نقش اصحاب ائمه معصومین در تثبیت و استقرار تشیع

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درباره من
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی
موضوعات
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 20 / 4 / 1400 ساعت: 8:37
پیدایش شیعه

نقش اصحاب ائمه معصومین در تثبیت و استقرار تشیع :

 

اشاره:

امامان اهل بیت (علیهم‌السلام) اصحاب و شاگردانی را پرورش دادند که در زمان خود هرکدام مدافعه اسلام و مذهب شیعه بوده اند. در عین حالی که از سوی طاغوتیان و حاکمان جور تحت فشار امنیتی قرار داشتند، در تثبیت و ترویج مذهب شیعه نقش مؤثری داشته اند. در این مقاله به نقش برخی از اصحاب امامان اشاره شده است.

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 20 / 4 / 1400 ساعت: 8:35
پیدایش شیعه

بررسی علل نفوذ تشیع

اشاره:
محبوبیت علویان در میان مردم یکی از دلایل اصلی نفوذ تشیع در سرزمینهای مختلف است. این مسأله در مورد عراق، افزون بر آن که ناشی از دوستی اهل بیت (علیهم السلام) بود، جنبه ی سیاسی نیز داشت. اهالی کوفه، علویان را با پیشینه ای که از حکومت علی (علیه السلام) داشتند لایق رهبری می دیدند. در مناطق دیگر، محبوبیت اهل بیت (علیهم السلام) مسبوق به خویشی آنها با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و روایات فضائل بوده است. این امری طبیعی است که مردم، وقتی پیامبر (صلی الله علیه و اله) را ندیده و می شنیدند که کسی از اهل بیت او به سوی آنها می آید، نسبت بدو علاقه نشان می دادند.
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 24 / 2 / 1400 ساعت: 21:11
خوارج

خوراج

خوارج جمع خارجی به معنای خروج کننده و شورشی است. خارجی به دو معنای عام و خاص به کار می رود. معنای عام آن بر کسی اطلاق می شود که علیه امام بر حق و مورد قبول مسلمانها شورش کند.(12) امام خوارج در معنای

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 24 / 2 / 1400 ساعت: 21:9

شیعه شناسی (8): امام رضا(ع) ومنشورعقايد شيعه

شیعه شناسی (8): امام رضا(ع) ومنشورعقايد شيعه

مأمون در نامه اي از إمام هشتم عليه السّلام خواست که اصول اسلام را براي او بنگارد. حضرت، رساله ي مختصري نوشت که درواقع همان اسلام ناب ومنشورعقايد شيعه مي باشد  دراين رساله آمده : حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَيْسَابُورَ فِي شَعْبَانَ سَنَةِ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ ثَلَاثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيِّ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا (علیه السلام) أَنْ يَكْتُبَ لَهُ محْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ (علیه السلام): « أَنَّ

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 24 / 2 / 1400 ساعت: 21:8

شیعه شناسی(9): شيعه ومسأله‌ی امامت وخلافت

 

شیعه شناسی(9): شيعه ومسأله‌ی امامت وخلافت

مسأله إمامت، وخلافت از مهم ترين و اصيل ترين مباحث زيربنايي عقيدتی و از مفاهيم کليدی سياسی در ميان فرقه های اسلامی، در دوره های مختلف تاريخي بوده است. چنان که بسياری از پژوهش گران انديشه های اسلامی تأکيد کرده اند، «إمامت» تنها اصل اساسی است که شيعيان (دوازده إمامی) را از ديگر فرقه های اسلامی متمايز مي کند.

يكى از اساسى‏ترين اختلافاتى كه در امت اسلامى رخ داده است، اختلاف در مورد إمامت وخلافت است. اين اختلاف از نخستين لحظه‏هاى پس از رحلت پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله رخ داد و تاكنون ادامه يافته است. شهرستانى می گوید:« اعظم خلاف بين الأمة خلاف الإمامة، اذ ما سلّ سيف في الاسلام على قاعدة دينية مثل ما سلّ على الإمامة في كل زمان»([1]).

