روح از نظر قرآن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درباره من
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی
موضوعات
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 2 / 1400 ساعت: 20:17

روانشناسی اسلامی (41) دیدگاه قرآن و احادیث در مورد حقیقت روح

روح از نظر قرآن

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

از نظر قرآن روح چه حقیقتی است؟

 پاسخ

 کلمه روح به طوری که در لغت معرفی شده به معنای مبدأ حیات است که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی می شود. و چه بسا هم مجازاً در اموری که به وسیله آنها آثار نیک و مطلوبی ظاهر می شود استعمال می

 
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 2 / 1400 ساعت: 20:14

خودسازی و تهذیب نفس در قرآن

مفهوم نفس در قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

مفهوم نفس در قرآن چیست؟

 پاسخ

 معانی نفس از دیدگاه قرآن :

 
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 2 / 1400 ساعت: 20:10

معنای و مفهوم روح در آیه 17 سوره مریم

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

در سوره مریم آیه 17آمده ما روح خود را بر مریم فرستادیم منظور از روح چیست؟

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 19 / 12 / 1399 ساعت: 8:26

معجزه قرآن از نظر جنین شناسی

 
سوال

با این که می دانیم مرکز تولید نطفه در مرد بیضه و در زن تخمدان است چگونه در آیه (یخرج من بین صلب والترائب(، مرکز تولید نطفه را بین صلب و ترائب شمرده است؟

 

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 19 / 12 / 1399 ساعت: 8:21

کروی بودن زمین و قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چگونه می توان از آیه « فَلا أُقْسِمُ بِرَبّ‏ِ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ » پی به کروی بودن زمین برد؟

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 19 / 12 / 1399 ساعت: 8:18

انسان و نظریه تکامل داروین

قرآن و نظریه داروین

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

لطفا نظر خود را در مورد نظریه داروین و در مورد تکامل بیان بفرمائید؟ چون که شنیده ام آیت الله مشکینی آنرا قبول دارند و به نظر من این نظریه خلاف قرآن است.

 
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 11 / 1399 ساعت: 9:22

داروین و اسلام

نظر قرآن پیرامون نظریه تکامل داروین چیست؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

لطفا نظر خود را در مورد نظریه ی داروین پیرامون تکامل بفرمایید، چون من شنیده ام که آقای مشکینی آن را قبول دارند ، آیا این نظر بر خلاف قرآن نیست؟

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 11 / 1399 ساعت: 9:20

 اعداد و شمارش در قرآن

دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

آیا اعداد ازلی می باشند؟ منظور قرآن از خلقت شش روزه زمین چیست؟ سعد و نحس بودن اعداد حقیقت دارد؟

پاسخ

 1- اعداد امور واقعی نیستند تا در ازلی و ابدی بودن آنان بحث شود، بلکه معانی اعتباری هستند که معدود منشأ انتزاع آنان قرار می گیرند و می توان بدون توجه به منشأ انتزاع بر اعداد افزود. [1]

2- شما این گونه سؤال را طرح کنید که مگر شبانه روز بر اساس چرخش زمین بر گرد خورشید فراهم نمی آید؟ پس قبل از خلقت زمین و خورشید که شبانه روزی وجود نداشت تا...، در جواب می گوییم که مراد از شش روز در قرآن کریم شش دوره است نه شش شبانه روز.

3- سعد و نحس ایام مربوط به حوادث تلخ و شیرینی است که در آن ایام رخ داده است و خود ایام حامل سعد و نحس نیستند و آیه قرآن کریم به این معنا اشارت دارد. [2]



[1] تفسیر موضوعی جهان در قرآن، زمان خلقت آسمان و زمین کتاب معارف قرآن ( آیت الله مصباح یزدی).ص 241.

[2] نک: قرآن کریم، تفسیر موضوعی، تفسیر موضوعی، زمانها و مکان ‹آیا بعضی از روزها نحس و شوم است و بعضی دیگر ...›المیزان ج 19 ص 106.

