تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (5)

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درباره من
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی
موضوعات
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 27 / 4 / 1400 ساعت: 7:57

عکس قرآن و گل

 

128. مطلب 9. عاقبت کتمان کنندگان احکام الهي:

اين مطلب در عين اينکه با مطلب گذشته يعني احکام مأکولات در ارتباط است، موضوع اکل را با جريان کتمان يعني موضوع اصلي اين کلام پيوند مي زند و مي فهماند که کفر و کتمان تنها شامل حال آيات و بينات نيست، بلکه احکام الهي نظير حرمت و حليت ماکولات را هم دربر مي گيرد. اين سخن با مقايسه آيه 159 و اين آيه تأييد مي شود زيرا آنجا سخن از کتمان آيات و بينات بود و اينجا سخن از کتمان کتاب است. پايان اين کلام با

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 27 / 4 / 1400 ساعت: 7:55

عکس پروفایل قرآن و گل

صفا و مروه، شعائر الهي

118. از فضاي اين کلام چنين برمي آيد که برخي به رغم آگاهي از ريشه دار بودن آيين عبادي مربوط به صفا و مروه، آن را امري جاهلانه و غير ديني و منتسب به مشرکان معرفي مي کردند، از اين رو خداي متعالي در پاسخ به اين شبهه مي فرمايد: در حقيقت، «صفا» و «مروه» از شعاير خداست که يادآور اوست؛ پس هر که خانه خدا را حج کند يا عمره گزارد، بر او گناهي نيست که ميان آن دو سعي به جاي آورد و هر که افزون بر فريضه، کار نيکي کند، خدا حق شناس و داناست * إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِ أَنْ يطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ«158»

 

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 27 / 4 / 1400 ساعت: 7:52

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (5)

کلامهاي پيشين با بيان حقانيت اسلام و ارکان آن يعني رسول و قبله و منتسب دانستن آنان به ابراهيم (عليه السلام)، مرز آشکاري بين حق و باطل ترسيم کرد که اکثريت اهل کتاب و بني اسرائيل در آن سوي مرز ماندند.

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (5)

 مجري: علي صبوحي طسوجي


  2-5-2- کلام 2. آيات 151 تا 152

استجابت دعاي ابراهيم (عليه السّلام) درباره بعثت رسول

110. استقبال کعبه خود پذيرش دعاي ابراهيم (عليه السلام) بود که فرمود: «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا»؛ اينک پس از بيان مطالبي مفصل درباره قبله، اين کلام به مسلمانان خاطر نشان مي کند، همانطور که قبله شما يادگار ابراهيم

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 1 / 3 / 1400 ساعت: 9:36

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (4)

اين کلام که از کلامهاي پاياني فصل دوم است، با بيان پاره اي از اعتقادات باطل اهل کتاب و پاسخ به آنها، زمينه هرگونه مداهنه و سازش با اين گروه را از بين مي برد.

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (2)
  مجري: علي صبوحي طسوجي

8-3-2- کلام 8. آيات 111 تا 118

پاسخ به پاره اي از ادعاهاي باطل اهل کتاب

74. اين کلام که از کلامهاي پاياني فصل دوم است، با بيان پاره اي از اعتقادات باطل اهل کتاب و پاسخ به آنها، زمينه هرگونه مداهنه و سازش با اين گروه را از بين مي برد.

75. مطلب 1. ادعاي انحصار بهشت براي اهل کتاب:

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 1 / 3 / 1400 ساعت: 9:32

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (2)

19. اين فصل متشکل از يک کلام است. فصل نخست با دسته بندي انسانها در سه گروه و تعريف و توصيف ايشان و دعوت به تقوا، بيانگر اين حقيقت بود که تنها گروه متقين با خصوصيات ياد شده، از هدايت قرآن بهره مند هستند و

 