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 1 / 1 / 1400 ساعت: 8:43

فرقه سبائیه

فرقه سبائیه
تهمتهایی که مغرضان به تشیع زده اند، آن چنان است که اگر در صدد جمع آوری آن برآییم، باید نگارش کتابی حجیم را آغازکنیم. در قرون اخیر شاهد بوده ایم که مستشرقان مغرض، یهودیها، زردشتیها،وهابیون و… بنا به اقتضای سیاستهای استعماری خود، هر گونه افترایی را به شیعه روا دانسته اند. متاسفانه در میان نویسندگان شیعی نیز برخی افراد غیر مغرض، بدون تحقیق و بررسی کافی، گفته ها و نوشته های دیگران را به نام یک موضوع تاریخی نقل کرده اند.در این نوشته به نقد مطالبی که درباره فرقه سبأیه افسانه ای طرح شده است، پرداخته شده است.
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 1 / 1 / 1400 ساعت: 8:41

تعارض دلایل احمدالحسن و پیروان او

 

تعارض دلایل احمدالحسن و پیروان او

جریان احمد الحسن که در این دهه های اخیر سر از خاک عراق برآورده از جریانهای انحرافی است. این فرقه دارای عقایدی است که اشکالات زیادی بر آن وارد است. از اشکالات وارد بر جریان احمدالحسن این است که دلایل این جریان بر یمانی بودن و مهدویت او دارای تعارض می باشند. این تعارض یا درونی است و یا بیرونی که به آنها اشاره می شود:

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 1 / 1 / 1400 ساعت: 8:39

ترسیم بنیان ویران کاخ بهائیت از زبان بانوی بهائی که مسلمان شد

ترسیم بنیان ویران کاخ بهائیت از زبان بانوی بهائی که مسلمان شد

فرقه‌ بهائیت با قدمت ۲۰۰ ساله در ایران، یکی از تشکیلات سازمان یافته از سوی استعمار است که تبلیغات وسیع بر ضد منافع مذهبی و ملی ایرانیان را در دستور کار خود داده و به واسطه سطح آگاهی پایین جامعه نسبت به این فرقه سعی در رسوخ به اعتقادات مسلمانان دارد.

بانو مهناز رئوفی یکی از بهائیانی است که با روی گردانی از این فرقه، توانست حلاوت دین اسلام را بچشد و قدم به مسیر یکتا پرسی بگذارد. لذا برنامه «مثل ماه» شب گذشته با دعوت از این بانوی مسلمان شده به ناگفته‌های بهائیت از زبان ره‌یافته از این فرقه پرداخت.

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 22 / 11 / 1399 ساعت: 9:7

فرقه سبائیه

فرقه سبائیه
تهمتهایی که مغرضان به تشیع زده اند، آن چنان است که اگر در صدد جمع آوری آن برآییم، باید نگارش کتابی حجیم را آغازکنیم. در قرون اخیر شاهد بوده ایم که مستشرقان مغرض، یهودیها، زردشتیها،وهابیون و… بنا به اقتضای سیاستهای استعماری خود، هر گونه افترایی را به شیعه روا دانسته اند. متاسفانه در میان نویسندگان شیعی نیز برخی افراد غیر مغرض، بدون تحقیق و بررسی کافی، گفته ها و نوشته های دیگران را به نام یک موضوع تاریخی نقل کرده اند.در این نوشته به نقد مطالبی که درباره فرقه سبأیه افسانه ای طرح شده است، پرداخته شده است.
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 22 / 11 / 1399 ساعت: 9:5