 
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 5 / 11 / 1399 ساعت: 9:17

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

مدت خلقت جهان هستی در قرآن کریم

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

در تمامی آیات اشاره شده است که خداوند جهان هستی را در 6 روز خلق کرده است پس چرا در آیه 9 الی 12 سوره فصلت گفته شده است در 8 روز؟

 پاسخ

 در تمامی آیات (در هفت مورد) خداوند خلقت جهان را در 6 روز بیان کرده و تنها در آیات سوره فصلت، خلقت جهان را مجموعا در هشت روز بیان کرده است. مراد قرآن مجید از «روز»، 24 ساعت نیست. زیرا «یوم» در زبان عربی دارای معانی وسیعی است و یکی از معانی آن دوران است. چنانچه در تفسیر قمی آمده است:

«شش روز یعنی شش وقت» [1]

و این معنی با یافته های علمی روز که بیلیاردها سال را برای به جود آمدن زمین و آسمان لازم می داند بسیار مناسب و بلکه مطابق است. بنابراین «روز» در این آیات شریفه به معنی «دوران» یا «دوره» است، یعنی زمین و آسمان در طی شش دوره یا هشت دوره خلق شده اند.

اما این که چرا در آیات سوره فصلت خلقت آسمان را در هشت دوره می داند، مفسرین فرموده اند منظور از اربعه ایام (چهار دوره) تتمه چهار روز (دوره) است به این ترتیب که در دو روز اول از این چهار روز، زمین آفریده شده و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، خلقت آسمان ها نیز در دو روز انجام شده است که مجموعا شش روز (دوره) است. نظیر این تعبیرات در زبان عربی و فارسی نیز فراوان است. مثل این که گفته می شود:

« از اینجا تا مکه ده روز راه است و تا مدینه پانزده روز.» یعنی پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه.

بنابر این تفسیر بین این دو دسته آیات موافقت ایجاد می شود و آیات سوره فصلت به بیان دیگری همان شش روز را بیان می کند. مخصوصا که در آیات سوره فصلت، عدد هشت نیامده است بلکه به صورت مرحله 2 و 4 و 2 آمده است، این تفسیر خوبی است. [2]



[1] - تفسیر القمی، ذیل سوره حدید، ج 2، ص 350.

[2] - تفسیر نمونه، ج 20، ص 224.

 
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 23 / 9 / 1399 ساعت: 18:24

علت خلقت جهان,علل خلقت جهان

علت اینکه در آیه 29 سوره بقره خلقت آسمان بعد از خلقت زمین آمده است

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چرا در آیه 29 سوره بقره ابتدا گفته شده موجودات به وجود آمده سپس آسمان ها؟

 پاسخ

 

در آیه 29 سوره بقره، چنین آمده است: « هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا ثُمَّ اسْتَوی‏ إِلَی السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ   او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.» 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 23 / 9 / 1399 ساعت: 18:17

https://shamiim.ir//Portals/0/Images/1_1_20a37b48d25c1.jpg

منظور از عالین در قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

خداوند در سوره ص به ابلیس می فرماید: تو تکبر نمودی یا از عالین هستی منظور از عالین چیست؟

 پاسخ

 خداوند در سوره ص می­فرماید: * قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ* [i] گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)»

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 23 / 9 / 1399 ساعت: 18:11

طرح «رسم» ابرار از ابتدای شهریور اجرا می شود

منظور از ابرار که در قرآن ذکر شده، چه کسانی هستند؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

منظور از ابرار که در قرآن ذکر شده، چه کسانی هستند؟

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 17 / 8 / 1399 ساعت: 17:50

صفحه ی اصلی سوالات

استفاده از ضمیر جمع در آیه ولایت

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چرا فعل آیه ولایت به صورت جمع آمده است مگر منظور حضرت علی (ع) نبوده است؟

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 17 / 8 / 1399 ساعت: 17:47

افتتاح گروه پرسش و پاسخ زیست شناسی

منظور از «کلمات» در« فَتَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ...»