 مجري: علي صبوحي طسوجي

2-2- فصل دوم. آيات 30 تا 39

خلافت خدا در زمين، هدف از هدايت قرآني

19. اين فصل متشکل از يک کلام است. فصل نخست با دسته بندي انسانها در سه گروه و تعريف و توصيف ايشان و دعوت به تقوا، بيانگر اين حقيقت بود که تنها گروه متقين با خصوصيات ياد شده، از هدايت قرآن بهره مند هستند و
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 1 / 3 / 1400 ساعت: 9:28

تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (1)

هر يک از سوره هاي قرآن کريم، به عنوان مصداق تام و رسمي سخن حکيمانه، داراي دو ويژگي اساسي است: نخست، انسجام سخن؛ دوم، هدايتي بودن سخن؛ در کتاب آموزش تدبر در سوره هاي قرآن کريم « 3 »، در ارائه تدبر هر

  تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (1)

مجري: علي صبوحي طسوجي


هر يک از سوره هاي قرآن کريم، به عنوان مصداق تام و رسمي سخن حکيمانه، داراي دو ويژگي اساسي است: نخست، انسجام سخن؛ دوم، هدايتي بودن سخن؛ در کتاب آموزش تدبر در سوره هاي قرآن کريم « 3 »، در ارائه تدبر هر سوره بخشي مستقل براي تبيين هر يک از اين دو ويژگي اساسي در نظر گرفته شده است، گفتني است سوره هاي مورد بحث در اين کتاب، غالباً چند فصلي هستند:
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 8 / 1 / 1400 ساعت: 8:58
 تدبر در سوره ي مبارکه ي بقره (3)


 

عکس و تصویر روز جمعه س ودهن خوشبو میکنیم با ذکر صلوات الهم صل علی محمدوال محمد وعجل ...
مجری: علی صبوحی طسوجی

  3-3-2- کلام 3. آیات 63 تا 74

یادآوری پیمانها و پیمان شکنی ها

45. یکی از توصیه هایی که در کلام اول این فصل، خطاب به بنی اسرائیل آمده بود، یادآوری نعمات الهی بر ایشان بود: «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ »، که در کلام دوم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. توصیه دیگری که در همان کلام نسبت به بنی اسرائیل مطرح شده بود، وفا به پیمانهایی بود که خدا از ایشان گرفته است: «وَأَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»، کلام سوم به تفصیل، این پیمانها و عهدشکنی های بنی اسرائیل را بیان می کند.
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 8 / 1 / 1400 ساعت: 8:54

تدبر در سوره ي مبارکه ي انعام (6)

مجري: علي صبوحي طسوجي

  2-1- فصل 2. آيات 33 تا 67
اين فصل داراي چهار کلام است: کلام اول، آيات 33 تا 39؛ کلام دوم، آيات 40 تا 50؛ کلام سوم، آيات 51 تا 55؛ و کلام چهارم، آيات 56 تا 67.

جدايي فصل 2 از فصل 1:

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 8 / 1 / 1400 ساعت: 8:51

تدبر در سوره ي مبارکه ي انعام (1)

مجري: علي صبوحي طسوجي
 
هر يک از سوره هاي قرآن کريم، به عنوان مصداق تام و رسمي سخن حکيمانه، داراي دو ويژگي اساسي است: نخست، انسجام سخن؛ دوم، هدايتي بودن سخن؛ در کتاب آموزش تدبر در سوره هاي قرآن کريم «3»، در ارائه تدبر هر سوره بخشي مستقل براي تبيين هر يک از اين دو ويژگي اساسي در نظر گرفته شده است، گفتني است سوره هاي مورد بحث در اين کتاب، غالباً چند فصلي هستند:
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 28 / 11 / 1399 ساعت: 9:19

لزوم تدبر در قرآن کریم و ثمرات مترتب بر آن

گفته می شود که در قرآن هر تر و خشکی وجود دارد. آیا مجازیم برای استفاده های مادی و کشف مسائل علمی مثلا تحققات مهندسی کامپیوتر، شیمی، فیزیک و ... از آیات قرآنی و تدبر در آنها استفاده کنیم؟