تعارض دلایل احمدالحسن و پیروان او

تعارض دلایل احمدالحسن و پیروان او

جریان احمد الحسن که در این دهه های اخیر سر از خاک عراق برآورده از جریانهای انحرافی است. این فرقه دارای عقایدی است که اشکالات زیادی بر آن وارد است. از اشکالات وارد بر جریان احمدالحسن این است که دلایل این جریان بر یمانی بودن و مهدویت او دارای تعارض می باشند. این تعارض یا درونی است و یا بیرونی که به آنها اشاره می شود:

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 22 / 11 / 1399 ساعت: 9:4

ترسیم بنیان ویران کاخ بهائیت از زبان بانوی بهائی که مسلمان شد

ترسیم بنیان ویران کاخ بهائیت از زبان بانوی بهائی که مسلمان شد

فرقه‌ بهائیت با قدمت ۲۰۰ ساله در ایران، یکی از تشکیلات سازمان یافته از سوی استعمار است که تبلیغات وسیع بر ضد منافع مذهبی و ملی ایرانیان را در دستور کار خود داده و به واسطه سطح آگاهی پایین جامعه نسبت به این فرقه سعی در رسوخ به اعتقادات مسلمانان دارد.

بانو مهناز رئوفی یکی از بهائیانی است که با روی گردانی از این فرقه، توانست حلاوت دین اسلام را بچشد و قدم به مسیر یکتا پرسی بگذارد. لذا برنامه «مثل ماه» شب گذشته با دعوت از این بانوی مسلمان شده به ناگفته‌های بهائیت از زبان ره‌یافته از این فرقه پرداخت.

به گفته مهناز رئوفی، فرقه بهائیت معتقد است که قیامتی که خداوند در قرآن از آن سخن گفته، اتفاق افتاده است و بهاالله، بنیان‌گذار این فرقه امام عصر است. این فرقه تعالیمی مغایر با معنویات و دین اسلام را که برخاسته از اهداف آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌باشد را در بین مروجان خود تبلیغ می‌کند.

این بانوی ره‌یافته از بهائیت ادامه داد: فرقه بهائیت معتقد است که بهائیت، دینی است که از سوی خداوند برای اجرای صلح و دوستی آمده است و سایر ادیان دیگر جنگ طلب هستند. این در حالی است که در کتاب‌های این فرقه از اسلام، مسلمانان به خصوص شیعیان با نفرت سخن گفته شده است و میان گفتمان و تعالیم کتاب آنان تناقض‌های بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این فرقه برای کودکان از سن سه سالگی خط و مشی تعیین می‌کند، گفت : فرزندان بهائیان از سن ۳ سالگی با حضور در کلاس‌های گلشن توحید با تعالیم بهائیت آشنا می‌شوند و کودک در سن ۱۰ سالگی به دلیل اجرای فرآیند شست‌وشوی مغزی به مرحله‌ای می‌رسد که دین خود را نسبت به سایر ادیان برتر و برجسته می‌بیند. در واقع به کودک آموزش داده می‌شود که بها، بنیان‌گذار این فرقه با خدا هیچ تفاوتی ندارد و جایگاهی هم تراز با خداوند دارد. لذا بر اساس این آموزش‌ها وقتی کودک به سن ۱۵ سالگی می‌رسد به یک بهایی تمام و کمال تبدیل شده است. همچنین پس از اتمام آموزش در سن ۱۵ سالگی میزان استعداد افراد در پیروی از اصول بهائیت سنجیده می‌شود و اسامی افراد برای اعضای ۹ نفره بیت‌العدل، مرکز اداره بهائیت در اسرائیل فرستاده می‌شود.

رئوفی هدف اصلی ایجاد فرقه بهائیت را نابودی و ریشه کنی دین اسلام دانست و افزود: شیوع فرقه بهائیت و اقناع و تبلیغ آن در ایران بیش از نقاط دیگر جهان است و مبلغان بهائیت در ایران کارگرانی هستند که بدون هیچ مزد و اجری برای کارفرمای خود خدمت می‌کنند.

