غنا و موسیقی در کلام اهل بیت علیهم السلام

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درباره من
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی
موضوعات
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 4 / 4 / 1400 ساعت: 9:1

غنا و موسیقی در کلام اهل بیت علیهم السلام

1. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : اَنَّ اللهَ بَعثََنی رحمةً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیة. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰»

 

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 4 / 4 / 1400 ساعت: 8:59

فشار قبر

 

انسان عوالم مختلفی را پشت سر نهاده و عوالم دیگری را در پیش‌رو دارد، انسان با مرگ از عالم دنیا به عالم آخرت منتقل می‌شود كه عالم آخرت هم ابتدایش عالم برزخ و انتهایش كه بعد از برپایی قیامت كبری است بهشت یا دوزخ می‌باشد. یكی از ویژگی‌های عالم برزخ فشار قبر می‌باشد. فشار قبر نسبت به افراد متفاوت است بعضی از افراد فشار قبر ندارند و آن‌ها كه دارند فشارشان از نظر شدت و ضعف یكسان نیست و بستگی به اعمال آن‌ها دارد.
 

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 4 / 4 / 1400 ساعت: 8:56

اهميت نيت در اسلام چيست؟

 

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 28 / 1 / 1400 ساعت: 6:0

آیا بلاهایی که انسان می بیند به خاطر عقوبت گناهانش است ؟

 

فکر نکنیم که همیشه بلا نشانه ی عقوبت است . یک تعبیر زیبایی از مرحوم علامه ی طبرسی در تفسیر مجمع البیان است به این مضمون که در زمان ایوب پیامبر ، هیچکس به اندازه ی ایشان در نزد خدا گرامی نبود . ایشان پیامبر بزرگ

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 28 / 1 / 1400 ساعت: 6:0

دانستن یا ندانستن دلیل احکام و دستورات الهی

 
 

آگاهی و عدم آگاهی داشتن نسبت به علت احکام الهی همیشه مورد سوال انسان ها بوده است. مثلا چرا خداوند نماز خواندن یا روزه گرفتن را واجب و شرب خمر و گوش دادن به موسیقی را حرام کرده است. این دسته از سوالات در ذهن افراد بسیاری به خصوص جوانان نقش بسته و ممکن است جواب مناسبی برای آن ها نیافته باشند. برای رسیدن به جواب و روشن شدن مطلب سعی می کنیم در قالب تشبیه ومثال آن را برای شما توضیح دهیم.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 28 / 1 / 1400 ساعت: 6:0

شناخت فلسفه احکام الهی

علت و فلسفه احکام الهی در میان مخالفان و پیروان ادیان الهی از دیرباز مورد سوال بوده است. این که چرا خداوند متعال مثلا نماز و روزه را واجب و شرب خمر و پوشیدن طلا برای مردان را حرام کرده و یا از این قبیل احکام و دستوراتی که در ادیان مختلف وضع شده همیشه ذهن افراد را به خود مشغول ساخته است. ممکن است امثال این سوالات در ذهن افراد بسیاری به خصوص جوانان نقش بسته باشد و هنوز جوابی برای آن نیافته اند. برای رسیدن به جواب مناسب در این مسئله، در ابتدا باید به این سه سوال پاسخ داد؛

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 16 / 12 / 1399 ساعت: 6:0

تقلید کار میمونه !!!

تشبیه انسان به برخی از حیوانات امری متداول است و خداوند متعال هم در آیاتی از قرآن کریم گروهی از انسان ها را از جهت بعضی از صفات حیوانیشان به برخی از حیوانات مانند : سگ (1) ، خر (2) و عنکبوت (3) تشبیه کرده است.
اما تشبیهی که این روزها در فضای مجازی کم و بیش به چشم می خورد و به وسیله آن مسلمانان و مؤمنین را مورد تمسخر قرار می دهد ، تشبیه مکلفین به میمون است. از آن جهت که میمون ها مقلدین خوبی هستند و مکلفین هم برای اداء وظایف خود و برپاداشتن احکام الهی از مراجع و علمای دین تقلید می کنند، آن ها این دو را به هم تشبیه کرده اند.
در اینجا چند سوال مطرح است که برای روشن شدن و رد کردن این اشکال باید به آن ها پاسخی مناسب داد.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 16 / 12 / 1399 ساعت: 6:0

ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد

 

طبق مطالعه اخیر انجام شده توسط پژوهشگران بیمارستان McLean، باور به خدا می تواند به طور چشمگیری خروجی درمان های کوتاه مدت افراد مبتلا به بیماری های روانی را افزایش دهد.
طی این مطالعه که در شماره اخیر نشریه Journal of Affective Disorders منتشر شده است، دکتر دیوید اچ. رزمارین (David H. Rosmarin)، آموزشیار دپارتمان روان پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد، بیماران بخش سلامتی رفتار بیمارستان را تحت آزمون قرار داد تا رابطه میان سطح اعتقاد به خدا، انتظارات روند درمان و خروجی حقیقی درمان را واکاوی کند.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 16 / 12 / 1399 ساعت: 6:0

آرزوهای انسان پس از مرگ

در قران کریم  ۹ آرزویی که انسان  بعد از مرگ خواهد داشت ذکر شده است.

۱- يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا
ای ﮐﺎﺵ! خاک می بودم  ‏
(ﺳﻮﺭة النبأ‏ء آیه 40)

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 2 / 11 / 1399 ساعت: 9:7

علمی که فراگرفتنش واجب است!

 

 

علامه مجلسی در شرح روایت نبوی «طلب العلم فريضة علی کل مسلم»؛ «طلب علم» بر هر مسلمانی واجب است، می نویسد:
مراد از «علم» علمی است که عهده دار شناخت خدا و صفات او و شناخت مطالبی است که معرفت خدا، بر آنها متوقف است.و همچنین علمی که مربوط به شناخت شریعت پایدار است.
و برای اولی دو مرتبه است:

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 2 / 11 / 1399 ساعت: 9:6

محبوب‌ ترین بندگان الهی

 

امام جعفر صادق عليه‌ السلام فرمودند:
به راستى دوست داشتنى ‌ترينِ آفريدگان نزد خداوند، جوانِ كم‌ سال و خوش ‌سيمايى است كه جوانى و زيبايى‌اش را در راه فرمانبرى خداوند بزرگ قرار داده است و خداوند متعال نزد فرشتگان به وی افتخار مى‌كند و مى‌فرمايد: اين، بنده حقيقى من است.

قالَ اﻹمام الصادق (علیه ‌السلام):
إِنَّ أَحَبَّ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى شَابٌّ حَدَثُ السِّنِّ فِي صُورَةٍ حَسَنَةٍ جَعَلَ شَبَابَهُ وَجَمَالَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَى ذَاكَ الَّذِي يُبَاهِي اللَّهُ تَعَالَى بِهِ مَلَائِكَتَهُ فَيَقُولُ هَذَا عَبْدِي حَقّا.

أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص120

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 2 / 11 / 1399 ساعت: 9:4

مفهوم و مصداق امر به معروف و نهی از منکر

 

مقدمه
واژه «معروف»از ریشه «عرف» به معنای کار خوب و پسندیده است، و خداپرستان از آن «پسندیده نزد خدا» را اراده می کنند. «منکر» نیز از ماده «نکر» و معنای آن برخلاف معنای معروف بوده، در عرف دین داران، به معنای کاری است که خداوند از آن راضی نباشد. بدین ترتیب، امر به معروف یعنی دستور دادن به کارهای خیر، و نهی از منکر یعنی بازداشتن از کارهای زشت و ناپسند. این دو عمل با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان و سن اشخاص، با روش های گوناگونی صورت می گیرد. این روش ها را می توان مصادیق امر به معروف و نهی از منکر نامید.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 19 / 9 / 1399 ساعت: 8:54