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

معنی و مفهوم کلمات در« فَتَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ.....» چیست؟

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 17 / 8 / 1399 ساعت: 17:43

در مواردی که معصومین (ع) تفسیری برای آیه ای نموده باشند، آیا دیگران حق اظهار نظر دیگری در همان مورد را دارند؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

حدیثی در کافی وجود دارد که می گوید دانش صحیح تفسیر تنها در دست امامان است؛ این در ذهن من سؤالی را ایجاد کرده است و آن اینکه:

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 10 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

آیا غیر معصومین (ع) نیز می توانند قرآن را تفسیر نمایند؟

اسامی امامان در قرآن مجید,دلایل عدم اشاره به اسامی امامان در قرآن مجید

سوال

حدیثی در اصول کافی وجود دارد که می گوید: دانش صحیح تفسیر تنها در دست امامان است؛ این در ذهن من سؤالی را ایجاد کرده است و آن اینکه:

 پاسخ

 قبل از پاسخ به سؤال فوق متذکر می گردیم که منظور از “تفسیر“ ، بیان معانی و مقاصد آیات کریمه است که با استمداد از تدبر و استنطاق معنی آیه ای از مجموع آیات مربوطه و استفاده از روایات معتبر در صورت امکان، تحقق می پذیرد، بنابراین در اینجا نظری به بطون قرآن که جز از راه تأویل بدان راهی نیست، نداریم.

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 10 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

فلسفه ننوشتن تفسیر قرآن توسط ائمه (ع)

 اسامی امامان در قرآن مجید,دلایل عدم اشاره به اسامی امامان در قرآن مجید
که: قرآن کتاب جاودانی است و معارف آن به زمان رسول خدا (ص) اختصاص ندارد و این روشن است که بخشی از معارف آن در توان فهم همگان نمی باشد و لذا حکمت خدا اقتضاء می کند که بعد از پیامبر (ص) در هر عصری شخصی باشد که به همه معارف قرآن آگاهی داشته باشد تا به مرور و آماده شدن شرایط و زمینه ها معارف را بیان کند، در موارد اختلاف و ابهام مرجع امت باشد و مردم از طریق ایشان به معارف قرآن دسترسی پیدا کنند زیرا در غیر این ائمه اطهار(ع) هم بعد از پیامبر (ص) به تبیین امور فوق الذکر پرداختند و علاوه بر آن، ملاک تفسیر صحیح قرآن را هم برای مردم تشریح نمودند. برای آگاهی بیشتر از مکتب تفسیر ائمه اطهار می توانید به کتاب مکاتب تفسیری، ج 1، نوشته علی اکبر بابائی، ص 133-102 مراجعه نمائید. برای آگاهی بیشتر از این مصحف به کتاب مکاتب تفسیری، ج 1، ص 48 تا 63 مراجعه شود.

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 10 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

اسامی امامان در قرآن مجید,دلایل عدم اشاره به اسامی امامان در قرآن مجید

چرا هیچ تفسیری از هیچ کدام از امامان نداریم؟

سوال

شنیده ام که هیچ تفسیر قرآنی از هیچیک از امامان (ع) نداریم، چرا ؟ (با وجود کتابهائی هم چون نهج البلاغه،صحیفه سجادیه،دعای کمیل و ....)

 

پاسخ

 

اولین مفسر قرآن پیامبر اکرم (ص) بود که افراد به حضور آن حضرت آمده و از معانی آیات قرآن سؤال می نمودند و حضرت بیان می فرمودند و بعد از آن حضرت ائمه معصومین (ع) این روش را در تفسیر آیات قران داشتند که همین روایات را اصحاب و تابعین جمع آوری و نقل کرده اند و کتب تفسیر قرآن در مرحله اول به همین سبک بوده است .

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 7 / 5 / 1399 ساعت: 10:10

انسان کامل در قرآن,تواضع و فروتنى

سوال

نزد خداوند ، حضرت محمد(ص) و اهل بیتشان عزیزتراند یا قرآن کریم ؟ چرا ؟

 

پاسخ

 

قرآن مجید کتاب انسان سازی و نسخه سازندگی انسان کامل است. انسان کامل انسانی است که در تمام ابعاد انسانی توانایی های او به درجه کمال نهایی خود رسیده است و تمام معیارهای قرآنی در وجود او پرورش یافته است.

