدف باشید.
-استفاده از دیواره آتش: پیکربندی فایروال خود را به دقت انجام دهید تا از نفوذ به رایانه‌تان جلوگیری شود.
-لینک‌های مبهم: به هیچ وجه در شبکه‌های اجتماعی، چت‌روم‌ها و ... روی لینک‌هایی که از آن‌ها مطمئن نیستید کلیک نکنید.
-ایمیل‌های ناشناس: سعی کنید ایمیل‌های ناشناس را باز نکرده و همچنین لینک‌های درون آن را باز نکنید.
-از پر کردن فرم‌هایی که از شما اطلاعات مهم و شخصی می‌خواهند پرهیز کنید.
جمع‌بندی:
۷۸ درصد سارقین و مجرمین سایبری اطلاعات مربوط به قربانیان خود را از طریق جمع‌آوری اطلاعات شخصی آنها که قبلاً منتشر کرده‌اند، به دست می‌آورند، پس مراقبت از حریم خصوصی و حفظ اسرار و اطلاعات مهم با ارزش به ما کمک می‌کند تا گرفتار مجرمین و تبهکاران سایبری نشویم و بتوانیم از این فضا و محیط به صورت امن و سالم استفاده کنیم.
افزایش مهارت، آگاهی، خودکنترلی و مراقبت از رفتارهای اینترنتی می‌توانند بخش زیادی از تهدیدات موجود علیه حریم خصوصی ما را خنثی کند.

تهیه‌شده در گروه محتوایی درسا- علی‌محمد رجبی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : شنبه 31 / 4 / 1399 | 9:49 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.