جواب سلام در نماز

 

علی بن جعفر می گوید: از امام موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدم درباره شخصی که در حال نماز است و شخصی به او سلام می کند، آیا می تواند جواب بدهد؟ حضرت فرمود: بلی، بگوید السلام علیک و با انگشت خود به سوی او اشاره کند.[1]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: السَّلَامُ تَطَوُّعٌ وَ الرَّدُّ فَرِیضَة[2]

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 19 / 9 / 1399 ساعت: 8:52

پاسخ به یک پرسش

آیت الله صافی گلپایگانی

 

پرسش
در برخى هیئت‌های مذهبى اَشعارى سروده و خوانده می‌شود كه در ضمن آن لفظ جلاله «الله» را به ذوات عصمت (سلام الله عليهم) و غيره نسبت می‌دهند؛ مثلاً گفته می‌شود: من على اللهی‌ام، من حسين اللهی‌ام، من زينب اللهی‌ام و... حتّى اخيراً گفته‌اند: من كه هيچ، انبياء اكبراللّهى هستند (مقصود حضرت علی‌اکبر عليه السّلام است). گاهى لفظ مبارك «هو» را به طرز خاصی به‌ طور دسته‌ جمعی فرياد می‌زنند و بعدازآن «يا حسين» و يا «يا زينب» می‌گویند، مثلاً می‌گویند: «هو يا زينب» و امثال آن.
از آن حضرت تقاضا می‌شود جهت تنوير افكار، نظر مبارك خود را مرقوم فرماييد كه شديداً مورد حاجت است. خداوند به همه ما توفيق تبعیت كامل از احكام الهى را عنايت فرمايد و همه را از فِتَن نجات دهد.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: جمعه 19 / 9 / 1399 ساعت: 8:51

انتقادی به فرضیه ژن خودخواه داوکینز

 

 
فرانس د وال زیست‌شناس و نخستی‌شناس هلندی در کتاب  "عواطف حیوانات" فرضیه ژن خودخواه را به زیر سئوال می‌برد و می‌گوید:
رفتارهای کمک به دیگران در موجودات و همدلی و... با سناریو خودخواهانه منبطق نیست.
در تصویر سوسیوبیولوژی از طبیعت موجودات یک دیگر را می‌خورند و تمام رفتار به ژن خودخواه ختم می‌شود و تمایلات خودخواهانه همیشه به "قانون هر کی قوی‌تر باشه" نسبت داده می‌شود.
خوشبختانه، ما دیگر چیزهای زیادی در مورد "ژن‌های خودخواه" نمی‌شنویم. این ایده که رفتارهای متداول خودپسندانه است، توسط انبوهی از داده‌های تازه دفن شده است و به مرگ فجیعی منجر شده است.
علم تأیید کرده است که همکاری، حداقل با اعضای گروه، اولین و مهم‌ترین تمایل گونه ما است.  در کتابی  که در مورد رفتار انسان به سال ۲۰۱۱ چاپ شده آمده ، وقتی افراد در یک آزمایش تصویربرداری مغز شرکت کرده بودند انتخابی بین رفتارخودخواهانه و نوع دوستانه به آن‌ها داده شد، اغلب رفتار نوع دوستانه را انتخاب کردند. آن‌ها اگر دلایل خوبی برای عدم همکاری داشتند، دست به رفتار خودخواهانه زدند.

