در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟

 

 
قدری مفصل‌تر:
اول : بیان حد حجاب واجب و حداقلی (مانتو) :
این بخش در سوره‌ی نور آیه ۳۱ بیان شده.
“و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از  هر نامحرمى] فرو بندند و  پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند  مگر آنچه که طبعا از آن  پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو]  اندازند و زیورهایشان را جز  براى شوهرانشان یا ….. آشکار نکنند و پاهاى  خود  را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏‌دارند  معلوم  گردد…“.
با توجه به این آیه، و تفسیر آن، پوشاندن زینت‌ها بوسیله‌ای مانند روسری یا  مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده.
در اینجا”خمر” جمع خمار و به معنای  روسری و سرپوش است. و “جیوب” از واژه “جیب” به معنای قلب و سینه و گریبان  است که لازم است پوشانده شود.
در تفسیر “مجمع” هم آمده است: “زنان مدینه اطراف روسری‌های خود را به پشت  سر  می‌انداختند و سینه و گردن و گوش‏های آنان آشکار می‌شد. بر اساس این  آیه موظف  شدند اطراف روسری‌های خود را به گریبان‏‌ها بیندازند تا این  مواضع نیز مستور  باشد”. دوم : بیان و توصیه به حجاب کامل‌ (چادر) :
در این بخش حجاب توسعه داده شده . در سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۶۰ می‌فرماید :
“اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان  مؤمنان بگو جلباب خود را بر خود  فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و  مورد آزار قرار نگیرند [به  احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است“. در این آیه دو مطلب قابل توجه است:
۱- جلباب چیست؟
در مفهوم “جلباب”  آن چه با توجه به کتب لغت و گفتار  مفسّران شیعه مانند  “علامه طباطبایی” و “فیض کاشانی” و اهل سنّت مانند ” قرطبی” وجود دارد ، آن  است که “جلباب”، ملحفه و پوششی چادر مانند  است، نه روسری و “خمار” ! و از  ابن عباس و ابن مسعود روایت شده که منظور “عبا” است.
پس “جلباب” لباس گشاد و  پارچه‏‌ای است که سرتاسر بدن را بپوشاند؛ ۲- نزدیک کردن آن یعنی چه؟
نکته‌ی بعدی که معلوم می‌شود “جلباب” دقیقاً اشاره به چیزی شبیه به چادر  امروزی است دستور قرآن به نزدیک ساختن جلباب ، می‌باشد. معلوم است جلوی  جلباب باز بوده مانند همان قسمت جلویی چادر که باز است. دستور داده می‌شود  که آن جلو را به هم نزدیک کنند و حجاب خود را آزاد و رها نگذارند. توضیح آخر ؛ همان طور که مفسّران بزرگ  مانند “شیخ طوسی” و “طبرسی” فرموده‏ اند، در گذشته ۲ نوع روسری برای زنان معمول  بوده است:
ـ روسری‌های کوچک که آن را “خمار” یا مقنعه می‌نامیدند و معمولاً در خانه  از آن استفاده میکردند؛
- روسری‌های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار  می‌آمد. زنان با روسری بزرگ  که “جلباب” خوانده می‌شد و از مقنعه بزرگ‏تر و از  ردا کوچک‏تر است و به  چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را  می‌پوشاندند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, چادر, قرآن

تاريخ : یک شنبه 14 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.