 

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 28 / 11 / 1399 ساعت: 9:16

http://altadabbor.com/wp-content/uploads/1040604_464.jpg

با سلام.می خواستم در مورد تدبر در قران و تدبر در روزه سوال کنم. توی یه حدیث از امام علی(ع) خوندم که قران خوندن بدون تدبر و روزه گرفتن بدون تدبر هیچ فایده ای نداره . ما وقتی قران میخونیم ترجمه ی اون رو هم میخونیم ایا این کافیه ؟ اگه نیست باید چه جور باشه ؟حتما باید تفسیر بخونیم ؟تدبر در روزه چی ؟ اصلا روزه میگیریم که به چی برسیم ؟ شنیدیم و دیدیم که همه میگن روزه برای اینکه ما گرسنگی بکشیم تا به یاد فقیر ها باشیم اما فکر نمیکنم این تنها هدف روزه ای که خدا این همه روش تاکید کرده و بهترین ماهشو به روزه اختصاص داده باشه . وگفته تمام این ماهو روزه بگیریم و حتی شاید همین روزه گرفتن این ماه ، مقام این ماه رو بالا برده باشه !
با تشکر .

 

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 28 / 11 / 1399 ساعت: 9:12

تفاوت های اساسی تفسیر قرآن و تدبر در قرآن چیست؟

در پاسخ به سوال شما ابتدا به معنای تفسیر و سپس به معنای تدبر در قرآن کریم اشاره می نماییم.

چیستی و ماهیت تفسیر:

الف) معنای لغوی تفسیرتفسیر از ریشه "فسر" مصدر باب تفعیل است ولغت شناسان معانی متعددی برای این واژه آورده اند که برخی از آنها عبارتند از:
کشف مراد از لفظ مشکل7 ؛ کشف معنای لفظ و اظهار آن8 ؛ بیان نمودن معنای سخن9 ؛ بیان و تشریح معنا و لفظ آیات قرآن10 ؛ کشف معنای معقول11 ؛ اظهار معنای معقول12 ؛ بیان13 ؛ ابانه14 ؛ بیان و توضیح دادن شیء15 ؛ آشکار ساختن امر پوشیده16 ؛ شرح قصه های مجمل قرآن کریم17 و
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 13 / 10 / 1399 ساعت: 10:3