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 15 / 8 / 1399 ساعت: 17:42

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،

یکی از مطالبی که در معارف به آن اشاره شده است مسئله عهدی است که مومنین با خداوند متعال بسته اند به نام عهد ولایت. خداوند متعال در عالمی به نام عهد یا میثاق از بندگانش، دو عهد گرفته است. یک عهد بندگی و دیگری عهد ولایت. افرادی که این عهد را با خداوند بستند در این عالم، شیعه به دنیا آمدند. از اولیاء خدا، از معصومین و امامان نیز عهد گرفته شده است. بنابراین انسان شیعه باید به آن عهد و پیمان خود پایبند باشد.
اگر سرمایه های وجودی انسان در مسیر ولی خدا که همان اطاعت و بندگی خداوند می باشد مصرف شود، باعث رشد و پیشرفت و برکت در زندگی انسان می شود و اگر در مسیر و اطاعت بندگی خدا و در مسیر ولی خدا نباشد قطعا این سرمایه ها در مسیر شیطان خرج می شود.
در آیه الکرسی، خداوند دو نوع جبهه در عالم را به انسان نشان می دهد. جبهه اول، جبهه خدا و اولیاء خدا است و جبهه دوم سرپرست و مدیرش شیاطین و کفار هستند. در این عالم انسان آزاد وجود ندارد، یا در جبهه اول، جبهه خدا و اولیاء خداست و یا در جبهه دوم، جبهه شیطان است.
سرمایه انسان وقتی دست ولی خدا افتاد، آن سرمایه رشد و برکت پیدا می کند. در سوره توبه خداوند به پیامبر می فرماید از اموال مردم صدقه ای بگیر برای اینکه پاکشان بکنی و رشدشان بدهی. اگر انسانی در مسیر معصوم و جبهه معصوم قرار نگیرد هیچ رشدی نخواهد داشت. هیچ آلودگی از آن پاک نخواهد شد و هیچ عمل خیری باعث رشد او نمی شود.
در این عالم، موجود کوچک برای رشد باید خود را به موجود بالاتر بسپارد، در این عالم موجود بالاتر، انسان کامل یعنی ولی خدا و معصوم است. قرآن خواندن، نماز خواندن، روزه گرفتن و این گونه اعمال حکم بذر را دارند، اگر در محیط و زمین مساعد کشت شود باعث رشد خواهد شد. در محیط ولایت، عمل انسان رشد پیدا می کند.
دلیل رشد انسان در زمان ظهور حضرت ولی عصر این است که افراد، خودشان را به آن حضرت می سپارند و همه سرمایه های وجودی خودشان را در اختیار امام قرار می دهند و در آن زمان است که همه کمالات امام زمان در وجود آنها می تابد.
در زمان هر یک از امامان معصوم ما، اگر مردم آن دوران وفای به عهد می کردند، فرج اهل بیت رخ می داد. در زمان امیرالمومنین وفای به عهد نکردند. زمان امام مجتبی وفای به عهد نکردند. زمان امام حسین وفای به عهد نکردند. امام زمان (ع) زمانی ظهور می کنند که یارانش و اصحابش وفای عهد به کنند.