از طرف دیگر پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام نمونه های انسان کامل و نسخه عمل شده و پیاده شده آنها هستند و از آنان به قرآن ناطق تعبیر می شود. پس از این جهت فرقی بین پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین و قرآن کریم نیست. اما با این وجود پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: قرآن بالاترین و با ارزش ترین چیزها بعد از خداوند است [1] .  یعنی خداوند در درجه اول و قرآن در درجه بعد از او قرار دارد.

اما باید توجه داشت که این تفاوت بین پیامبر (ص)  و ائمه (ع) با قرآن از نوع تفاوت فرع و اصل می باشد یعنی قران نسخه اصلی است و انسان کامل فرع و کپی آن نسخه می باشد یعنی حقیقتی در قرآن وجود ندارد که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) از آنها بی بهره باشند. و شاید مراد مرحوم بحرانی از اینکه فرمود چون عترت تابع و پیرو قرآن هستند و لذا قرآن ثقل اکبر است، همین باشد. و این نکته همانند آنچیزی است که در فرق بین ائمه (ع) و خدا در زیارت رجبیه بیان شده است که فرقی بین اهل بیت (ع) و خدا نیست مگر اینکه آنها بنده خدایند یعنی اگر ائمه علم شان غیر متناهی است و اگر قدرت آنها بی پایان است و... مع ذلک همه این اوصاف ظلی است و آنها از خود استقلال ندارند و هر چه دارند از خدا دارند.



[1] بحار الانوار/ ج89- ص 290. باب فضائل سوره یس.

موضوع: پرسش وپاسخ , ,
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 7 / 5 / 1399 ساعت: 10:6

اهل بیت(ع) را با ادب صدا بزنیم

سوال

چرا مراد از اهل بیت در آیه تطهیر زنان پیامبر(ص) نمی باشد با این که آیات قبل مربوط به زنان پیامبر(ص) است؟

 

پاسخ

 

1- بیش از هفتاد روایت و حدیث از طریق شیعه و اهل سنت در مورد این آیه وارد شده است که همگی اتفاق دارند این آیه در حق علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام وارد شده است .

البته طرقی که از اهل سنت وارد شده است بیشتر از طرق شیعه است و حتی یک حدیث از پیامبر اکرم(ص) نداریم که زنان پیامبر را جزء این آیه و حکم آن بشمارد بلکه روایات وارده از ام سلمه و عائشه دلالت واضح دارند که زنان پیامبر (ص) جزء این اهل بیت نیستند. (ر.ک تفسیر المیزان ج 6 ذیل آیات 28-35 سوره احزاب و تفسیر کبیر فخر رازی و اکثر تفاسیر اهل سنت).

2- بعضی از مفسرین بزرگ اهل سنت می­گویند به قرینه «سیاق» آیه که در ضمن آیات النساء النبی (زنان پیامبر(ص) ) نازل شده است زنان پیامبر (ص) را هم شامل می­شود اما گویی این مفسرین گرانقدر از یک نکته مهم غفلت کرده­اند که بر اساس روایات و احادیث و شان نزول؛ این آیه در محیطی خاص و داستانی جداگانه نازل شده است و اصلا ربطی به آیات نساء النبی ندارد و چنانچه این قسمت از آیه را از میان آن آیات برداریم ، هیچگونه مشکلی در مفاهیم آیات پیش نخواهد آمد و کانه جمله معترضه­ای می­باشد. (به روایات این داستان اشاره خواهیم کرد)

3- مراد از اراده که در این آیه شریف آمده است اراده تکوینی است چون اگر مراد اراده تشریعی باشد اولا این اختصاص به اهل بیت ندارد و ثانیا با حصر (انما) منافات دارد.
و اراده تکوینی یعنی مطلق رجس و پلیدی از اهل بیت برداشته شده است که همان عصمت و طهارت معنوی و ظاهری می­باشد. و عصمت فقط مختص به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) می­باشد.