قرآن کریم فقط تلاوت نیست!تدبر و اندیشدن نیز، راهگشاست

چگونه در قرآن تفکر و تدبر کنیم؟

هر روز قرآن بخوانید. از آغاز قرآن شروع‌ کنید و به پایان آن برسید. منظم و یکسان نه هر از گاه و از هرجا‌ که شد.
روزهای اول شاید مشکل باشد ولی اگر روزانه برنامه منظمی برای تلاوت داشته باشید، با قرآن مأنوس خواهید شد و هرکس با قرآن مأنوس شود، قرآن خود راهنمایش می‌شود.
هر روز پیش از خواندن قرآن، دعای آن را نیز بخوانید و از خداوند تأثیر آن را بر جسم و روان خود بخواهید. بهترین دعا در این زمینه، چنین است:
« اللهم بالحق انزلته و بالحق نزل اللهم عظّم رغبتی فیه و اجعله نوراً لبصری و شفاءً لصدری و ذهاباً لهمی و حزنی. اللهم زیّن به لسانی و جمّل به وجهی و قوّ به جسدی و ارزقنی حق تلاوته علی طاعتک آناء اللیل و اطراف النّهار و احشرنی مع ‌النّبی محمّد و آله ‌الاخیار‌ الابرار؛خداوندا تو را سوگند به آن حقی که به خاطر آن قرآن را نازل‌کردی و به حق نزول آن، میل مرا به آن زیادکن و آن را نوری برای دیدگانم قرارده و درمانی برای روانم و زداینده‌ای برای اندوهم. خداوندا زبانم را با آن نیکوگردان و رویم را با آن زیباگردان و تنم را به آن نیرو بخش و حقی که از تلاوت آن نصیبم می‌گردد، اطاعت و فرمانبرداری از تو در روز و شب باشد و مرا با نبی خودت محمد(ص) و خاندان برگزیده و نیکوی او محشورگردان.»[ ر. ک: فرهنگ‌نامه علوم قرآنی، مقاله «ادعیه قرائت قرآن». ]
در این زمینه (و دربارهختم قرآن) دعاهای دیگری هم هست،[ همان.] ولی این دعا بر دیگر دعاها برتری ‌دارد؛ زیرا دارای مضمون‌های جالب، مفید و قابل ‌فهمی ‌است و با جسم و روان انسان در ارتباط‌ کامل ‌است.
توجه نمائید که اگر به ادبیات عرب، مفاهیم و معانی قرآن، علوم قرآن و حدیث آشنا نیستید، از ترجمه ها و تفسیرهای مناسب استفاده کنید.
از کنار هیچ آیه‌ای نگذرید مگر آن‌که به اندازه درک خود از معارف آن فهمیده باشید. اگر وقت ندارید که در آیه تدبر کنید، آن را یادداشت ‌کنید تا در فرصت مناسب از اساتید پرسیده و به فهم آن نایل شوید.
آیات مشابه را تا آنجا که می‌شود، با یکدیگر مقایسه و علت تشابه و تفاوت را دریابید و نتیجه تفکر خود را با استفاده از تفاسیر معتبر و برجسته ارزیابی کنید
ممکن است امروز از یک آیه یک موضوع را درک کنید؛ و زمانی دیگر یا به راهنمایی خود قرآن و یا به دلیل آگاهی‌های بیشتر، موضوع دیگری را درک ‌کنید. این یکی از ویژگی‌های قرآن کریم است که ممکن‌ است یک آیه را حتی چندین سال بخوانید ولی به نکته یا نکته‌هایی که در خود نهفته دارد پی‌نبرید، و روزی به ‌ناگاه چیزی برایتان روشن ‌‌شود که هرگز فکرش را نمی‌کردید. با این حال نباید به این بسنده‌ کنید که نکته‌ اصلی را یافته‌ام، زیرا برخی آیات آن قدر نکته‌ها دارند که اعجاب ‌بر انگیزند.
اگر با این روش خو کنید، بسته به توان، کشش و انگیزه خویش، دیر یا زود، با واژهگان خاص، فرهنگ و شیوه نوشتاری و گفتاری قرآن آشنا می‌شوید، و دارای صفت « متدبّر‌القرآن» می‌شوید. در نتیجه‌ اگر کسی به ‌جای آیه، حدیثی نقل ‌کرد و آن را آیه خواند یا بر عکس، شما که با آیات قرآن مأنوس هستید، آن‌ها را باز خواهید شناخت.
یکی از راه‌های تدبّر در قرآن، گردآوری آیه‌های مختلف درباره یک موضوع،‌ و نهادینه‌ کردن آن‌ها با تکرار کردن در خود است؛ مثلاً در مورد « من یتّق ‌الله…» اگر آیه‌ها را فراهم‌ آوریم و هر روزه بخوانیم، پس از مدتی در ما نهادینه شده، و «تقوی» را در خود احساس‌ می‌کنیم.
فصل نهم: حفظ قرآن
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 13 / 10 / 1399 ساعت: 10:1