دریافت فایل

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 15 / 8 / 1399 ساعت: 17:39

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

بسیاری از کسانی که در زندگی مشکل دارند علتش این است که هنوز قدرت و حکیم بودن خداوند را باور نکرده اند و یا اینکه مدیریت خداوند را متوجه نمی شوند. بعضی ها هم اصلاً قبول ندارند که خدایی وجود دارد. به طور کلی کسانی که خدا را قبول دارند سه دسته هستند.
۱. یک دسته از انسانها، خدایی را قبول دارند که فقط خلق کرده است. و قائل به تکلیف و دستورات از جانب خداوند نیستند. فرهنگ سکولار که در جامعه غرب وجود دارد ناشی از همین نگاه است. که دین را از شئونات زندگی مثل اقتصاد، سیاست، ورزش و اجتماع جدا کرده اند. که این کفر محسوب می شود.
۲. دسته دوم از انسانها، کسانی هستند که خداوند را قبول دارند و قائل به این هستند که شفا، رزق، روزی، مرگ و زندگی دست خداوند است و قائل به تکلیف و انجام دستورات خداوند هستند. اما در یک جاهای به خصوصی مدیریت خداوند را زیر سوال می برند و مدیریت خداوند را ظالمانه می دانند. بندگی کردن خدا قائل به شرط و شروط نیست. انسان باید در برابر همه احکام خداوند تسلیم باشد. مغز و اصل دینداری این است که انسان در مقابل حکم و دستور خداوند راضی باشد. و به مقام رضا رسیده باشد. علامت مومن این است که در برابر مقدرات الهی راضی باشد.
۳. دسته سوم از انسانها، کسانی هستند که قائل به این هستند که خداوند چه در عالم تکوین و چه در عالم تشریع همه کاره است. و نسبت به مدیریت خدا خاشع و خاضع هستند.
۵ صفت در دعای جوشن کبیر برای خداوند آمده است که اگر انسانی این ۵ صفت را قبول و باور داشته باشد، زندگیش متحول می شود که آنها عبارتند از: ۱. قبول داشته باشد که خداوند دانای مطلق است. ۲. خداوند دارای مطلق است. ۳. خداوند توانای مطلق است. ۴. خداوند جواد و بخشنده بی نهایت است. ۵. خداوند مهربان و رحیم بی نهایت است و نسبت به کسی کینه ندارد.
چه بسیار زمانی که اگر خداوند نیاز انسانی را بر طرف نمی کند به جهت این است که آن بنده را دوست دارد. همه حوادث عالم را خداوند به وجود می آورد و رقم می زند و این حوادث، شانسی و اتفاقی نیست. خداوند بلا و کیفر شیعیان را در همین دنیا قرار داده است تا در آخرت دیگر سختی نبینند.

دریافت فایل

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: پنج شنبه 15 / 8 / 1399 ساعت: 17:35

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

خداوند متعال رزق خود، شامل علم، هدایت، شفا، قدرت و همه کمالاتی که انسان ها نیاز دارند را در هر شکلی به این عالم می فرستد لیکن به وسیله اسباب، این نعمت ها را مرحمت می فرماید. و این جزء حکمت های خداوند است که رزق را از پس حجاب و وسیله ها می فرستد و خداوند مستقیم این رزق را به انسان نمی دهد. زیرا در این روش انسان دچار آزمایش و ابتلا می شود و در پس این حجاب ها، دست قدرتمند خداوند را می بیند و دیگر این که عزت انسان حفظ می شود. منتهی انسان های آلوده به شرک، در این اسباب گیر می افتند و اسباب را روزی دهنده می پندارند.
خداوند انسانها را هر روز امتحان می کند اما امتحانات سنگین خدا در طول زندگی، یکی دو بار بیشتر اتفاق نمی افتد. و تمام کمین شیطان برای این امتحانات سنگین است. و تمام رشد و کمالات انسان وارسته و خداجو در موفق بودن در این امتحانات سنگین بوده است.
انسان اگر در این امتحانات سخت و سنگین به خدا توکل کند و در این امتحانات سربلند بیرون بیاید، خداوند از جایی رزق و روزی به انسان می دهد که حتی در ذهن خود هم تصور نمی کند. ما انسانها راه رسیدن به خدا را نمی دانیم و بعضی از افراد حتی معامله کردن با خداوند را نیز یاد نگرفته اند. فقط کسانی بلد هستند که باور دارند که این عالم خدایی دارد و اراده و قصد او متکی و محصور اسباب و علل نیست.
خداوند در قرآن به مومنان فرموده است که اگر کسی با خدا معامله کند و بندگی او را بکند، خداوند راه رزق را برای شما باز خواهد کرد و از راهی که به گمانت نمی رسد برایت می فرستد. وظیفه انسان بندگی کردن در برابر خداوند است. هیچ بن بست و مانعی برای اراده خداوند وجود ندارد.
انسان علاوه بر اینکه باید به خداوند حسن ظن داشته باشد، باید به ائمه معصومین هم حسن ظن داشته باشد زیرا این قاعده هم برای ائمه معصومین وجود دارد و امامان و معصومین هیچ یک دوستداران و شیعیان خود را بی نصیب نمی گذارند.