این بانوی مسلمان با بیان اینکه  از کودکی هیچ رغبتی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی بهائیت نداشته و اکثر اوقات با خانواده بر سر این موضوع جدال داشته است، تصریح کرد: به اعتقاد برادرانم، من در خلاف جهت اعضای خانواده در حال حرکت بودم و علت این امر برای من چیزی جز تناقض‌ها و تضادهای تعلیمات بهائیت نبود و هیچ کدام از اصول این فرقه اقناعی در من ایجاد نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه افراد باید پس از پایان سن ۱۵ سالگی و اتمام دوره آموزشی درخواست بهائیت می‌دادند و سه‌جلد بهائیت می‌گرفتند، گفت: من ابتدا در برابر این مسئله مقاومت بسیاری از خود نشان دادم؛ اما سرانجام با اصرارهای خانواده مجبور به انجام این فرآیند شدم.

رئوفی ادامه داد: متأسفانه فرقه بهائیت در تمام اختیارات فردی افراد دخالت دارد و همین امر سبب ازدواج ناموفق برای من شد. پسری بهائی در همدان که دل در گرو دختری مسلمان داشت و به دلیل مخالفت خانواده و جلوگیری از تمایلات اسلامی باید با دختری بهائی ازدواج می‌کرد و من گزینه معرفی شده برای سرگیری این ازدواج بودم. در حالی که من نیز خواستگار مسلمان داشتم و به دلیل مستعد بودن برای انتخاب دین اسلام باید با پسری بهائی وصلت می‌کردم. در نتیجه هر دو ما بدون هیچ علاقه و خواستنی تن به این ازدواج تحمیلی دادیم و به واقع وصلتی تشکیلاتی را جشن گرفتیم.

وی با بیان اینکه پس از ازدواج، من و همسرم به دلیل بیزاری از بهائیت و درک تعارضات این فرقه تمایل بسیاری برای گرویدن به دین اسلام داشتیم، گفت: پس از کسب شناخت و مطالعه درباره دین اسلام، من و همسرم هر دو به طور همزمان مسلمان شدیم و زمانی که خانواده همسرم از این موضوع مطلع شدند با رفتاری ناشایست از ما استقبال کردند و موضوع را به خانواده من نیز اطلاع دادند. در نتیجه هر دو ما از تشکیلات و خانواده‌های خود طرد شدیم و اجازه دیدار با اعضای خانواده را نداشتیم.

این بانوی راه‌یافته از بهائیت اظهار کرد: درست در همان سالی که من و همسرم مسلمان شدیم، خداوند فرزند دختری به ما عطا کرد  که نام او را شکیبا گذاشتیم. هفت سال از تولد دخترم می‌گذشت که همسرم پیشنهاد جدایی داد و ما به دلیل نبود هیچ علاقه‌ای به یکدیگر جدا شدیم.

حال خانم رئوفی سال‌ها است که با دختر خود به تنهایی زندگی می‌کند و تاکنون توانسته است با بهره‌گیری از تفکرات و تعمقات خود در دین اسلام کتاب‌ها و نوشته‌هایی را از خود بر جای بگذارد و ناگفته‌های بهائیت را به عرصه تحریر درآورد.

او امروز به عنوان یک بانوی مسلمان با وجود طرد از خانواده و مشکلات زندگی، فرزند خود را به نحوی نیکو تربیت کرده است و در کتاب‌هایش به نقد بهائیت پرداخته است تا مسیری روشن در راه شناخت این فرقه را بسازد.