ضرورت تدبر و انس با قرآن

هدف از تدبر در قرآن کریم چیست؟

قرآن کتاب هدایت، زندگی، شفاء، نور و سعادت دنیا و آخرت است. خداوند قرآن را برای بشر تا قیامت نازل کرد و هیچ کتابی را جایگزین آن هم قرار نداده است. این کتاب و سخنان اللهی در بین مسلمین مهجور مانده است. از ابتدایی ترین سطح مهجوریت گرفته تا عمیق ترین سطح آن یعنی عمل نکردن به دستورات سعادت بخش آن، همه و همه مستلزم تفکر و تدبر در قرآن است. آیات قرآن مجید و احادیث صحیح به دقت و تدبر در معانی قرآن تشویق فراوان کرده، و عدم تدبر به شدت مورد ملامت و توبیخ قرار گرفته است. تدبر در قرآن کریم از جمله آداب معنوی قرآن کریم است. و تا کسی نسبت به قرآن کریم رعایت مجموع آداب را ننماید از فیض آن بهره مند نشود. در سوره محمد (صل الله علیه و آله) آیه ۲۴ می فرماید: «أَفلا یتدبَّرونَ القرآن أَم علی قلوبٍ أَقفالها» آیا به آیات قرآن کریم نمی اندیشند؟ یا [مگر] بر دل هایشان قفل هایی نهاده شده است؟».این آیه و بیش از ۵۰ آیه دیگر که امر به تدبر، تعقل و تفکر در آیات قرآن دارد همگی حکایت از آن دارد که تدبر در قرآن را امری روزمرّه و جز برنامه های روزانه خود در هنگام تلاوت قرآن قرار دهیم. دقت در معنا و تعریف تدبر ما را به این رهنمون می سازد که برای یافتن باطن های متعدد آیات باید به تدبر روی بیاوریم. این واژه دارای معانی فراوانی است که به ارتباطی خاص دارند: «تدبر» ازر ماده«دُبُر» به معنی پشت و پشت‌ سر اشیاءپایان و آخر و زاویه آمده است. (۲) نگریستن به عاقبت و آخر آن کار و تأمل و فکر نمودن در آن، همچنین به معنای چاره‌جویی، تنظیم، اداره کردن و وضع مقدمات هم آمده است. (۳)۱. قرآن مجید برای نزول خود اهدافی را ذکر کرده است. بخشی ناظر به بعد بینش و فکر انسان و بخشی دیگر به گرایش‌های انسان و بخشی هم رفتار انسان را مد نظر قرار داده است. در قرآن و روایات بسیار به تدبر در قرآن ترغیب گردیده و افرادی که تدبر نمی نمایند مورد مذمت قرار گرفته اند. در ادامه برخی از اهداف تدبر در قرآن:

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: دو شنبه 13 / 10 / 1399 ساعت: 9:56

hefz mozoee qoran

 

 

 

 

 

 

 

 

قرآن روچطوربصورت موضوعی حفظ کنیم کتابهایی معرفی نمائید؟

شیوه حفظ موضوعی
آنگاه که شیفته آیات آسمانی، کلمات و موضوعات آن را به ذهن می سپارد؛ دریچه ای نو به سوی «تدبر و تفکر» در واژه های الهی قرآن فراروی اوگشوده می گردد. او با «آشنایی بیشتر و عمیق تر با مفاهیم» قدسی این نامه عرشی، بیش از پیش با نورانیت آن انس می گیرد و تلألو اشعه های زندگی بخش قرآن را در سراسر روح خود احساس می کند؛ آنچنان که « آثار اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی» این کتاب هدایت در وجود او نمایان می شود و زمینه ساز عمل به زمزم جان افزای وحی می گردد.

 

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 5 / 9 / 1399 ساعت: 17:33

تدبر در قرآن
قرآن میگوید: وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛(۴) خب عاقبت -پایان کار- یعنی چه؟ پایان کار متعلّق است به متّقین؛ هم پایان کار دنیا متعلّق به متقّین است، هم پایان کار آخرت متعلّق به متّقین است، هم مبارزات اگر بخواهد پیروز بشود متعلّق به متّقین است، هم در میدان جنگ اگر بخواهید بر دشمن پیروز بشوید باید متّقی باشید. ببینید! [اگر] دقّت بکنید، [می‌بینید] عاقبت مال متّقین است؛ این را یک خرده عمق پیدا کنیم، دقّت پیدا کنیم، از جمله نگذریم. [یا مثلاً:] وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ ‌الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصابِرین؛(۵) این خوف چیست؟ جوع‌‌ چیست؟ انسان بایستی تأمّل کند بر روی این کلمات، بر روی این مفاهیم؛ معنای این، همان تدبّر در قرآن است؛ تدبّر در قرآن، اینها است.۱۳۹۸/۰۲/۱۶
بیانات در محفل انس با قرآن کریم