دریافت فایل

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: یک شنبه 25 / 7 / 1399 ساعت: 19:20

پیامک شهادت امام رضا(علیه السلام)

 

بر در دوست به امید پناه آمده‎ایم

همره خیل غم و حسرت و آه آمده‎ایم

چون ندیدیم پناهى به همه مُلک جهان

لاجرم سوى رضا بهر پناه آمده ‎ایم

 

نويسنده :اکبر احمدی
تاريخ: سه شنبه 7 / 7 / 1399 ساعت: 4:0

حجت الاسلام عالی: راهکاری برای پیشگیری از افتادن در دام عُجب و خودپسندی

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،

اولین خصوصیت و مهم ترین ویژگی نگاه حسینی این است که به این نکته باور داشته باشیم که این ملک و عالم خدایی دارد و خداوند با دست رحمت خود این عالم را اداره و مدیریت می کند. میوه و محصول این نگاه و باور قلبی به مدیریت خداوند، ایجاد حسن ظن به خداوند است و باور این نکته که خداوند هیچ وقت انسان را در این تلاطم روزگار تنها نمی گذارد و راه را برایش روشن و مشخص می کند. در مقابل حسن ظن به خداوند، سوء ظن به خداوند است و کسی که به خداوند سوء ظن داشته باشد در واقع باب ورودی همه خیرات و نیکی ها از سوی خداوند را به سوی خود می بندد. چون امید خیری از جانب خداوند ندارد. سوء ظن، انسانها را افسرده و مضطرب می کند چون هیچ پشتیبانی برای خودش متصور نیست.
اگر انسانی که مرتکب گناه شده بعداً متوجه اشتباه خود شد، خداوند از باب رحمتش او را می بخشد. چون می بیند خود فرد متوجه اشتباه خود شده است. چه بسیار انسانهای گنه کار که در مقابل خداوند، غرور را می شکنند و خجل زده در پیشگاه خداوند قرار می گیرند و این خود در خیلی مواقع باعث ترقی انسان گنه کار می شود. این نتیجه نگاه حسن ظنی به خداست.
به فرمایش اهل بیت، یکی از راههایی که حسن ظن و امیدواری به خداوند ایجاد می کند این است که انسان نعمت ها و الطاف خداوند نسبت به خودش را بشناسد و شمارش کند. و هر چه روح انسان لطیف تر باشد، عنایات خداوند را بیشتر نسبت به خود می بیند. چه بسیاری از نعمت ها اعم از خوابیدن، داشتن حسن لامسه، احساس درد داشتن اینها همه از نعمت های خداوند است.
لیکن انسانی که نعمت های خداوند را در حق خود می شناسد روح شکر و سپاسگزاری خود را نسبت به خداوند زیاد خواهد کرد و این شکر و سپاسگزاری باعث افزایش روزی و نعمت از جانب خداوند خواهد شد و انسانی که نعمت های خداوند نسبت به خود را فراموش کرده و کفران نعمت کند، خداوند نعمت های خود را از این فرد قطع می کند.
امام هادی در برابر یکی از اصحاب خود که از وضع موجود ناراحت بود، سه نعمت را برای ایشان برشمردند که عبارتند از:
۱. دادن ایمان به تو و محروم کردن بدنت از آتش
۲. دادن سلامتی به تو تا بتوانی عبادت خدا را به جا آوری
۳. دادن روحیه قناعت به تو تا از ذلت و خواری نجات پیدا کنی

صدای اصلی

دریافت ویدئو

موضوع: اصول عقاید , ,
برچسب‌ها: اصول عقاید
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
تازه ترين مطالب
دوستان
ابزارک هاي وبلاگ
قالب وبلاگ

RSS

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5491
بازدید دیروز : 5060
بازدید هفته : 18279
بازدید ماه : 21484
بازدید کل : 2467760
تعداد مطالب : 14650
تعداد نظرات : 79
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


ک