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 5 / 10 / 1399 ساعت: 9:32
چرا به پیروان اهل بیت (ع) شیعه می گویند؟

یکی از شبهات منتشر شده در فضای مجازی، این پرسش است که: «در آیات قرآن کریم واژه «شیعه» بار معنایی منفی دارد، پس چرا به پیروان اهل بیت علیهم السلام شیعه می گویند؟ » که مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به این شبهه اینگونه پاسخ داده است:

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 5 / 10 / 1399 ساعت: 9:29

 مذهب شیعه در حال حاضر دارای سه فرقه  اثنی عشری، اسماعیلی و زیدی است. هرچند در گذشته فرقه های دیگری هم وجود داشته ومنقرض شده اند. برای برخی ممکن است این سؤال پیدا شود که از میان این فرقه چگونه تشخیص بدهیم که کدام یکی بر خق است.  در این نوشته مختصر به مطالبی پرداخته شده که به این سؤال پاسخ می‌گوید.

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 5 / 10 / 1399 ساعت: 9:26

مخالفین شیعه برای اینکه حق را بپوشانند، برای زیر سوال بردن حقانیت مذهب شیعه مطالب گوناگون را القا می‌کنند. مثلا گاهی می‌گویند مذهب شیعه را عبدالله بن سبأ به وجود آورده است، گاهی می‌گویند صفویان ایران شیعه را به وجود آورده، گاهی می‌گویند غالیان سبب به وجود آمدن شیعه شده اند. این طائفه چشم برتاریخ صدر اسلام بسته و از حقیقت مطلب هرگز خود را آگاه نساخته و یا اینکه خود شان را به ناآگاهی زده و راهی را می‌روند که با حقیقت اسلام فرسنگها فاصله دارد. این نوشته بیان کرده که بین شیعه و غالیان فاصله بین کفر و اسلام است.

برای بیان  مطلب باید اولاً به معنای شیعه پرداخته شود.

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 29 / 8 / 1399 ساعت: 17:36

تولید و انتشار نسخه نهایی نرم افزار اندروید «شیعه شناسی»

نقش فرهنگ سياسي شيعه در انقلاب اسلامي

نویسنده : مهدي ابوطالبي

مقدّمه
انقلاب اسلامي ايران مهم ترين جنبش اسلامي معاصر است كه نماد و مظهر اسلام گرايي در عصر حاضر به شمار مي آيد. اين انقلاب حركتي بود كه به جهت ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فرد خود، شگفتي همه انديشمندان غربي و شرقي را برانگيخت و به تعبيري، وجدان‌هاي غربي را در دو بعد دولتي و مردمي تكان داد[1] و به صورت معمايي براي تحليلگران سياسي و اجتماعي جلوه گر شد. آنچه اين معما را پيچيده تر كرد، شخصيت امام خميني(قدس سره)بود كه نقش اساسي در پيروزي انقلاب و تشكيل حكومت ايفا كرد[2] و اساساً پايه ريزي جمهوري اسلامي، حاصل تلاش شخصيتي چون امام خميني(قدس سره)بوده است.[3]
انديشمندان غربي تصور نمي كردند كه از يك نهاد علمي ـ سنّتي، كه به گمان آن‌ها يكي از نهادهاي جمود و فرو رفتن در فضاهاي علمي و روحي است، مردي بيرون بيايد كه انقلابي بزرگ را رهبري كند، دولتي هماهنگ با زمانه تأسيس كند و غرب را نه تنها محكوم سازد، بلكه با آن از موضعي سخن گويد كه رسالتي جهاني را براي همگان به ارمغان آورد. هم اينك نيز پس ازسال ها، رسانه‌هاي غرب گاه از امام به عنوان كسي كه جهان را تكان داد و گاه كسي كه مسير تاريخ را تغيير داد، نام مي برند. انقلاب او را در كنار انقلاب‌هاي كبير فرانسه و روسيه ـ سه جنبش مهم سياسي عصر حاضر كه روش‌هاي سياسي را دگرگون ساخت و ويژگي‌هاي فرهنگي اين دوران را رنگي ديگر بخشيد ـ مي دانند.[4]

 

