زنای اعضای مختلف بدن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درباره من
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی
موضوعات
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 16 / 4 / 1400 ساعت: 8:40

زنای اعضای مختلف بدن

یادمان باشد زنا تنها عمل جنسی نیست
زنا انواع و اقسامی دارد. زن و مردی که نگاه همراه با شهوت در محل کار به هم می کنند، این نگاه ها زنای چشم است. اگر دختر و پسر همدیگر را لمس نمایند این لمس، زنای دست حساب می شود.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این مورد فرمود:

«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی…»
برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و…) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و… می باشد.

(وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۸، سن ابی داود، ج ۲، ص ۲۴۷)

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 16 / 4 / 1400 ساعت: 8:36

شیطان نخستین کسی بود که بعضی کارها را مرتکب شد و پیش از او کسی آنها را انجام نداده بود. و آنها از این قراراند:

– اولین کسی که که معصیت و نافرمانی خدا را کرد و آشکارا با او مخالفت نمود.

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 20 / 2 / 1400 ساعت: 20:30

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که بین موسیقی و زنا رابطه ای وجود داشته باشد یانه!؟ شاید برایتان عجیب باشد که این دو باهم در ارتباطند!

برای دانستن ارتباط  موسیقی و زنا احادیث ذیل رو بخونید و خوب در موردشون فکر کنید!

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 20 / 2 / 1400 ساعت: 20:28

نقل شده : امیرالمؤمنین على (علیه السلام) دید مردى «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقى سنتی  شبیه تار که داراى دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشى زده مى شود) مى زد، على (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتى طنبور او را گرفت و شکست ، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه على (علیه السلام) به او فرمود: آیا مى دانى طنبور وقت به صدا درآوردنش چه مى گوید؟
او گفت : «وصى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) داناتر است ».
على (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش (در صداى مخصوصش ‍ مى گوید:

سَتَنْدَمُ‏ سَتَنْدَمُ‏ أَیَا صَاحِبِی                     سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی‏.

«بزودى پشیمان مى شوى ، به زودى پشیمان مى شوى اى صاحب من ، و به زودى داخل دوزخ مى گردى اى زننده تار من ».

متن عربی:

وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ‏ سَتَنْدَمُ‏ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی‏.

منبع: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۳ ؛ ص۲۲۰، المخازن ، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستانهاى صاحبدلان ) ج ۲، ص ۳۳).

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 20 / 2 / 1400 ساعت: 20:26

محمّدبن مسلم نقل مى‏ کند که از امام باقر علیه‏ السلام شنیدم که فرمود:

الغناء ممّا وعداللّه‏ علیه النار، و تلا هذه الایه: «و من النّاس من یشترى لهوالحدیث لیضل عن سبیل اللّه‏…»؛[۱]

غنا از آن گناهانى است که خدا بر آن وعده‏ىِ آتش داده است و در این آیه آمده است که: «و از مردم کسانى هستند که سخن لهو را مى‏خرند تا از راه خدا گمراه کنند».[۲]


[۱] . لقمان ۶

[۲] . وسائل، ج۱۲، ص۲۲۶، باب ۹۹ از ابواب ما یکتسب به، حدیث ۶. روایاتى به همین مضمون در کتب وسائل ج۱۲، ص۲۲۶، باب ۹۹ از ابواب «ما یکتسب به» احادیث ۶، ۷ و ۱۶ و معانى الاخبار، ص۳۴۹ و مجمع البیان، ج۸، ص۳۱۳ آمده است.

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 26 / 12 / 1399 ساعت: 9:7

موسیقی و قلب عاشق ابالفضل العباس (ع)

قلبی که با گره خوردن به نام عباس، به آرامش و  امنیت میرسد، دیگر برای گرم کردن سردی تنهاییش به موسیقی چه نیازی دارد؟ آرامش در نام اوست ما را به آرامش دروغین موسیقی چه کار ؟!

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: آرامش نام عباس،موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 26 / 12 / 1399 ساعت: 9:5

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏[۱]

و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند، تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند؛ براى آنان عذابى خوارکننده است!

شأن نزول:

بعضى از مفسران گفته‏اند: آیه مورد بحث، درباره «نضر بن حارث» نازل شده است.