(ر.ک المیزان ج  ذیل آیات 28 – 25 سوره احزاب)

4- روایات مربوط به این باب در کتب غایه المرام بحرینی و عبقات الانوار و احقاق الحق جلد دوم و شواهد تنزیل حاکم حسکانی جلد دوم آمده است: و همچنین در تفسیر المیزان علامه طباطبایی؛ جلد6، ذیل آیات 28 – 35 ، احزاب، بحث روایی، بخشی از آنان آمده است.

اکنون چند حدیث را به عنوان نمونه یاد آور می­شویم:

 الف – ابوسعید خدری از اصحاب بزرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می­گوید: نزلت فی خمسه: فی رسول الله و علی و فاطمه و ا لحسن و الحسین علیهم السلام (شواهد التنزیل ج 2 ص 25 این آیه درباره پنج نفر نازل شد: پیامبر اکرم(ص) علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام.

ب: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عبائی بر علی و فاطمه و حسن و حسین انداخته و فرمود: اللهم هولاء اهل بیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا (بار خدایا این­ها اهل بیت من هستند پس رجس و پلیدی را از آنان بزدای و آنان را پاک کن ( درالمنثور جلال الدین سیوطی از اکابر اهل سنت ذیل آیه 33 سوره احزاب)

ج: پیامبر (ص) 6 یا 8 ماه بعد از نزول این آیه صبحها به در خانه فاطمه سلام الله علیها می آمد و صدا می­زد: الصلوة یا اهل البیت! انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، نماز ای اهل بیت. . . .  این حدیث را حاکم حسکانی نیشابوری از بزرگان اهل سنت از ابوسعید خدری و ابن عباس نقل کرده است.(شواهد التنزیل، ج2، صفحه 28 و 29 و همچنین درالمنثور، جلال الدین سیوطی).

د: باز ابی شیبه و احمد ترمذی و ابن جریر و ابن المنذر و طبرانی و حاکم و ابن مردویه از أنس نقل کرده­اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای نماز صبح به خانه فاطمه سلام الله علیها می­آمد و می­فرمود: الصلوة یا اهل البیت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت (به نقل از المیزان؛ ج 16؛ ذیل آیات مربوط) جناب حاکم این حدیث را صحیح دانسته و ترمذی حسن دانسته است و اینان مجموعه از اکابر راویان اهل سنت هستند.

ه: باز سیوطی روایت می­کند که ابن مرویه و خطیب از ابوسعید خدری نقل می­کنند که پیامبر (ص) در خانه ام سلمه بود که جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و این آیه اهل البیت را تلاوت کرد  پس پیامبر اکرم(ص) حسن و حسین و فاطمه و علی علیه السلام را به سوی خود آورد و لباس خود (عباء) را بر آنان افکند و ام سلمه هم در آنجا بود و فرمود که بارالها اینان اهل بیت من هستند از آنان رجس و پلیدی را دور کن و تطهیرشان گردان ام سلمه می­گوید من عرض کردم یا رسول الله (ص) من هم با اینان هستم – پیامبر (ص) فرمود: تو در جایگاه خود هستی تو بر خیر هستی. (در المنثور ذیل آیه مورد نظر)

5- روایاتی که در مورد آیه مباهله (آیه 61، سوره آل عمران) و آیه مودة ذی القرباء (شوری آیه 23) وارد شده­اند نیز بر همین دلالت دارند که مصادیق اهل البیت علیهم السلام چه کسانی هستند و شاهد و تایید کننده این حقیقت هستند.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
تازه ترين مطالب
دوستان
ابزارک هاي وبلاگ
قالب وبلاگ

RSS

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5632
بازدید دیروز : 5060
بازدید هفته : 18420
بازدید ماه : 21625
بازدید کل : 2467901
تعداد مطالب : 14650
تعداد نظرات : 79
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


ک