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 29 / 8 / 1399 ساعت: 17:33

شیعه شناسی (3): تاريخ شيعه از عصر پيامبر(ص) تاکنون

ضرورت تشكيل حكومت اسلامي

 نویسنده : مصطفي ناصحي- كتاب ولايت فقيه، ص 81

آيا تشكيل حكومت يك ضرورت اجتماعي است كه هرگز بي نياز از آن نيستيم، يا اين كه حكومت مولود شرايط ويژه اي است و چون آن شرايط تغيير بكند از حكومت بي نياز مي شويم؟
جامعه شناسان مي گويند تشكيل دولت و حكومت در همه شرايط، يك ضرورت اجتماعي است و نمي توان بي نياز از آن بود و نياز به تشكيل حكومت از مسائل جديد حيات اجتماعي انسان نيست، اين ضرورت مربوط به تمامي دوران هاي گذشتة زندگي مدني و اجتماعي بشر بوده است. از نظر افلاطون «ارتقاي به سطح والاي زندگي فرد، بدون دولت امكان پذير نيست و ارسطو اين حقيقت را از مظاهر طبيعي حيات بشري شمرد و مي گويد: «دولت از مقتضيات طبع بشري است؛ زيرا انسان بالطبع موجود اجتماعي است و كسي كه قائل به عدم لزوم دولت است، روابط طبيعي را ويران مي كند و خود يا انساني وحشي است يا از حقيقت انسانيت خبر ندارد» .

موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 29 / 8 / 1399 ساعت: 17:29

شيعه شناسی(1): معنای لغوی واصطلاحی شيعه وتشيُّع

كلام سياسي شيعه

 نویسنده : غلامرضا بهروز لك، فصلنامه شيعه شناسي، ش5
مقدمه
يكي از حوزه هاي انديشه سياسي اسلام, «كلام سياسي» است. اين حوزه همانند فقه سياسي, از جمله عرصه هاي تفكر سياسي مسلمانان مي باشد كه در درون خود تمدن اسلامي, شكل گرفته و رشد نموده است. علم كلام علمي است با ويژگي هاي كاملاً اسلامي و متعلق به همه مسلمانان. از اين رو, «كلام سياسي» نيز يكي از عرصه هاي تفكر سياسي اسلامي است كه به سنت اسلامي تعلق دارد. مي توان براي كلام سياسي, همتاياني در تفكر غرب يافت كه از آن به «الهيات سياسي»[1] تعبير مي كنند. البته آن چه در غرب به عنوان الهيات مي شناسيم, از كلام اسلامي متمايز است و بر اين اساس, آن ها همسان نيستند. كلام سياسي به بيان آراء و انديشه هاي كلامي مسلمانان در باب سياست و زندگي اجتماعي مي پردازد. در اين نوشتار, برآنيم تا با تبيين اجمالي رهيافت كلام سياسي در انديشه سياسي اسلام, به بررسي كلي ديدگاه هاي كلام سياسي شيعي بپردازيم.[2]
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 13 / 6 / 1399 ساعت: 4:0

شيعه اماميه اثني عشريه

 نویسنده : مختار اصلاني- مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه
اماميه معتقدين به امامت ائمه دوازدگانه از حضرت علي ـ عليه السلام ـ تا امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه ـ مي باشند و هرجا اماميه به صورت مطلق عنوان گردد و يا لفظ شيعه به صورت مطلق بيان شود منظور اثني عشريه هستند. آنها را شيعه جعفري يا جعفريه، اهل ايمان، اصحاب الانتظار، قائميه نيز ناميده اند. اماميه به نص جلّي و صريح پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ درباره امامت علي ـ عليه السلام ـ و يازده فرزندش اعتقاد دارند و امامت به عقيده آنها امامت و ولايت عامه مسلمانان است درامور دين و دنيا كه به نيابت از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ به آنها واگذار شده است زيرا آنها معتقدند كه بر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ عقلاً واجب است كه براي خود جانشيني انتخاب كند. شيعه اماميه از همان آغاز در مقابل سبعيه (هفت اماميه) اثني عشريه خوانده شده اند.[1]
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 13 / 6 / 1399 ساعت: 4:0