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 5 / 9 / 1399 ساعت: 17:29

فرهنگ سازی تدبر در قرآن

تدبر در قرآن
تلاوت قرآن مقدّمه‌ی فهم قرآن و به دست آوردن معرفت قرآنی است؛ این را بایستی برای خودمان تأمین کنیم. اگر تلاوت، تلاوت درست و به‌جایی باشد، دو فایده‌ی مهم را باید به ما بدهد: یکی اینکه معنویّت ما را، روح معنوی ما را تعمیق کند، عمق ببخشد. ما غرق در امور مادّی هستیم؛ انسانها احتیاج دارند به توجّه معنوی، به روح معنویّت و این با تلاوت قرآن -اگر خوب تلاوت کنیم قرآن را- حاصل میشود. و دوّم اینکه به فکر خودمان و اندیشه‌ی خودمان مدد برسانیم و آن را از معرفت قرآنی تغذیه کنیم؛ یعنی قرآن، هم در دل ما اثر میگذارد، هم در ذهن ما اثر میگذارد. اگر با قرآن مأنوس بشویم، خیلی از مفاهیم حیات و زندگی برای ما روشن خواهد شد. کج‌رَوی‌ها، بدفهمی‌ها، یأسها، خیانتهای انسانها به یکدیگر، دشمنی‌های انسانها با یکدیگر، ذلیل کردن انسانْ خود را در مقابل طواغیت عالم و امثال اینها، همه ناشی از دوری از قرآن است. قرآن، هم به ما معنویّت میدهد، هم به ما معرفت میدهد.۱۳۹۸/۰۱/۲۶
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 5 / 9 / 1399 ساعت: 17:23

قرآن عامه مردم را دعوت به تدبر کرده است/تفاوت تدبر و تفسیر به رأی

جایگاه تفکر و تدبر در قرآن چگونه است؟

قرآن تنها برای قرائت و تلاوت نیست، بلکه از اهداف آن تفکر و تدبر، ذکر (یادآوری)، انذار و خارج کردن انسان‌ها از ظلمات به نور و هدایت است. قرآن به طور مستقیم و غیرمستقیم به تفکر و تدبر دعوت کرده است. و به اشکال مختلف ارزشمندی صاحبان عقل، تفکر و تدبر را بیان نموده است.[ ر. ک: سوره زمر، آیه۹؛ سوره مجادله، آیه۱۱ ] : « الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ بندگانم را بشارت ده،آنان که چون سخنی بشنوند به نیکوترین وجه عمل کنند، آنان هستند که خداوند به لطف خاص خود هدایتشان فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالم اند»[ زمر/۱۸.] و انسان را به تفکر در آفرینش و تفکر در خودشان دعوت کرده است. [ ر. ک: سوره آل عمران، آیه ۱۹۱؛ سوره روم، آیه ۸ . ]
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 29 / 7 / 1399 ساعت: 19:2