او مرد تاجرى بود که به «ایران» سفر مى‏کرد، و در ضمن، داستان‏هاى «ایرانیان» را براى «قریش» بازگو مى‏نمود، مى‏گفت: اگر «محمّد» براى شما سرگذشت «عاد و ثمود» را نقل مى‏کند، من داستان‏هاى «رستم و اسفندیار»، و اخبار «کسرى‏» و سلاطین عجم را باز مى‏گویم!، آنها دور او را گرفته، استماع قرآن را ترک مى‏گفتند.[۲]

بعضى دیگر گفته‏اند: این قسمت از آیات، درباره مردى نازل شده که کنیز خواننده‏اى را خریدارى کرده بود، شب و روز براى او خوانندگى مى‏کرد و او را از یاد خدا غافل مى‏ساخت.[۳]

مرحوم «طبرسى» مفسر بزرگ، بعد از ذکر این شأن نزول، مى‏گوید:

حدیثى که از پیامبر صلى الله علیه و آله در این زمینه نقل شده، شأن نزول فوق را تأیید مى‏کند؛ چرا که آن حضرت صلى الله علیه و آله فرمود: لایَحِلُّ تَعْلِیْمُ الْمُغَنِّیاتِ وَ لا بَیْعُهُنَّ، وَ أَثْمانُهُنَّ حَرامٌ وَ قَدْ نَزَلَ تَصْدِیْقُ ذلِکَ فِى کِتابِ اللَّه تَعالى‏: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِیْثِ …:

«آموزش دادن کنیزان خواننده، و خرید و فروش آنها حرام است و درآمدى که ازاین راه به دست مى‏آید نیز حرام است، گواه این مطلب چیزى است که خداوند در کتابش فرموده: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِیْثِ …».

 

 منبع: شأن نزول آیات قرآن،


[۱] . لقمان ۶.

[۲] . (۱) «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج ۹، ص ۱۳۵، ج ۲۲، ص ۶۴، و ج ۱۰۸، ص ۱۲۰؛ «المیزان»، ج ۱۶، ص ۲۱۲؛ «اسباب نزول الآیات» واحدى نیشابورى، ص ۲۳۳.

[۳] . (۲) «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج ۹، ص ۱۳۶؛ «اسباب نزول الآیات» واحدى نیشابورى، ص ۲۳۳

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی موسیقی در قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: شنبه 26 / 12 / 1399 ساعت: 9:1

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» حج/۵۱

از بت‏هاى پلید و «سخن زور» اجتناب کنید.

زید شحام نقل می کند: از امام صادق علیه‏ السلام در باره‏ ىِ این قول خداى عزّ و جل که«واجتنبوا قول الزور؛ از قول زور اجتناب کنید» پرسیدم، حضرت فرمود:

قول الزور الغناء؛(۱) قول زور همان غناست.(۲)

در روایتى صحیح از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است که در تفسیر این آیه فرمود:

منه قول الرجل للذى یغنّى اَحْسَنْتَ؛(۳) از جمله [مصادیق] قول زور، سخن کسى است که به غناکننده مى‏ گوید: احسنت.

پاورقی:

۱ . وسائل، ج۱۲، ص۲۲۵، باب ۹۹ از ابواب ما یکتسب به، حدیث ۲

۲ . روایاتى دیگر به همین مضمون از امام صادق علیه ‏السلام با طرق مختلف نقل شده‏است که در کتاب وسائل الشیعه، ج۱۲، باب ۹۹، از ابواب «ما یکتسب به» احادیث ۸ و ۹ آمده است. شیخ صدوق نیز در معانى الاخبار صفحه‏ىِ ۳۴۹ روایتى نزدیک به این معنا آورده است.

۳. سیدهاشم حسینى بحرانى؛ البرهان فی تفسیر القرآن، اسماعیلیان، قم، ج۳، ص۹۰

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 16 / 11 / 1399 ساعت: 6:0

موسیقی و قلب عاشق ابالفضل العباس (ع)

قلبی که با گره خوردن به نام عباس، به آرامش و  امنیت میرسد، دیگر برای گرم کردن سردی تنهاییش به موسیقی چه نیازی دارد؟ آرامش در نام اوست ما را به آرامش دروغین موسیقی چه کار ؟!

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: آرامش نام عباس ،موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 16 / 11 / 1399 ساعت: 6:0

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏[۱]

و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند، تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند؛ براى آنان عذابى خوارکننده است!

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی ،موسیقی در قرآن
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 16 / 11 / 1399 ساعت: 6:0

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» حج/۵۱

از بت‏هاى پلید و «سخن زور» اجتناب کنید.

زید شحام نقل می کند: از امام صادق علیه‏ السلام در باره‏ ىِ این قول خداى عزّ و جل که«واجتنبوا قول الزور؛ از قول زور اجتناب کنید» پرسیدم، حضرت فرمود:

قول الزور الغناء؛(۱) قول زور همان غناست.(۲)

در روایتى صحیح از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است که در تفسیر این آیه فرمود:

منه قول الرجل للذى یغنّى اَحْسَنْتَ؛(۳) از جمله [مصادیق] قول زور، سخن کسى است که به غناکننده مى‏ گوید: احسنت.