علل انشعاب گروه هاي شيعه

 نویسنده : غلامحسين محرمي- تاريخ تشيع? ص213
اسماء مبارك امامان دوازده گانه، در احاديث نبوي وارد شده و شيعيان اوليه پيش از اين كه اين بزرگواران را ببينند، نام آنان را مي دانستند؛ چنان كه جابر بن عبدالله، يار وفادار پيامبر، نقل مي كند: وقتي كه آيه«يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم»[1] نازل شد، عرض كردم: يا رسول الله! خدا و رسولش را مي شناسيم و از آنان اطاعت مي كنيم، ولي اولي الامر چه كساني هستند كه خداوند اطاعت آنان را در رديف اطاعت خود و اطاعت شما ذكر نموده است؟ حضرت فرمود: اولي الامر جانشينان من و پيشوايان بعد از من هستند؛ اول آنان علي بن ابي طالب، بعد از او حسن ـ عليه السّلام ـ، آنگاه حسين ـ عليه السّلام ـ، بعد از او علي بن الحسين ـ عليه السّلام ـ، و بعد از او محمد بن علي است كه در تورات معروف به«باقر» است و تو او را خواهي ديد؛ وقتي او را ديدي سلام مرا به او برسان. بعد از او صادق، جعفر بن محمد، آنگاه موسي بن جعفر، سپس علي بن موسي، بعد از او محمد بن علي، بعد از او علي بن محمد، پس از او حسن بن علي و بعد از او فرزندش ـ كه هم نام و هم كنيه من خواهد بود ـ است. او كسي است كه شرق و غرب جهان به دست او فتح خواهد شد؛ او از ديدگان غايب مي شود. غيبتي طولاني كه به علت طولاني بودنش، مردم در امامت او شك مي كنند، مگر آنان كه خداوند دلهايشان را با ايمان پاكيزه گردانده است...[2]
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 13 / 6 / 1399 ساعت: 4:0

شیعه شناسی (3): تاريخ شيعه از عصر پيامبر(ص) تاکنون

آشنايي اجمالي با فرقه هاي شيعه

 نویسنده : غلامحسين محرمي- تاريخ تشيع٬ ص202
مهم ترين فرقه هاي شيعه، در دو قرن اول و دوم انشعاب يافته اند و با پايان يافتن قرن دوم جدايي قابل ملاحضه اي در شيعه رخ نداده است لذا اصحاب ملل و نحل، در مقابل واقفيه، به شيعيان امامي كه قائل به امامت امام رضا ـ عليه السّلام ـ شدند، قطعيه و اثنا عشريه گفته اند كه به امامت امام رضا ـ عليه السّلام ـ و امامان بعد از او تا امام عصر ـ عليه السّلام ـ قائل اند.[1] البته در قرن اول هجري هم تا سال 61 هجري، يعني تا شهادت امام حسين ـ عليه السّلام ـ، انشعابي در تشيع رخ نداده است؛ اگرچه شهرستاني فرقه غلات سبئيه را انشعابي از شيعه مي داند كه در عصر حضرت امير ـ عليه السّلام ـ رخ داده است.[2] در حالي كه در اصل وجود شخصي به نام ابن سباء ترديد است.[3] با اين حال به گفته رجال كشي، عده اي غالي در زمان علي ـ عليه السّلام ـ بوده اند كه آن حضرت آنان را امر به توبه كرده و چون توبه نكرده اند، ‌اعدامشان كرده است.[4]
موضوع: شیعه شناسی , ,
برچسب‌ها: شیعه شناسی
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
تازه ترين مطالب
دوستان
ابزارک هاي وبلاگ
قالب وبلاگ

RSS

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5117
بازدید دیروز : 5060
بازدید هفته : 17905
بازدید ماه : 21110
بازدید کل : 2467386
تعداد مطالب : 14650
تعداد نظرات : 79
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


ک