«دست گردانیِ احسان» به چه معناست؟

تفکّر و تدبّر در قرآن، چه میزان اهمیت دارد؟

نزول قرآن و تبیین و تفسیر پیامبر(ص) و ائمه (ع) برای تعقل، تفکر و تدبر بیشتر است. قرآن کتابی است که درک و فهم و شکوفایی پیام ها و معارف آن، در پناه اندیشیدن حاصل می‌شود.
قرآن در این زمینه می فرماید: « وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ وحی آسمانی را برای روشن کردن آیات الهی قرآن، بر تو نازل کردیم و شاید آنان تفکر کنند.»[ سوره نحل، آیه ۴۴ .]
پس انتظار آن است که انسان، آیات قرآن را در کنار بیانات پیامبر(ص) و سنت قرار داده، در آن‌ها بیاندیشد و مجهولات خود را مرتفع سازد؛ زیرا تنها در سایه تفکر و تدبر در آیات است که بسیاری از سوالات اساسی انسان، پاسخ داده می شود. قرآن به پیامبر(ص) می فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی؛ بگو این راه من است به سوی خدا که با بصیرت تمام من و پیرامون من دعوت می کنیم.»[ سوره یوسف، آیه ۱۰۸ .]
آیات قرآن، از معارف و دستورهایی سخن می گوید از مسئولیت های انسان و نظام پاداش و جزا صحبت می ‌کند و عواقب مثبت و منفی رفتارش را متذکر می شود.
با تدبر در آیات و عواقب و لوازم آن‌ها و آثار مترتب بر عمل کردن یا نکردن بر مقتضای آن‌ها است که دل و قلب انسان راه می افتد و از بشارت های قرآن بهره می گیرد و تهدیدهایش در او مؤثر می افتد.
قرآن در این زمینه می فرماید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا آنکه بر دل آنها قفل زده شده و راه نمی افتد.»[ سوره محمد، آیه ۲۴ .]
پس تفکر و تدبر در قرآن، به ایجاد روح بصیرت و روشن بینی و زنده شدن و فعال شدن قدرت درک قلب و جان آدمی است.
در روایات نیز ثواب تدبّر در آیات قرآن، از قرائت آن بیشتر معرفی شده است:
«لا خیر فی قرائة لیس فیها تدبّر؛ [آگاه باشید که ]خیری در تلاوت قرآن بدون تفکّر و ارزیابی آن وجود ندارد»[ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۱۱ .]
اصولاً از مقایسه آیه ۱۲۱ سوره بقره «الذین آتینا هم الکتاب یتلونه حق تلاوته اولئک یؤمنون به» و آیه ۲۹ سوره جن - که هدف از نزول قرآن را بهره ‌مندی و تدبر در آن می داند در می یابیم که تلاوت راستین در صورت تدبر در آیات به دست می‌آید.
در این باره توجه به چند نکته، بایسته است:
۱. الهی بودن قرآن بدون «تدبّر در آن» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً»[ سوره نساء، آیه ۸۲ .]
۲. بدون تدبر در قرآن، نمی توان از ذخایر بی کران و پر خیر و برکت کلام خدا بهره ای جست.
۳. بدون تدبر نمی توان از ظلمت شک و تردید و سرگردانی نفاق، خود را رهانید و به ایمانی راسخ و استوار، دست یافت.
۴. بدون تدبّر عمق و مغز آیات را نمی توان دریافت و به حقایق شگفت و حیرت‌آورش پی برد.
۵. تدبّر کننده در قرآن با تمام وجود، در جای جای قرآن، حضور خدا را حس می کند و دل و جانش را از نور خدا سرشار می نماید.[ ر. ک: نقی پورفر، ولی اللَّه، پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن.]
موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 29 / 7 / 1399 ساعت: 18:59

قرآن کریم فقط تلاوت نیست!تدبر و اندیشدن نیز، راهگشاست

از جمله آیاتی که دلالت دارد اهل بیت پیامبر وکسانی که در پرتو انوار آنها هستند آگاه به تفسیر وحقایق قرآن هستند آیات ذیل است هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ (آل عمران ۷) در این آیه خداوند علم به متشابهات را مختص به خود وراسخان در علم میدا

 

موضوع: معارف قرآن , ,
برچسب‌ها: معارف قرآن
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
تازه ترين مطالب
دوستان
ابزارک هاي وبلاگ
قالب وبلاگ

RSS

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4902
بازدید دیروز : 5060
بازدید هفته : 17690
بازدید ماه : 20895
بازدید کل : 2467171
تعداد مطالب : 14650
تعداد نظرات : 79
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


ک