پاورقی:

۱ . وسائل، ج۱۲، ص۲۲۵، باب ۹۹ از ابواب ما یکتسب به، حدیث ۲

۲ . روایاتى دیگر به همین مضمون از امام صادق علیه ‏السلام با طرق مختلف نقل شده‏است که در کتاب وسائل الشیعه، ج۱۲، باب ۹۹، از ابواب «ما یکتسب به» احادیث ۸ و ۹ آمده است. شیخ صدوق نیز در معانى الاخبار صفحه‏ىِ ۳۴۹ روایتى نزدیک به این معنا آورده است.

۳. سیدهاشم حسینى بحرانى؛ البرهان فی تفسیر القرآن، اسماعیلیان، قم، ج۳، ص۹۰

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 1 / 10 / 1399 ساعت: 9:12

آن طور که از روایات بر می‌آید دو نوع نغمه و آوای خوش در بهشت وجود دارد یکی صدایی است برخاسته از طبیعت بهشت که شامل صدای پرندگان بهشتی ،جریان آب نهرها و صدای آبشارها ،سرود برگ‌ها و چرخش نسیم در بین گیسوان درختان و…است و دیگری صدای نوازندگی و خوانندگی مخصوص بهشتی.

 

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 1 / 10 / 1399 ساعت: 9:10

متاسفانه پذیرش یا ایمان به برخی از احکام اسلام برای برخی بسیار سنگین است (مثل حرمت موسیقی و شطرنج و…)، یا در میدان عمل برخی فقط به احکامی عمل می کنند که منافات با هوا و هوس آنها و علایق آنها نداشته باشد.(مثل ترک خمس و زکات و…)

اسلام عزیز در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، عبادی، اخلاقی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و … تکالیفی بر عهده انسان می‌نهد. مسلمانان باید به همه آنها توجه داشته باشند. فلاح و سعادت و عزّتی که اسلام برای پیروان خود تضمین کرده است، در گرو انجام تکالیف در تمامی زمینه‌هاست.

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: چهار شنبه 1 / 10 / 1399 ساعت: 9:8
آداب خاص توبه و استغفار
عبدالله مبارک از افراد منحرف بود و همواره با شراب و ساز و آواز سر و کار داشت ، ولى ناگهان عوض شد و به توبه حقیقى کرد و همه گناهان را کنار گذاشت و به راه خدا رفت .
شخصى از او پرسید: تو آدم بسیار منحرف و هتاک و بى دین بودى ، چه باعث شد که این چنین تغییر روش داده و به راه خدا آمدى ؟
عبدالله در پاسخ گفت : من بسیار به شراب و نواختن تار و ساز، علاقمند بودم ، شبى همراه دوستان مثل خودم ، در باغى بسر مى بردیم ، پس از عیش ‍ و نوش ، و بزم شراب و ساز و آواز، وسیله ساز و آوازم را روى شاخه اى از درخت باغ گذاشتم ، و زیر آن درخت خوابیدم ، پس از ساعتى ناگهان بیدار شدم و صداى آوازى کنار درخت شنیدم (شاید آواز وجدانش بوده!) که این آیه را مى خواند:
«أ لَمْ یَأْنِ للذین آمَنُوا أنْ تَخْشَعَ قلوبُهُم لِذِکْرِ اللّهِ» (الحدید: ۱۶) : آیا وقت آن نرسیده : آنانکه ایمان آورده اند، دلهایشان بیاد خدا بیفتد و خاشع و نرم شود؟
همین آیه ، آنچنان مرا تکان داد، که تصمیم قاطع گرفتم به دعوت خدا لبیک گویم و دلم را به او رهسپارم ، و در راه خدا گام بردارم !!!
موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 25 / 8 / 1399 ساعت: 17:43

 

https://nidamat.com/wp-content/uploads/2015/12/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4.jpg

 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»

 

 

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 25 / 8 / 1399 ساعت: 17:40

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و ….
سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می‌گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

آموزش دادن موسیقی کفر است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»

 

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 25 / 8 / 1399 ساعت: 17:37

 اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله) : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

 

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

 

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 17 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی‌ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰»

 خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

 

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 17 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

حرمت موسیقی در قرآن!

عن ابی عبدالله (علیه السّلام) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می‌فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلا هذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
غنا و آوازه‎خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می‌خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»

 

موضوع: موسیقی , ,
برچسب‌ها: موسیقی
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 17 / 7 / 1399 ساعت: 4:0
موسیقی و غنا

سوال: موسیقی و سرودهایی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود چه حکمی دارد؟

 امام خمینی (ره)

اشکال ندارد مگر محرز باشد که موسیقی مطرب است.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء(قم) جامعه الزهراء(قم)

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
تازه ترين مطالب
دوستان
ابزارک هاي وبلاگ
قالب وبلاگ

RSS

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5370
بازدید دیروز : 5060
بازدید هفته : 18158
بازدید ماه : 21363
بازدید کل : 2467639
تعداد مطالب : 14650
تعداد نظرات : 79
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


ک